Permalänk
Medlem

Oem?

Ursäkta om detta ämne har varit uppe förut men jag hitta inget när jag sökte lite snabbt iaf.
Men vad betyder detta?
Jag har sett att man kan köpa spel som är sjukt billiga där det enda jag kan urskilja är att det är en OEM-version det handlar om.
Läste något om att det handlade om att företaget säljer produkter åt ett annat företag typ. klargör gärna och varför är det så mycket billigare?

Permalänk
Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

aha, som någon form av "light" produkt då?
Så när det gäller ett spel så kanske man endast får SP och inte MP?
Skumt...

Permalänk
Medlem

nja snarare en produkt som är gjorda av ett företag, som sedan säljer dessa i ett annat märke.

te.x i en märkesdator (dell, FSC, Acer eller vad du vill) så är det ju inte de företagen som gör delarna som sitter i. De köper moderkort av te.x MSI, Asus osv och säljer dem i sina egna datorer.

Oftast brukar det stå att OS är OEM. och dpå bruklar det betyda att de ändast säljs tillsammans med en dator och inte separat.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freNka
aha, som någon form av "light" produkt då?
Så när det gäller ett spel så kanske man endast får SP och inte MP?
Skumt...

FÅr jag fråga hur du kom fram till det?

Visa signatur

AMD 5600+ X2, HD3850 256 MB, 4 GB DDR2 800 MHz, 1Tb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sippe555
FÅr jag fråga hur du kom fram till det?

saxat från wikipedia angående OEM och mjukvara:

"The functionality of the software is often the same, but it is quite common for the OEM version to be a version with reduced functionality. (For instance the OEM version of Cyberlink PowerDVD supports two-channel audio but not multi-channel sound systems. A customer who wishes to play DVDs with multi-channel sound is required to pay to upgrade to the full version)."

Om man t ex tittar på ett spel som COD2:

Pris för vanlig Dvd: 399:-
OEM version: 62:-

Hur kan detta funka?

Permalänk
Medlem

OEM versionen får vanligtvis inte säljas separat från det den kom bundlat med (typ grafikkort etc)

Permalänk
Medlem

Får man lov o fråga vart du har hittat dessa OEM-spel någonstans?

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Aldrig hört talas om OEM-spel om jag ska vara ärlig. Vad jag vet så ska man ha gjort någon ändring från vad ursprungstillverkaren säljer som en produkt för att det ska vara OEM. Compaq har ju t ex med XP Home som OEM och där är vissa delar borttagna och andra delar tillagda. Jag har visserligen fått med hela Spliter Cell: Pandora Tomorrow till ett av mina gfxkort, men jag tror inte att Saphire har gjort om något i spelet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sgt. Stinger
Får man lov o fråga vart du har hittat dessa OEM-spel någonstans?

ja det får du

http://www.pc-huset.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=vis...

och

http://www.netsuperstore.se/catalog/product_info.php?&product...

t ex

Permalänk
Medlem

Den vanligaste skillnaden på OEM och Retail brukar ju vara i licensavtalet, t.ex. så får en OEM version av Windows bara användas i samband med den hårdvara du köpt det till. Hur det är med spel vet jag inte och licensavtalen läser man ju knappast ändå så det kan ju kanske kvitta. Att OEM program skulle ha en nedsatt funktionallitet har jag aldrig råkat ut för men det är nog inte omöjligt att det kan vara så.

Permalänk

OEM spel är ju också sånna som ibland följer med när man börjar premenuera på dtidningar, men jag kan ha fel, var ett tag sen jag betalade för sånna 0_o

Visa signatur

AMD Athlon 64 3800+ Hiper Type-R 580W Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 1024MB, Gainward GeForce 7800GT , Creative SB Audigy SE , MSI K8N NEO4-F

Permalänk
Medlem

Enligt vad ni säger så gör dessa butiker något fel/olagligt?

Permalänk
Glömsk

Förmodligen är det så att den där produkten bara kan köpas om man samtidigt köper exempelvis en dator. Annars tror jag båda butikerna har gjort ett misstag.

Om man nu lyckas beställa spelet, så får man nog enbart skivan och ett pappfodral. Inga kartonger, manualer etc.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Dock eftersom Netsuperstore har ett jävligt stort lager av COD2 kan det ju vara nån tillverkare som fått tillstånd att sälja skiten vidare