Permalänk
Avstängd

Telia.. pingetimeout.

Jo jag har ett litet problem..
Och som topic säger så har jag Felia som ISP.
Och det mitt problem gäller är pingetime out.
Jag har testat att byta internet kabel ifrån mitt modem som är utav märket Nokia och klarar 100/10Mbit och jag har uppkoppling på 8/0.8.
Så jag har alltså testat byta ut kabeln ifrån modemet till min router : D-Link Di-604 och det håller sig stabilt c:a 2 veckor och sen verkar det som man måste byta kabel igen? jag har testat allt jag kan komma på.
Men det hjälper ändå inte.
Och så har jag en 15 meters kabel ifrån dator rummet som går upp till mitt rum då jag bor hos mina föräldrar och i mitt rum har jag en D-Link switch också som klarar 100/10mbit och i mitt rum har jag min gamer dator + server.

Några förslag på varför jag får pinge time out?
Internet lägger av och sen när man reparerar anslutningen här i Windows så fungerar det ett tag igen.. lite smått irriterande.

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk
Medlem

kasta dlink 604 i kanalen så ska du se att de kommer funka vackert igen;), och btw felia aka telia som de faktiskt heter. Är nog den mest stabila dsl leverantören du kan hitta så ja..

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Avstängd

inge fel på routern?
fugnerade bra i början när jag hade den.
kan det inte va nån inställning i den?

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk
Medlem

har du testat att söka lite på dlink 604 router på google och kanske här på sweclockers forum? jag skulle iaf testa att koppla förbi router (och då även stänga av modemet i 20 minuter så telias dhcp-server släpper sin mac-låsning) och testa om det fungerade bättre/stabilare... då vet du sen svart på vitt om det är router som du ska felsöka eller om problemet ligger någon annan stans.

//skrock

Permalänk
Medlem

Dlink 604 funkar bra för alla i början..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Avstängd

ok jag testar o köra endast modemet då.
så återkommer jag med resultat senare.

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk
Medlem

Det finns en risk att det är din 15 meters kabel som kan vara trasig också, även om det kanske inte är så troligt när det fungerade vid byte av den andra TP-kabeln. Men om du har möjlighet skulle det vara bra att prova med en annan kabel där också.

Problemet ligger förmodligen mellan din dator och router, då du får tillbaka IPet när du reparerar din anslutning. Att koppla förbi routern är som sagt det lättaste sättet att ta reda på det.

Har du fler än en dator ikopplad i routern?

Visa signatur

Jag vill inte diskriminera någon så jag har bestämt mig för att hata er allihopa lika mycket.

Permalänk
Avstängd

så här går det : Modem -> Router -> Morsans burk -> Farsans dator -> Switchen i mitt rum -> Min burk -> Server -> Syrrans dator.
Switchen är på övervåningen och därifrån routern går det 15 meterskabeln upp till mitt rum där switchen är som sen delas till datorerna på övervåningen.
Och det kan ej vara fel på 15 meters kabeln då det är samma problem på mammas dator och den går direkt ifrån routern.

Kan det inte vara då att routern blir så varm när den varit på länge att den får nåt ryck eller sånt?

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk
Medlem

Vilken version på Dlinken och vilken firmware?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

för att citera mig själv "har du testat att söka lite på dlink 604 router på google och kanske här på sweclockers forum?"....
om

Om du hade tagit dig tid och söka på "dlink 604 problem" så hade du illa kvickt hittat denna tråd: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=2...

och denna fråga hade vart helt onödig:

GladiatorN "Kan det inte vara då att routern blir så varm när den varit på länge att den får nåt ryck eller sånt?"

//skrock