Problem med tyst CPU-fläkt rakt under Nätaggregat!?

Permalänk
Medlem

Problem med tyst CPU-fläkt rakt under Nätaggregat!?

Hej, har ett Silverstone SG01 med en passiv kylare XP-90 som sitter ca 8cm rakt under ett cooltek aggregat. Trodde att det skulle bli en ultimat lösning men tyvärr värmer den upp aggregatet så mycket så att dess fläkt går på högvarv istället...

lite bilder:
http://www.minhembio.com/Andy72/73942/

Har nu bytt bytt fläkten i agget till en likadan papst fast som jag styr med en fanmate, ställer jag in denna på en behaglig fläkthastighet stiger cpu-tempen från 40 till närmare 50grader under normal belastning. Rädd att den värmer aggregatet för mycket då.

Vad skall jag göra? byta ut den passiva mot t.ex zalman fläkt, förslag? Tror ni det spelar det någon roll vilken riktning den blåser åt när aggregaten suger in luft en bit ifrån, vet inte heller om det är några problem med bredden på fläkten då den inte får sticka utanför m-atx-kortet..

Tacksam för alla svar!!

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/

Permalänk
Medlem

har samma låda som du, kör just nu på stockkylaren, vilket inte är det bästa, men det verkar helt ok att montera fläkten på den upp och ner så dne drar upp luft mot nätagget, mitt tagan 430w, och det behöver inte gå så snabbt precis, iofs har jag inget grafikkort, utan kör på inbyggd.
kan du typ sätta en fläkt på sidan av xp-90:n då? som drar bort luft.
synd att det inte funkade bra med xp-90, den var mitt val och skulle köpa de, men tror jag skippar det nu och byter fläkt på standardkylaren på min x2:a.
ett alternativ kan ju vara en sådan där silverstone-processorkylare som blåser åt sidan, men tror inte de är så jättebra precis, och låter som bara den.
tror inte en sådan där rund zalman passar så jättebra. Hur är stockkylaren annars? går det byta fläkten på den kanske? det är ju ett alternativ allefall.
men ge mig gärna ett medelande ifall du kommer på bra lösning, för snart finns det ingen utväg förutom att fixa vattenkylning.

hoppas det går bra!

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Köpte en ej boxad processor så kan ju inte byta till en sådan fläkt . Men ditt förslag om att montera en fläkt på sidan om kylaren för att dra bort luften kan nog vara värt ett försök!

Lite trångt i lådan är det dock men hoppas den får plats mellan grafikortet och flänsen, testar i veckan och hör av mig om det fungerar sedan! (lite trött på att skruva med den just nu )

Hur tror du nätdelen klarar sig annars i värme då? Är de känsliga för värme även om de själva inte producerar mycket?

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/