Permalänk

Projektarbete: Tyst

Jag hade tänkt som projektarbete att bygga ett eget chassi, vattenblock och få datorn så tyst som möjligt. Jag har tillgång till en massa CNC-maskiner på skolan som jag kan använda till blocken å så.

Men jag har lite funderingar kring andra saker.

Jag kör ett år gammalt ganska enkelt system nu med:
Athlon 64 3000
512mb RAM
Leadtek 6600GT
Asus A8N-SLI Deluxe
Seagate barracuda hdd + en till inom snar framtid

Jag hade inte tänkt att klocka nånting eller så utan bara få det så tyst det bara går i mitt egenbyggda chassi.

Hur stor kylare kommer jag behöva för detta? Kommer jag behöva ha nån fläkt? Om jag behöver fläkt ska den trycka luft utifrån och in genom kylaren eller inifrån ut genom kylaren?? Eller ska den suga genom kylaren?
Jag vill göra en så tät låda som möjligt så jag slipper få in en massa damm. Men kommer jag behöva nån fläkt som ger lite cirkulation i lådan så att inte minnen och sånt blir för varmt. Men om jag har en 120mm fläkt som blåser in i lådan genom kylaren så kanske det räcker som cirk. om jag har en lite glipa på motsatta sidan som luften kan komma ut igenom.

Sen kommer jag försöka kapsla in hdderna i ett separat fack som jag ljudisolerar med skumgummi eller nåt. Detta medför ju då också att de måste kylas på nåt vis. Och jag tänkte göra block till dessa. Men frågan är vad som är effektivast. Om jag gör som en stor platta som jag bara lägger uppepå hdden eller såna där man skruvar på sidorna. Finns det nån risk för att kretsarna på undersidan kan överhettas eller så?? Men kanske kan göra tre stora alublock så man lägger
Block
Hdd
Block
Hdd
Block
På det viset får man ju kylning på över och underifrån.

Sen så kommer vi till pumpen, ska det vara en "riktig" datorpump eller en fontänpump ifrån jula? Är det nån skillnad i ljudnivå eller så? Såg på komplett att det även fanns en pump med inbyggd tank, kan ju vara lite händigt å spara plats. Men nån som har erfarenhet av denna pump?

Lådan kommer jag förmodligen bygga i mdf eftersom det är ett ganska "dött" material där vibrationer och sånt inte fortplantar sig i. Och därmed ljud ifrån pump, fläkt eller hdd inte kan komma igenom.

Visa signatur

Ska det va så ska de va ordentligt!!