Permalänk
Medlem

Plattskärm för spel!!

Funderar på att köpa en plattskärm när man ska köpa sig en egen dator så jag undrar vad man ska kolla på för att få en hyfsad skärm. Den ska vara mest för spel och ibland för att kolla film på.

Visa signatur

I am 43% addicted to World of Warcraft. What about you?

Permalänk
Medlem

Köp en skärm med 4 alt. 2ms responstid. Köp inte den billigaste du hittar.

Visa signatur

Veteran

Permalänk
Medlem

Är det någon stor skillnad mellan 15", 17" eller 19"?

Duger denna http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317035? Har en respons på 2ms

Visa signatur

I am 43% addicted to World of Warcraft. What about you?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kothoga
Är det någon stor skillnad mellan 15", 17" eller 19"?

Duger denna http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317035? Har en respons på 2ms

största skillnaden är nog storleken

Visa signatur

// AMD Ryzen5 5600X | Noctua NH-D14 | ASUS X570-E GAMING | Corsair LPX 3600 Mhz 2x16GB CL18 | Asus TUF RTX3800 | SSDs Samsung 980Pro 1TB + 860 1TB + 850 500GB + 830 256GB| WD 2TB | Corsair AX 760W | NZXT S340| Front: 2x Corsair ML 120| Rear: Scythe Gentle Typhoon | LG 32GP850 //

Permalänk
Medlem

Svårt om man ska ha WS 20"+ =(
Dom ligger oftast på 8ms

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Inte om du kollar i segmentet runt 3000-4000kr, där finns det en del snabba 20" wide-skärmar.

Permalänk
Medlem

"det är inte storleken som räknas utan hur man använder den"

Visa signatur

[P5E Deluxe] [Q6600] [HD4870] [Corsair DOMINATOR 4GB] [Corsair HX 620W] [Antec One P182] + 3 Trasiga laptops och en fungerande Acer Aspire One (3G)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wejsted
"det är inte storleken som räknas utan hur man använder den"

wait for it.........

ha ha.

Permalänk
Medlem

Undrar hur dom mäter ms när dom "märker" skärmen egentligen.
Testen visade ju att en skärm på 8ms kunde pendla mellan 8 och 60ms och att den sällan kom ner på så lite som 8ms.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

Har du kollat på Tom's Hardware?

Jag köpte en Viewsonix VX922 på PC City för 2790kr, nu vet jag att det var
ett väldigt bra pris men det är en trevlig skärm som jag kan rekomendera till
spel. Det blir inga som helst problem med responsen, tillverkarvärdet är 2ms,
Tom's Hardware testade det och avviskelsen var mindre än för många andra skärmar.

Nackdelar:
* Som alla 19":are så har den endast 1280x1024px upplösning, om man tycker det är för lite eller lagom är en annan femma.
* Relativt hög pivotfot som inte går att justera i höjdled, för mig passar den bra men det beror lite på skrivbordet.
* Lite få färger i jämförelse med några andra skärmar, inget jag har märkt av men ska tydligen vara synligt.

Det trevliga:
* Stor, ljus och snygg skärm (ingen fläckvis belysning som TH sa...)
* Fin skärpa
* DVI (och VGA)
* Mycket snabb

Ville bara tipsa om en trevlig skärm, det kan kanske bli svårt att hitta den i rätt prisklass,
jag antar att du vill ha en så prisvärd som möjligt och VX922 går väl lös på 3375 kr på datorbutiken...

Inte det bästa priset kanske men en mycket bra skärm om huvudsyftet är spel!
Viewsonic VX922 db.se

Permalänk
Medlem

köp LG L1770H 17", är hur bra som helst, jag är jättenöjd kostar ca 2k

Permalänk

Hur snabb skärm du behöver för att inte märka "ghostning" är väldigt individuellt, Själv har jag endast spelat på CRT och budget TFT skärmar och har inte märkt nån skillnad i spel. Sen vad det är för kvalité på CRT skärmarna jag har använt mig av kan man ju undra, men samtliga TFT skärmar jag personliga har spelat på har en responstid på 8 till 16ms och det stör inte mig de minsta.

Skärmen du hade hittat verka annars väldigt bra och ska nog inte vara några problem att spela, titta film eller göra nåt annat med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airfixer
köp LG L1770H 17", är hur bra som helst, jag är jättenöjd kostar ca 2k

Vart köpte du den då?

Visa signatur

I am 43% addicted to World of Warcraft. What about you?

Permalänk
Medlem

jag köpte min på www.databyran.nu , men det var för att jag bor på gotland

här kan du se vart det är billigast: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=82627

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomtenizze-n00b
Hur snabb skärm du behöver för att inte märka "ghostning" är väldigt individuellt, Själv har jag endast spelat på CRT och budget TFT skärmar och har inte märkt nån skillnad i spel. Sen vad det är för kvalité på CRT skärmarna jag har använt mig av kan man ju undra, men samtliga TFT skärmar jag personliga har spelat på har en responstid på 8 till 16ms och det stör inte mig de minsta.

Skärmen du hade hittat verka annars väldigt bra och ska nog inte vara några problem att spela, titta film eller göra nåt annat med.

Hur lätt du själv märker ghosting är också individuellt, precis som vissa har lättare att känna av lagg.
Tänker spela på min CRT tills det kommer någon annan teknik som är bättre

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch