Permalänk
Medlem

Mjukvaru-RAID5

Jag har planer på att bygga en filserver med följande prylar:

1 x WD Raptor 74GB SATA (som systemdisk)
5 x 320GB SATA Seagate Barracuda (som ska sitta i RAID5)
Asus P5B (med totalt 6st SATA-portar)
Core 2 Duo E6300

Planerna är att köra mjukvaruraid under Linux. Alla SATA slotar på moderkortet kommer att gå åt. Hur blir prestandan? Borde jag istället köpa något separat SATA-kontrollerkort? Skulle det isåfall bli mindre belastning på t.ex. CPU? Att köpa ett "riktigt" hårdvaru RAID-kort är för dyrt.

Permalänk
Medlem

na tror itne det blir nån större skillnad om du som sagt itne jöper ricktigt hårdvaru raid kort. Om det inbyggda går direckt till PCI-E så är det nog bättre å köra inbyggda än nåt PCI tex. Testa å se. men kommer nog använda lite CU mjo ju fler disakr ju mer CPU går det ju i regel åt men ska nog fugnera fint med en så sanbb prolle plus att det är dualcore så flyter nog bra.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret.

Jo, CPUn lär ju räcka till. Jag kan ju alltid köpa till SATA-kontrollerkort i efterhand om det inte fungerar bra.

Permalänk
Medlem

Håller själv på med en filserver, dock av lite enklare modell.
EPIA mini-itx 800MHz
Rocketraid 1640 4p
4 x Seagate nl35 250GB @ raid5, lagring
1 x 2Gb compact flash, system
Har bråkat ett par veckor med att få linux att boota från seagatediskarna i olika konfigurationer men gav upp i onsdags och beställde flashkort + adapter. Tyvärr lite försenat men i helgen är systemet förhoppningsvis uppe.
Skulle vara kul att jämföra lite och se hur stor flaskhals jag har med min hårdvara.
Och om du ska köpa en kontroller för att gå upp i prestanda tror jag du måste gå upp till hårdvaru-raid men då kostar det ju därefter också..
Var lite sugen på en 3ware-kort, men när jag hittade ett nytt rocketraid 1640 för ~800 pix slog jag till på det istället.

EDIT: Btw, vad ska du köra för OS? Håller själv på att bekanta mig med ubuntu server. Lite ovant med textbaserat men å andra sidan ska det väl inte konfigureraras så mycket när jag väl fått upp systemet.

Permalänk
Medlem

Trevligt.

Jag delar gärna med mig av lite benchmarks när jag har fått igång saker och ting. Kommer förmodligen inte beställa prylarna innan nästa lön, så det kommer att ta några veckor minst innan det är uppe och rullar...

Jag har inga planer på att köra hårdvaru-raid i någon form, det jag tänkte på var mest om det blev bättre med ett separat SATA kontrollerkort än att köra allt genom moderkortet.

Jag kommer att köra Debian (testing/etch i början, och sen stable när etch blir stable).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ED_209
Håller själv på med en filserver, dock av lite enklare modell.
EPIA mini-itx 800MHz
Rocketraid 1640 4p
4 x Seagate nl35 250GB @ raid5, lagring
1 x 2Gb compact flash, system
Har bråkat ett par veckor med att få linux att boota från seagatediskarna i olika konfigurationer men gav upp i onsdags och beställde flashkort + adapter. Tyvärr lite försenat men i helgen är systemet förhoppningsvis uppe.
Skulle vara kul att jämföra lite och se hur stor flaskhals jag har med min hårdvara.
Och om du ska köpa en kontroller för att gå upp i prestanda tror jag du måste gå upp till hårdvaru-raid men då kostar det ju därefter också..
Var lite sugen på en 3ware-kort, men när jag hittade ett nytt rocketraid 1640 för ~800 pix slog jag till på det istället.

EDIT: Btw, vad ska du köra för OS? Håller själv på att bekanta mig med ubuntu server. Lite ovant med textbaserat men å andra sidan ska det väl inte konfigureraras så mycket när jag väl fått upp systemet.

Räkna inte med några höga hastigheter med det kontrollerkortet i kombination med en C3:a

Permalänk
Medlem

Tänk, planerar på en nästan precis likadan server
Fick först rådet att skaffa billigare hårdvara, men nu tänkte jag ha den till lite annat också så det blev uppgraderat till ungefär det du ska ha:

1 x WD Raptor 36GB SATA (som systemdisk)
1 x WD Raptor 74GB SATA (bittorrent, växlingsfil och annat kul)(ger bort denna från min gamla dator)
6-8 x 320GB SATA Seagate Barracuda (som ska sitta i RAID5)
Asus P5B-VM (inbyggt grafik)
Core 2 Duo E6300
RAID-kort (8-portars: Areca, Promise eller RocketRaid - troligtvis den första)

Är helt vilsen i valet av operativsystem. Filserver för hemmet med både Windows och Macar, Webb- samt FTP server.
Testat ClarkConnect, Solaris och Win2003Server på en gammal testdator.
Vi har Solaris i skolan, så det känns enklast. Finns drivrutiner till allt? Fick problem med testdatorn.
Arecas kort verkar även vara den enda med drivrutiner för Solaris.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog tro att Areca-kortet är klart bättre än de två andra alternativen du nämner... men det märks väl antagligen på priset också.

Vad gäller val av OS så beror det ju väldigt mycket på vad du tänkt ha maskinen till (filserver säger du, men du säger också att "men nu tänkte jag ha den till lite annat också", så det framgår ju inte riktigt vad kraven är).

Spontant skulle jag ju rösta för något slags Unix, men smaken är ju som bekant som baken (dvs hårig) och Win2k3 server är väl inte fy skam det heller, beroende på vad man nu har för behov. (Dyrt är det ju dock...)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Bittorrent (Azureus) funkar ju överallt där det finns java.
Hade även tänkt att kanske koda x264 med den om min dator är upptagen, men inte så viktigt.
Sedan måste den ha en sån här.

ClarkConnect varkar bara ha server-delen och inget annat. Gratisversionen kan inte prata äpplen.
Drivrutiner till Solaris gick inte att få tag på till testdatorn, kom därför aldrig ut på nätet/nätverket.
Win2003Server verkar ännu tråkigare och äldre än vad Windows brukar, och dessutom var serialen inte riktig - kostar en del.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Tänk, planerar på en nästan precis likadan server
Fick först rådet att skaffa billigare hårdvara, men nu tänkte jag ha den till lite annat också så det blev uppgraderat till ungefär det du ska ha:

1 x WD Raptor 36GB SATA (som systemdisk)
1 x WD Raptor 74GB SATA (bittorrent, växlingsfil och annat kul)(ger bort denna från min gamla dator)
6-8 x 320GB SATA Seagate Barracuda (som ska sitta i RAID5)
Asus P5B-VM (inbyggt grafik)
Core 2 Duo E6300
RAID-kort (8-portars: Areca, Promise eller RocketRaid - troligtvis den första)

Är helt vilsen i valet av operativsystem. Filserver för hemmet med både Windows och Macar, Webb- samt FTP server.
Testat ClarkConnect, Solaris och Win2003Server på en gammal testdator.
Vi har Solaris i skolan, så det känns enklast. Finns drivrutiner till allt? Fick problem med testdatorn.
Arecas kort verkar även vara den enda med drivrutiner för Solaris.

Det får nog bli ett P5B-VM för min del också. Det är tydligen en extern S-ATA-port på P5B, och totalt 5 interna. Irriterande.

Kan du länka mig till några svenska butiker som säljer de korten du funderat på?

Permalänk
Medlem

Menar du RAID-korten?

I prestandaordning:

Hightpoint RR 2320: komplett (3295kr) ellerdatorbutiken (2925kr) eller Compuvest (USA)(2348,86kr)
Promise EX8350: komplett (4895kr) eller itservice (4040kr) eller Compuvest (USA)(3695,75kr)
Areca 1220: ITWorks (5512,50kr) eller Compuvest (USA)(3887,17kr)

Hos ITWorks måste du som privatperson kontakta kndtjänsten för att kunna köpa nåt. Priset är "september-erbjudande" och gäller så länge lagret räcker.
Priserna på Compuvest är inklusive frakt och Forex köpkurs (den dyrare kursen).

Compuvest var billigaste stället jag hittade Areca-kortet på, och letade nu även fram priserna på de andra korten hos dom.
Nån som vet nåt om butiken?
Och är det så enkelt att pris + frakt = total pris?

Permalänk
Avstängd

Jag kör två uppsättningar raid5 under Windows med följande hårdvara:

AMD Socket 939 Venice 1800+ @ 2700mhz
4x512mb ram

7x300 Maxtor DiamondMax10 Sata m 16mb cache
8x300 Samma som ovan men även tre patadiskar i samma serie

Den "lilla" enheten är numera smockfull så jag valde att defragmentera den fullständigt och sortera all data i bokstavsordning med hjälp av O&O Defrag 8.5. Tog mig ganska exakt en vecka... Men nu är det klart och jag är nöjd

Prestanda är som följande:

Små filer upp till 100mb går omgående. Jag märker iaf inte av någon skillnad mot att skriva till en vanlig enkel disk. Ofta hinner inte ens Windows "Flytta till..." ruta dyka upp innan det är klart. 1gb stora filer tar ungefär 20 sekunder att skriva, en dvd-skiva tar drygt två minuter att skriva och att packa upp en dvd-skiva tar ungefär fyra minuter. Läsning går förstås väldigt bra.

Nu är detta i en Windowsmiljö med NTFS men det är antagligen ungefär sådana siffror du kommer hamna i också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Menar du RAID-korten?

I prestandaordning:

Hightpoint RR 2320: komplett (3295kr) ellerdatorbutiken (2925kr) eller Compuvest (USA)(2348,86kr)
Promise EX8350: komplett (4895kr) eller itservice (4040kr) eller Compuvest (USA)(3695,75kr)
Areca 1220: ITWorks (5512,50kr) eller Compuvest (USA)(3887,17kr)

Hos ITWorks måste du som privatperson kontakta kndtjänsten för att kunna köpa nåt. Priset är "september-erbjudande" och gäller så länge lagret räcker.
Priserna på Compuvest är inklusive frakt och Forex köpkurs (den dyrare kursen).

Compuvest var billigaste stället jag hittade Areca-kortet på, och letade nu även fram priserna på de andra korten hos dom.
Nån som vet nåt om butiken?
Och är det så enkelt att pris + frakt = total pris?

Tack för det utförliga svaret!

Jag antar att "man får vad man betalar för" gäller som vanligt... Min budget räcker inte riktigt till ett RAID-kort.

Jag funderar på ABIT AB9 PRO istället. 9 interna SATA-portar. Försöker med mjukvaruraid och att köra allt i moderkortet och ser hur det fungerar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Jag kör två uppsättningar raid5 under Windows med följande hårdvara:

AMD Socket 939 Venice 1800+ @ 2700mhz
4x512mb ram

7x300 Maxtor DiamondMax10 Sata m 16mb cache
8x300 Samma som ovan men även tre patadiskar i samma serie

Den "lilla" enheten är numera smockfull så jag valde att defragmentera den fullständigt och sortera all data i bokstavsordning med hjälp av O&O Defrag 8.5. Tog mig ganska exakt en vecka... Men nu är det klart och jag är nöjd

Prestanda är som följande:

Små filer upp till 100mb går omgående. Jag märker iaf inte av någon skillnad mot att skriva till en vanlig enkel disk. Ofta hinner inte ens Windows "Flytta till..." ruta dyka upp innan det är klart. 1gb stora filer tar ungefär 20 sekunder att skriva, en dvd-skiva tar drygt två minuter att skriva och att packa upp en dvd-skiva tar ungefär fyra minuter. Läsning går förstås väldigt bra.

Nu är detta i en Windowsmiljö med NTFS men det är antagligen ungefär sådana siffror du kommer hamna i också.

Kör du mjukvaruraid? Hårdvaruraid? Moderkort? Vad använder du för kontrollerkort?

Permalänk
Avstängd

Mjuk yep, finns inbyggt i Windows Server 2003. Går att fixa i XP också med lite registerförändringar men det är bra meckigt tycker jag. Använder ett DFI Lanparty Ultra SLI-DR eller vad det heter. Åtta sataportar, två pata och så ett vanligt kontrollerkort med två pataportar för 250kr. Vad jag tänkte på, för att inte sagga ned systemet, var att ha endast en disk från varje pata-kanal till varje enskild array. Något som verkligen dödar prestanda är att använda två diskar per kanal om de sitter i samma array.

Permalänk
Medlem

Hyffsad prestanda med mjukvaruraid alltså. Hur mycket används processorn vid full läsning/skrivning? Jag kommer inte att ha några PATA diskar överhuvudtaget.

Permalänk
Avstängd

Inget alls nästan, däremot används ramminnet en hel del. Skriver du däremot flera filer samtidigt så går orestanda ned ordentligt

Permalänk

Vad är vitsen med att köra raid på pata? Går en disk sönder måste man ta ner hela maskinen.

Min raid5 lösning är linux (mdadm) och ett litet usbminne att boota ifrån. Ska mecka allting in i servern imorgon. *ser inte fram emot*

Permalänk
Avstängd

Alla moderkort stöder inte hotswap via sata heller (vi bortser från scsi nu) och flertalet chassin stöder inte hotswap. Så det är en bra idé att ändå ta ned datorn för diskbyten tycker jag nog. Det värsta är ju att den är avstängd i tio minuter, så länge den inte sitter i en officiell miljö så spelar det nog mindre roll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrRetardED
Vad är vitsen med att köra raid på pata? Går en disk sönder måste man ta ner hela maskinen.

Min raid5 lösning är linux (mdadm) och ett litet usbminne att boota ifrån. Ska mecka allting in i servern imorgon. *ser inte fram emot*

Måste man ta ner hela maskinen om man inte har hotswap? Kan inte md bara "bortse" från den trasiga disken och köra vidare? Måste man starta om och rycka ur den trasiga disken innan resten av arrayen kan snurra vidare? För mig spelar det ingen roll om det blir några minuters nertid för att starta om och BYTA disk, men det måste väl fungera tills man har en ny disk att byta med?

Permalänk
Avstängd

absolut. Du kan köra tills nästa disk havererar om du vill

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrRetardED
Vad är vitsen med att köra raid på pata? Går en disk sönder måste man ta ner hela maskinen.

Min raid5 lösning är linux (mdadm) och ett litet usbminne att boota ifrån. Ska mecka allting in i servern imorgon. *ser inte fram emot*

Kan du inte komma på någon annan anledning att ha raid än att kunna ersätta diskar i en array under drift?

Permalänk

Jaja. Jag är en sån som aldrig stänger av sina maskiner så det var därför det kändes onödigt att ha raid (som faktiskt är beroende av att alla diskarna fungerar som de ska).

Har ni inget emot att stänga av maskinen för att stoppa in nya diskar så ... visst. Vet dock inte hur vanligt raid5 är på Windowsfronten. Finns ju raid5-kort som är relativt billiga (Promise har några för ~1.3k) men det mesta på moderkortet är mjukvarubaserat anyways.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrRetardED
Jaja. Jag är en sån som aldrig stänger av sina maskiner så det var därför det kändes onödigt att ha raid (som faktiskt är beroende av att alla diskarna fungerar som de ska).

Har ni inget emot att stänga av maskinen för att stoppa in nya diskar så ... visst. Vet dock inte hur vanligt raid5 är på Windowsfronten. Finns ju raid5-kort som är relativt billiga (Promise har några för ~1.3k) men det mesta på moderkortet är mjukvarubaserat anyways.

Precis.. de flesta kan nog offra uptimen för att byta diskarna. De flesta kör inte affärskritiska servrar i garderoben..
Det som de flesta efterfrågar i en raid-array är säkerhet och prestanda.

De korten som är billiga kör ju jusst mjukvaruraid så ger inte särskilt mycket...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrRetardED
Jaja. Jag är en sån som aldrig stänger av sina maskiner så det var därför det kändes onödigt att ha raid (som faktiskt är beroende av att alla diskarna fungerar som de ska).

Har ni inget emot att stänga av maskinen för att stoppa in nya diskar så ... visst. Vet dock inte hur vanligt raid5 är på Windowsfronten. Finns ju raid5-kort som är relativt billiga (Promise har några för ~1.3k) men det mesta på moderkortet är mjukvarubaserat anyways.

Mina maskiner brukar snurra dygnet om också... Jag kommer att köra mjukvaruraid under Linux (md).

RAID5 är inte beroende av att alla diskarna fungerar. Så länge det bara är EN disk i en RAID5-array som krashar, är all data intakt och allt rullar på som innan disken slutade att fungera (kanske med lite förlust i prestanda). Om en disk till går sönder förlorar man dock all data.

Om en av mina diskar krashar rycker jag helt enkelt ur den ur systemet, skickar in den, får en ny, stänger av datorn, stoppar i den nya, startar datorn igen --> diskarna synkas, och sen fortsätter allt som vanligt. Vill man bli av med den nedtiden kan man köra hotswap, eller helt enkelt stoppa i några extra "spare"-diskar från början, som automatiskt tar över om någon disk skulle krasha. Det är något som jag varken tycker är nödvändigt eller har råd med.