Permalänk
Medlem

Värme/99Grader?

Har ett par frågor om värme i datorer...

Min brors dators cpu ligger i 99grader och jag tycker de e "lite" för högt
och vi har känt med fingrarna åp flänsarna och man kunde inte hålle fingrarna kvar i mer än 2-3sek??

Och vad är en bra tempratur på hårdiskar mmina ligger på 29 resp 30?
och samma fråga till cpun?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

99 grader är alldeles för högt, absolut inte bra för datorn, upp till 60 grader är ingen fara för cpu, över det så är det inte så bra. dina hdd temps är väldigt bra, upp till 40 grader är inget problem.

Permalänk
Medlem

Re: Värme/99Grader?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sweede
Har ett par frågor om värme i datorer...

Min brors dators cpu ligger i 99grader och jag tycker de e "lite" för högt
och vi har känt med fingrarna åp flänsarna och man kunde inte hålle fingrarna kvar i mer än 2-3sek??

Och vad är en bra tempratur på hårdiskar mmina ligger på 29 resp 30?
och samma fråga till cpun?

Känn på kylflänsen du lär känna om det är 99 grader. Du märker om sensorn stämmer.

Permalänk

Är det en gamal dator med mycket damm i, är det inte farligt då? Eller krävs det kanske mycket högre tempraturer för att damm ska antändas.

Visa signatur

Glädje, vetenskap och medmännsklighet! Läs mer om den nya tron här, ny hemsida och forum.

http://www.freewebs.com/gogorsism/index.htm

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gravitation
Är det en gamal dator med mycket damm i, är det inte farligt då? Eller krävs det kanske mycket högre tempraturer för att damm ska antändas.

Jag tror inte att damm antänds utav värme. Men det blir bättre om man tar bort dammet iofs

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Jag tror inte att damm antänds utav värme. Men det blir bättre om man tar bort dammet iofs

Vad antänds damm av då?
Kyla?

Nåja, till ämnet.
Se efter att fläkten snurrar i de varvtal den ska. Annars är det ju på tiden att byta. Dammsug INTE kylflänsen, pilla hellre bort allt damm med något föremål som inte skapar statisk elektricitet.
Installera gärna en extra chassifläkt bak vid processorn som blåser ut luften så att ny sval luft kan komma in!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

Tror inte sensorn funkar om den visar 99C

Visa signatur

P4 3.0GHz @ 3.9GHz | 7900GTX
3DMark05: 9066 06: 5723

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whisky_Bob
Tror inte sensorn funkar om den visar 99C

Inte jag heller. Datorn skulle nog varit död för länge sedan isf.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro