Någon som kör E6x00 på Abit AB9 Pro med Corsairs PC6400 800Mhz minnen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av v2nichen
Har äntligen fått ihop mitt system med Core2duo E6600, Abit AB9pro och Corsair 2x1 GB 667mhz ddr2.
Dock hänger sig systemet ofta, verkar stabilare när jag plockat ur ena minnesmodulen och kör med 1 GB.
Har uppdaterat bios. Någon som kan hjälpa mig? Några inställningar jag ska ändra för att kunna köra 2GB- minne? Kör nu default-inställningar i Bios...

Sök upp ditt ram-minne på din tillverkares hemsida och kolla timings samt volt och ställ in det manuellt i bios, det kan hjälpa för det har rapporterats om att biosen läser av fel minnesinställningar. Och som jag skrev lite högre upp, timingsen ligger inte under uGuru menyn i bios, du får leta lite

Permalänk
Medlem

Fråga: måste jag ha 2 st floppydisks för att få in alla bios-filer? gjorde enligt guiden på Abits hemsida (formatera floppy till bootbar ms-dos diskett) men då får inte alla filer plats på disketten :/

ska jag skita i att formatera disketten till bootbar? (då det läggs till filer för ms-dos).

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen, köpte en sata2 disk men funkade inte, efter många timmars testande så läste jag detta:) hade inte behövt köpa disken kanske? men den är ju snabbare så bara bra:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatzoN
Fråga: måste jag ha 2 st floppydisks för att få in alla bios-filer? gjorde enligt guiden på Abits hemsida (formatera floppy till bootbar ms-dos diskett) men då får inte alla filer plats på disketten :/

ska jag skita i att formatera disketten till bootbar? (då det läggs till filer för ms-dos).

Tänkte samma sak, men jag gjorde en ms dos disk bootbar, sen när den laddades in och jag hade prompt, bytte jag till min andra disk där jag hade biosen. funka fin fint!

Permalänk
Medlem

Fan AB9 Pro låter livsfarligt. tyckte det såg så finnt ut med många SATA portar

Har beställt AB9 pro som jag tänkde skulle jobba med
Intel Core 2 Extreme X6800 och
Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4, Kit w/two 1GB Dimm's, E.P.P Technology ( totalt 4Gb )
sen en hög SATA HDD och SATA brännare.

Ska man leta efter ett annat mobbo inte fått leveransen än ( 30dagar efter beställning nästan )
Tips i så fall önskas. jag är ingen som håller på att klocka massa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LKC10
Fan AB9 Pro låter livsfarligt. tyckte det såg så finnt ut med många SATA portar

Har beställt AB9 pro som jag tänkde skulle jobba med
Intel Core 2 Extreme X6800 och
Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4, Kit w/two 1GB Dimm's, E.P.P Technology ( totalt 4Gb )
sen en hög SATA HDD och SATA brännare.

Ska man leta efter ett annat mobbo inte fått leveransen än ( 30dagar efter beställning nästan )
Tips i så fall önskas. jag är ingen som håller på att klocka massa

Om du drämmer på med en x6800 extreme och 4gb ram så snåla inte med moderkortet för det är så mycket problem här och där med ab9 pro kortet. Visst så har jag ett fungerande system men det var drygt att sätta ihop det pga av alla problem. Asus korten och Gigabyten korten verkar vara ett bättre val.

Permalänk
Medlem

Något bra tips på bra moderkort då?
jag är ej överklockare
vill bara ha många SATA

Permalänk
Medlem

Nu hänger jag inte med (kalla mej dum om ni vill) men hänger sig _hela_ datorn vid uppstart oavsett om man försökt klocka eller inte (givetvis pga av RAM minnena)?
Vill väldigt gärna veta då jag själv ska köpa exakt likadana saker som "#0".

Mvh

Permalänk
Medlem

Som jag skrivit tidigare i denna tråd så MÅSTE du ställa värdena manuellt i bios för att systemet ska bli stabilt.

Jag fick hängningar och bluescreen hela tiden, kunde inte ens installera windows, men efter att ha ställt ner minnena till 1:1 och ställt in CL manuellt till 5 så har jag ett stabilt system.

Visa signatur

Intel i5 750 - Schyte Mugen 2 rev B, Gigabyte P55A-UD3 - Corsair XMS 4x2 GB 1600Mhz - Fractal design Newton R2 650w - Silverstone fortress F02 - ASUS GeForce GTX 580 1536MB - Samsung 256GB 830-Series + 6 TB lagring - Dell U2311H

MacBook pro retina 13" - i7 - 16GB RAM - 512 GB SSD

Permalänk
Medlem

Ny bios nu allt funkar perfekt finns inget att klaga på:) Klockar bra nu också, låg på 370x9 igår men värmen stoppade mig, måste skaffa ny kylare

Permalänk
Medlem

För mig funkar det fortfarande inte med dualchannel-minne. Kör nu åter med endast 1GB. Då funkar det iallafall...
Otroligt dåligt av ABIT att inte lösa detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av v2nichen
För mig funkar det fortfarande inte med dualchannel-minne. Kör nu åter med endast 1GB. Då funkar det iallafall...
Otroligt dåligt av ABIT att inte lösa detta.

Detta moderkortet verkar Abit ha lyckats med:http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=324815

Visa signatur

Sudden// Chassi: Antec Three Hundred + 2 st 120mm Nexus, Processor: Intel Core i7 920 @2,66 GHz, Moderkort: Asus P6T, Minnen: Corsair 6GB 1333 DDR3, Grafik: XFX GTX260 896MB PCIe 2.0, Nätagg: Corsair 650W, HDD: 2st WDC 500GB Black SATA2, Brännare: Samsung AD-7200A DVD, OS: Vista 64-bit Swe.