Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Produkttest: Antec P180B

Permalänk
Medlem

Här har ni en tråd där det diskuteras vad som är ändrat i den nyare versionen av chassit, för er som tror att de är exakt likadana.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alu
är lite orolig dock att kablarna från agget inte kommer att räcka. köppte ett cooltek 600w till

Kablarna räcker, jag har cooltek 600W och P180 och det var inga problematt dra dem, fast vill man dra det snyggare så kanske det är en bra ide att köpa förlängningskablar iallafall. Rekomenderad längd tror jag är 50cm på kablarna, cooltekkablarna är 59cm.

Visa signatur

Mick

Permalänk

vafan, då hade jag rätt om "B:et"

Visa signatur

Netgear CG3100 Cable modem Comhem-- Firmware: 3.9.21.8.V0020

Permalänk
Medlem

Om man har ett väldigt varmt grafikkort kan man sätta dit den svarta "VGA tunneln" som följer med. Det är bara att köpa en tunn 80 mm fläkt, sen blåser den mot grafikkortet. Det sänkte min temp på grafikkortet med ca 15 grader.

http://www.silentpcreview.com/files/images/p180/duct-obstruct...

Visa signatur

:D

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mulleee
Om man har ett väldigt varmt grafikkort kan man sätta dit den svarta "VGA tunneln" som följer med. Det är bara att köpa en tunn 80 mm fläkt, sen blåser den mot grafikkortet. Det sänkte min temp på grafikkortet med ca 15 grader.

http://www.silentpcreview.com/files/images/p180/duct-obstruct...

Den saknas i nya versionen. Istället kan man sätta upp till två 120mm fläktar i det övre hårddiskracket, då fungerar den som en fläkttunnel till grafikkorten. De skillnader jag märkt finns uppradade i inledningen av recensionen.

----

Vad tyckte ni om testet? Är det något som saknas?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Den saknas i nya versionen. Istället har kan man sätta upp till två 120mm fläktar i det övre hårddiskracket, då fungerar den som en fläkttunnel till grafikkorten. De skillnader jag märkt finns uppradade i inledningen av recensionen.

----

Vad tyckte ni om testet? Är det något som saknas?

Köpte Zalman fläkt för att montera i den svarta plasthållaren i det övre hårddiskracket eller hur jag nu ska beskriva det men gummiskruvarna från Zalman fungerar inte med P180chassit.
Finns väl andra skruvar att köpa antar jag eller vet någon om vilka fläktar som det bara är att skruva dit så att säga?

Visa signatur

Mick

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Den saknas i nya versionen. Istället har kan man sätta upp till två 120mm fläktar i det övre hårddiskracket, då fungerar den som en fläkttunnel till grafikkorten. De skillnader jag märkt finns uppradade i inledningen av recensionen.

----

Vad tyckte ni om testet? Är det något som saknas?

'

Dåligt att antec inte skickar med den "gamla" vga tunneln.

Jag tycker det var ett bra pruduktest.

Jag är helnöjd med mitt Atntec P180 pga kylningen och att det är tyst . Rekommenderar detta chassi starkt.

Visa signatur

:D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Den saknas i nya versionen. Istället kan man sätta upp till två 120mm fläktar i det övre hårddiskracket, då fungerar den som en fläkttunnel till grafikkorten. De skillnader jag märkt finns uppradade i inledningen av recensionen.

----

Vad tyckte ni om testet? Är det något som saknas?

Bra test, dock tycker jag att det ska framgå att både silver och svart har samma funktioner som jag visat på mina bilder och att inte endast svart (B) har dessa nymodigheter.

Visa signatur

Netgear CG3100 Cable modem Comhem-- Firmware: 3.9.21.8.V0020

Permalänk
Avstängd

Vänner,

Grymt bra recension.

Permalänk

Högt pris för ett chassi utan agg i faktiskt men men..

Permalänk

När jag monterade mitt nya system (nuvarande) så visade sig att mitt chassi (Thermaltake Soprano) var för litet för grafikkortet, blev då tvungen att köpa nytt chassi på stört, ville aldra hälst ha en Antec P180B (svart) men fanns bara att få tag på den silvriga då, så fick bli det. Mycket nöjd med chassit och recensionen stämmer bra med även jag tycker och upplevt...

Kabeldragningen var som sagt inte det smidigaste i detta chassi
det + vikten, är väl de enda nackdelarna imo...

Btw. vad är skillnad mellan den updaterade och icke updaterade versionen?

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk

trevlig recension det dära, men jag är lite oroad öve rkabeldragningen. kompisen har samma chassi fast modellen äldre och han har problem med att kablarna hindrar luftflödet, mycket. och han var generellt inte så nöjd med det. så det står mellan den här modellen nyare och ett lian li modell 6070 SCAND . Någon som har testat de båda och kan säga vad de tycker ?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av appoc2013

Btw. vad är skillnad mellan den updaterade och icke updaterade versionen?

Läs inledningen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Bra recension! Gillade det! Blir nog detta chassi när jag köper min nya dator om ungefär ett år:p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Den saknas i nya versionen. Istället kan man sätta upp till två 120mm fläktar i det övre hårddiskracket, då fungerar den som en fläkttunnel till grafikkorten. De skillnader jag märkt finns uppradade i inledningen av recensionen.

----

Vad tyckte ni om testet? Är det något som saknas?

Tja, det som saknades var ju mest att ni inte skickade ett X till mej

Permalänk
Medlem

Har kollat på olika Lian Li chassin ett tag, men dom har alltid legat en eller två priskasser över min budget. Det är emot mina principer att spendera 2500-3000kr på en av de minst viktiga delarna av ett datorbygge.

Så kommer detta chassi och uppfyller praktiskt taget alla mina önskningar bra kylningsegenskaper, ljuddämpade HDDs m.m) Detta tillsammans med en design som tilltalar mig väldigt mycket gör att det här garanterat är chassit för mig när det är dags för uppgradering av systemet. Förhoppningsvis har priset sjunkit ännu lite till tills dess!

Visa signatur

When a man lies, he murders some part of the world. These are the pale deaths which men miscall their lives.
All this I cannot bear to witness any longer Cannot the kingdom of salvation take me home?

Permalänk
Medlem

Är fläktarna verkligen så tysta?
Jag tycker att mina låter ganska mycket även på lägsta. Iofs köpte jag mitt för ca 1 år sedan men fläktarna är väl likadana?

För mig var monteringen verkligen blod och svett.. skar mig på ett par ställen när jag skulle dra i en skruv.

Annars är det perfekt.

Lite offtopic kanske men, det är två hdleds i P180 men jag kan bara hitta ett uttag för det på moderkortet (p5w dh deluxe). Finns det inget mer ställe eller är jag blind?

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whalle
Är fläktarna verkligen så tysta?
Jag tycker att mina låter ganska mycket även på lägsta. Iofs köpte jag mitt för ca 1 år sedan men fläktarna är väl likadana?

För mig var monteringen verkligen blod och svett.. skar mig på ett par ställen när jag skulle dra i en skruv.

Annars är det perfekt.

Lite offtopic kanske men, det är två hdleds i P180 men jag kan bara hitta ett uttag för det på moderkortet (p5w dh deluxe). Finns det inget mer ställe eller är jag blind?

Brukar bara finnas en hd-led på moderkortet, tror den extra kan va till kontrollerkort med egna.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Många äldre serverchassin hade 2-6 HDD LEDs för lika många motsvarande IDE kontrollers. Nyare chassin går hand i hand med nyare moderkort där man oftast bara använder chipset kontrollern. Det är väl av expansionsskäl som Antec slängt in den. Sätter du exempelvis in en SATA/RAID kontroller (instickskort i PCI/PCI-E) i moderkakan och kopplar några diskar till den så kan du använda den andra HDD LEDen till att övervaka diskaktiviteten genom den kontrollern.
Använder du bara moderkortets SATA/IDE/RAID kontrollers så är den överflödig.

Permalänk
Medlem

det är ett bra chassi MEN det är jävligt otympligt
riktigt stort för att vara ett miditower och på hela 14kg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
det är ett bra chassi MEN det är jävligt otympligt
riktigt stort för att vara ett miditower och på hela 14kg

Mitt Chieftek miditower väger 22kg

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Högt vill ha värde på denna. Riktigt sugen på att uppgradera från Antec SLK 3700 BQE bara på grund av att det är så jäkla trångt. Men hur ofta är man där inne och pillar? Det får vänta tills ny dator.

Permalänk
Medlem

Separat luftintag för CPU-fläkt?

Hej

Har läst masssa tester on Antec P180. Det enda jag saknar är ett luftintag på sidan för CPU fläkten, eller kan någon överbevisa mig att den inte behövs...

Rent logiskt så borde det bli bättre med ett luftintag på sidan precis ovanför CPU-fläkten, men en tunnel som man ställer in beroende på vilken fläkt man har. Fläkten suger in och kyler, och den mesta luften försvinner ut genom fläkten på ovansidan.

Tacksam för svar.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | CPU: Intel Core i7-10700K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SDD: Samsung 980 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | HDD: 2 x WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB | Audio: Sound Blaster X-Fi Titanium | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: ASUS TUF Gaming VG27BQ | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Det enda jag hade som kritik mot kvalitén var gångjärnen till frontluckan. Dessa _känns_ något bräckliga, men behöver inte vara det. Försökte aldrig ha sönder dom.

Gångjärnen är inte barnsäkra iaf.. dvs om de är samma plastskit som till 1050B..

Om front och sidor är i aluminium lär det väl inte kosta så mycket mer att slänga in metallgångjärn? zz meningslösa indragningar .. iofs börjar gärna metallgångjärn gnissla, men det finns ju WD-40 / 5-56 :>

Permalänk
Medlem

Mmmm detta är definitivt mitt favoritchassi. Har för nvarande ett P180 Silver. ^^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Läs inledningen.

läste ej texten på inledningen, kollade bara punkterna
allt detdär stämmer med min p180, utom svarta färgen då... finns det updaterade silverfärgade då...?

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av appoc2013
läste ej texten på inledningen, kollade bara punkterna
allt detdär stämmer med min p180, utom svarta färgen då... finns det updaterade silverfärgade då...?

Jo det har vi redan konstaterat i början av tråden.

Tyvärr verkar den gamla versionen fortfarande finnas i handeln, så det är bara med P180B som man vet vad man får.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Det är ju bra ur ljudisoleringssynpunkt med tunga sidoplåtar men vafan, det är mer värt med ett smidigt chassie. Dom snåla idioterna på antec kunde väl åtmånståne byggt stommen i plast, titan eller alu så hade dom fått ner fem kilo på burken. Och sedan de jävla plastfronterna antec kör med förstör ju helhetsintrycket totalt och om de nu ska vara så snåla att de använder plast kan de väl åtminstone konstruera gångjärnen så att de håller!? Nä ni som är nöjda med detta chassiet kan skatta er lyckliga för att ni inte har högre krav än så. Jag önskar att jag själv inte vore så bannat kräsen, det hade gjort hela livet lättare! Tack för att du läste.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Det är ju bra ur ljudisoleringssynpunkt med tunga sidoplåtar men vafan, det är mer värt med ett smidigt chassie. Dom snåla idioterna på antec kunde väl åtmånståne byggt stommen i plast, titan eller alu så hade dom fått ner fem kilo på burken. Och sedan de jävla plastfronterna antec kör med förstör ju helhetsintrycket totalt och om de nu ska vara så snåla att de använder plast kan de väl åtminstone konstruera gångjärnen så att de håller!? Nä ni som är nöjda med detta chassiet kan skatta er lyckliga för att ni inte har högre krav än så. Jag önskar att jag själv inte vore så bannat kräsen, det hade gjort hela livet lättare! Tack för att du läste.

Sidoplåtarna är inte så värst tunga, de är ju i vinyl/alu. Håller med dig att det är lite billigt med plastfront, men samtidigt så är luckan snygg och täcker den. Skulle antagligen märkas i priset om de gjorde en i aluminium.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Chassit är mycket bra för den som kör luftkylning.

Ska man köra vattenkylt med en dual eller trippelradiator skulle dock inte jag rekommendera chassit.
Det är väldigt omständigt att modda det så att radiatorn får plats, stor risk för estetiska missar om man ska ge sig på toppen och såga...

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb