Grafikkortsproblem - hack trots stabil FPS

Permalänk
Medlem

Grafikkortsproblem - hack trots stabil FPS

Hejsan.

Skulle vilja ha hjälp med ett mycket störande problem.
Har precis skaffat mig en ny dator (se sign.) som jag är mycket nöjd med förutom en sak. När jag spelar spel upplever jag att spelet hackar trots att FPS håller sig på en mycket bra nivå.
Om jag t ex står och kollar ut över en eldstrid i Half-Life 2 flyter allt jättebra och FPSen håller sig hög, men när jag sen ska se mig omkring med musen hackar det märkbart men utan att FPSen droppar.
I andra spel visar sig problemet på samma sätt, så det är inget specifikt för HL2.

Jag har testat att stänga av alla krävande effekter och också att sänka upplösningen till en väldigt låg upplösning, men utan framgång. Har ändrat vertikalsynkroniseringen på och av, men problemet kvarstår.

Detta gör mig mycket frustrerad, så om någon har nån aning om vad som kan vara fel får ni gärna svara.

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag tror det är för att du kör med 2 kärnor.
Vet inte ifall HL2 klarar det.

Men du kan stänga av ena kärnan genom att först starta spelet, sen tabba ut till skrivbordet, gå in på aktivetetshanteraren, högerblicka på hl2.exe eller vad det nu heter, och sen klicka på ange processortilldelning. Kryssa av ena kärnan och tabba tillbaks till spelet igen.
Eller så kan du ladda ner programmet i min sign så slipper du hålla på och göra så varje gång du ska spela spel som inte klara av Dualcore.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hasdfghg
Jag tror det är för att du kör med 2 kärnor.
Vet inte ifall HL2 klarar det.

Men du kan stänga av ena kärnan genom att först starta spelet, sen tabba ut till skrivbordet, gå in på aktivetetshanteraren, högerblicka på hl2.exe eller vad det nu heter, och sen klicka på ange processortilldelning. Kryssa av ena kärnan och tabba tillbaks till spelet igen.
Eller så kan du ladda ner programmet i min sign så slipper du hålla på och göra så varje gång du ska spela spel som inte klara av Dualcore.

Testade att köra med endast en kärna, men felet kvarstår.

Sprang runt lite till i HL2 och upptäckte att FPSen faktiskt går ner när jag tittar rakt ner i marken. Mycket märkligt... Ligger stabilt hela tiden när jag tittar ut över stora ytor med mycket detaljer, men så fort jag tittar ner på ett trägolv eller liknande sticker FPSen ner.
Har också märkt att jag kan se "worldboxen". Vet inte om det heter så, men jag menar själva boxen som utgör banans väggar. Det blir som vita streck i kanterna och där banan slutar ute i havet ser man också tydliga skillnader i färg.

Börjar fundera på om det är nåt problem med grafikkortet. Har testat med andra drivrutiner, så det borde inte vara det som är problemet. Har iofs bara testat med senaste oficiella ati-drivrutinerna samt senaste omega drivers.

EDIT: Kanske ska tillägga att jag har installerat om Windows mellan varven samt testat att stänga ner alla processer som inte är nödvändiga.

Permalänk
Medlem

Har du testat ominstallera hela spelet då? Vet att du sa att du har ominstallerat windows, men 90% av mina spel stannar kvar på min andra partition efter en ominstallation för mig, eftersom det tar så lång tid att installera om alla och de ändå fungerar som de ska, så kanske du gör likadant?

Permalänk
Avstängd

90% stannar kvar, hur formaterar du egentligen???

Visa signatur

AMD Phenom II 965 c3//XFX Ati 5850 BE//Intel X25-M 80gb ssd//WD 750gb Black//Asus bräda M4A79XTD EVO//g15 v2//g500
Samsung t240 Fullhd gaming monitor//incoming sammy 2270
Lappy Asus UL30VT-QX030V

Permalänk
Medlem

Spelet är ominstallerat. Kör allt på samma disk och formaterar disken mellan installationerna.

Kan man testa ett grafikkort för att se om det är fel på det så att man kan få ett nytt på garantin?

Permalänk
Medlem

Kanske prova att stänga av speedstep?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X64
90% stannar kvar, hur formaterar du egentligen???

Om du läser inlägget igen så sa han att "spelen är installerade på en annan partition".
Så när man formaterat/installerat win på en partition så kan man fortf ha spelen installerade på en annan.
Då behöver man bara skapa nya genvägar till spelen när allt är färdigt.

Summa sumarum = du slipper massa onödig installations/uppdaterins tid på de spel du spelar. Mycket enkelt och smidigt.

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Kanske prova att stänga av speedstep?

Vad är detta?

En fråga till: Kan det vara så att mitt nätagg (Antec NeoHE 430W) inte hänger med? Kan det orsaka såna här fel?

Permalänk

Har du satt i den extra strömkabeln till grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StarChild42
Har du satt i den extra strömkabeln till grafikkortet?

Japp, kabeln sitter i.
Tänkte bara om jag kanske behöver ett kraftfullare aggregat. Vissa säger att man behöver hög effekt medan andra säger att det funkar bra med "normalt" aggregat så länge det har en jämn effekt.
Trodde att det skulle räcka med det jag har eftersom det ska vara "High Efficiency", men jag kanske behöver ett bättre?

EDIT: Läste lite om speedstep och det verkar bara finnas i processorer för bärbara datorer. Har jag missat nåt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StarChild42
Har du satt i den extra strömkabeln till grafikkortet?

Extra? Gäller det alla kort?
Min är direkt ansluten till agget men det finns även en kontakt på moderkortet som inte används.

MVH

Permalänk
Medlem

En kontakt på moderkortet som ej används, råkar det vara en honkontakt med fyra hål?

Permalänk
Medlem

Altså pratar vi små ryck i grafiken eller är det riktiga hack? Är det småryck i grafiken så tror jag det beror på att bilden och grfaikkortets framerate inte är 100% syncade.

Sätt ett fps tak på 60fps, kör skärmen i 60hz och slå på vsync och se om det funkar.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
Altså pratar vi små ryck i grafiken eller är det riktiga hack? Är det småryck i grafiken så tror jag det beror på att bilden och grfaikkortets framerate inte är 100% syncade.

Sätt ett fps tak på 60fps, kör skärmen i 60hz och slå på vsync och se om det funkar.

Det är mer som ryck isf, det blir helt enkelt ingen jämn och fin rörelse när man tittar runt med musen. Och det märks tydligt, så det är inte bara jag som är överkänslig eller nåt.
Kör med alla de inställningar du har nämnt, samt har testat med och utan vsync. Utan vsync är det riktigt illa pga all tearing som uppstår. Sätter jag på vsync ordnar det till sig, men rycken är fortfarande kvar.

Hade varit intressant att veta om det verkligen är sant att ett nätaggregat kan ge försämrad spelprestanda, typ om någon här har märkt av det? Känns ju mer naturligt om hela spelet hade hängt sig eller att datorn hade stängt av sig. Dessutom har jag ju samma problem om jag kör på lägre grafikkvalité.
Läser man på Sapphires forum så är det de enda de pratar om; "har du problem med grafiken, KÖP NYTT NÄTAGG!". Känns lite märkligt...

Permalänk
Medlem

Kanske är nätaggreagatet då..även om det låter lite mysko av att det hackar bara när du vänder dig med musen. Enligt spec:en för Sapphire X1900XT så ville de att man skulle ha minst ett 450W aggreagat. Med tanke på vad du kör (liknar min config väldigt mkt) så tror jag att du aggregat e på tok för klent. Enligt den kalkylatorn som finns länkad ngnstans på sidan så skulle jag ha minst 480W aggregat. Själv så kör jag på 530W för att jag ska slippa strömproblem.

Visa signatur

Core i5 750 @ 3,01 GHz, Asus P7P55D, 2x2 GB Corsair XMS 1333MHz, Asus GTX 260 896 MB, Intel X25-M 80 GB, WD Black 640 GB, Corsair HX520W, Lian Li PC-7FW

Permalänk

Repliko:

Har du testat att köra 3DMark 06? Om inte tycker jag att du skall göra det, då borde du få en indikation på om problemet ligger i grafikkortet/nätagget eller om det är något annat som spökar. Då kan du få en uppfattning om FPSen "följer" bildsekvensen. Om du klarar att köra demot med bra poäng samt få "Deep Freeze testet" att flyta 2-3 ggr i rad borde felet ligga i något annat, då 3DMark ju pressar allt den kan av ditt grafikkort.

Kolla även temperaturerna på GPU/CPU när du spelat ett tag genom att starta mätprogrammen innan och sedan tabba ut så får du en "ögonblicksbild" av dessa. Kan det vara dessa som blir för höga?

Sen kan du gö testa att köra memtest, Superpi, Prime95 för att kolla om systemet som helhet är stabilt.

EDIT:
Det är inte så att du pressat inställningarna i Windows till att forca fram extremt mkt AA eller dyligt? Testa isåfall att sätta dessa till application controled om det går.

Visa signatur

E6300 m Schyte Ninja | Asus 7900GT m Zalman VF900-Cu| Abit Ab9 Pro | 2GB 5300 Kingston| Hiper 580W | Antec P180B | HDA Digital X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Repliko
Det är mer som ryck isf, det blir helt enkelt ingen jämn och fin rörelse när man tittar runt med musen. Och det märks tydligt, så det är inte bara jag som är överkänslig eller nåt.
Kör med alla de inställningar du har nämnt, samt har testat med och utan vsync. Utan vsync är det riktigt illa pga all tearing som uppstår. Sätter jag på vsync ordnar det till sig, men rycken är fortfarande kvar.

Hade varit intressant att veta om det verkligen är sant att ett nätaggregat kan ge försämrad spelprestanda, typ om någon här har märkt av det? Känns ju mer naturligt om hela spelet hade hängt sig eller att datorn hade stängt av sig. Dessutom har jag ju samma problem om jag kör på lägre grafikkvalité.
Läser man på Sapphires forum så är det de enda de pratar om; "har du problem med grafiken, KÖP NYTT NÄTAGG!". Känns lite märkligt...

Om det bara rycker när du tittar runt med musen kan det ju vara att du har en kass mus eller bör ställ upp refresh raten för den. Min rycker också då jag bara kör usb porten i 125hz eller vad den nu är på i default.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dexxamannen
Repliko:

Har du testat att köra 3DMark 06? Om inte tycker jag att du skall göra det, då borde du få en indikation på om problemet ligger i grafikkortet/nätagget eller om det är något annat som spökar. Då kan du få en uppfattning om FPSen "följer" bildsekvensen. Om du klarar att köra demot med bra poäng samt få "Deep Freeze testet" att flyta 2-3 ggr i rad borde felet ligga i något annat, då 3DMark ju pressar allt den kan av ditt grafikkort.

Kolla även temperaturerna på GPU/CPU när du spelat ett tag genom att starta mätprogrammen innan och sedan tabba ut så får du en "ögonblicksbild" av dessa. Kan det vara dessa som blir för höga?

Sen kan du gö testa att köra memtest, Superpi, Prime95 för att kolla om systemet som helhet är stabilt.

EDIT:
Det är inte så att du pressat inställningarna i Windows till att forca fram extremt mkt AA eller dyligt? Testa isåfall att sätta dessa till application controled om det går.

Har kört 3DMark 06 och fick ungefär 5400 poäng på standardtestet. Om "Deep Freeze-testet" flöt vet jag inte, men det antar jag i och med att allt annat gick bra.

Temperaturen på grafikkortet har jag inte kollat upp. Vad använder jag för program för att mäta temperaturen? Kan man på nåt sätt logga temperaturen under en tid?

Memtest körde jag i 5+ timmar utan fel och SuperPi har jag också kört utan problem.

Kör med Ati Tray Tools och har testat med både Quality- och Speed-inställningar utan någon förbättring.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Om det bara rycker när du tittar runt med musen kan det ju vara att du har en kass mus eller bör ställ upp refresh raten för den. Min rycker också då jag bara kör usb porten i 125hz eller vad den nu är på i default.

Har just nu en Logitech MX Revolution. Testade även med en vanlig Microsoft sladdmus för att kolla så att det inte var musen som var problemet, men det blev inte bättre med den.

Tack så mycket för all hjälp! Det uppskattas verkligen.

Testade för övrigt med Quake 3 för att kolla om det var likadant med ett äldre spel och mycket riktigt visade det sig där också.

Har läst att det tidigare var kompatibilitetsproblem mellan 1 GBs DDR2 800 MHz-moduler och mitt MSI-moderkort men att det skulle vara fixat i senaste bios-uppdateringen. Kanske är det nåt sånt som hänger kvar?

Permalänk
Medlem

Och USB-PORTEN då? 125hz? Jag har den på 500hz för att undvika ryck.

Sen nästa grej, ATI-Tool har en del lustiga saker för sig ibland, gå in i "Fan controll" se till att stänga av Dynamic based on temperature, och kör med fasta värden, gå sedan in i Temperature monitoring och stäng av "Measure card temperature".

Du kan kolla tempen med Systool, den ger snygga diagram också.

Permalänk

Skummt problem måste jag säga...

5400p i 3DMark 06 låter rimligt för din rigg, och där testas ju både grafikkort och CPU rätt hårt.

Tempsen på CPU kollas bra med ett program som heter "Core Temp", på GPUn förklarade ju Semjonov hur du kunde göra. Ligger du under 60 C där när du spelar borde tempesen inte vara orsaken (även om 60 är lite för högt).

Har du testat att koppla in musen i en annan USB-port?

Du borde få gissningsvis max 20-25 sekunder på SuperPi 1M. Får du det tyder det ju på att CPUn går för fullt iaf.

Att uppgradera BIOSen är alltid en bra idé som definitivt är värt att testa.

Du kan även testa att stänga av speedstep i BIOS som är ett slags strömspararläge. Har svårt att tro att detta skulle vara orsaken dock.

Visa signatur

E6300 m Schyte Ninja | Asus 7900GT m Zalman VF900-Cu| Abit Ab9 Pro | 2GB 5300 Kingston| Hiper 580W | Antec P180B | HDA Digital X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dexxamannen
Skummt problem måste jag säga...

5400p i 3DMark 06 låter rimligt för din rigg, och där testas ju både grafikkort och CPU rätt hårt.

Tempsen på CPU kollas bra med ett program som heter "Core Temp", på GPUn förklarade ju Semjonov hur du kunde göra. Ligger du under 60 C där när du spelar borde tempesen inte vara orsaken (även om 60 är lite för högt).

Du kommer aldrig att vara under 60 grader med ett x1900xt under belastning iaf, du får vara nöjd om du är under 80.

Jag tror fortfarande på att att fixa usb refreshrate för att få mer avläsningar från musen. Det jag snackar om märks på min mx500 mus då jag spelar spel, det är som att det smårycker hela tiden som gör att det hackar lätt vilket gör att det blir svårt att sikta då jag rör omkring musen i 3d-spel. Default för usb porten är väl 125hz och jag kör med 500hz nu för att det flyter på bäst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dexxamannen
Skummt problem måste jag säga...

5400p i 3DMark 06 låter rimligt för din rigg, och där testas ju både grafikkort och CPU rätt hårt.

Tempsen på CPU kollas bra med ett program som heter "Core Temp", på GPUn förklarade ju Semjonov hur du kunde göra. Ligger du under 60 C där när du spelar borde tempesen inte vara orsaken (även om 60 är lite för högt).

Har du testat att koppla in musen i en annan USB-port?

Du borde få gissningsvis max 20-25 sekunder på SuperPi 1M. Får du det tyder det ju på att CPUn går för fullt iaf.

Att uppgradera BIOSen är alltid en bra idé som definitivt är värt att testa.

Du kan även testa att stänga av speedstep i BIOS som är ett slags strömspararläge. Har svårt att tro att detta skulle vara orsaken dock.

Musen har jag testat i ett antal olika portar.
1M i SuperPi tar 21 sek, så det verkar ju ok.
Har senaste BIOS-versionen om man bortser från en betaBIOS. Kanske skulle ta och testa den...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Du kommer aldrig att vara under 60 grader med ett x1900xt under belastning iaf, du får vara nöjd om du är under 80.

Jag tror fortfarande på att att fixa usb refreshrate för att få mer avläsningar från musen. Det jag snackar om märks på min mx500 mus då jag spelar spel, det är som att det smårycker hela tiden som gör att det hackar lätt vilket gör att det blir svårt att sikta då jag rör omkring musen i 3d-spel. Default för usb porten är väl 125hz och jag kör med 500hz nu för att det flyter på bäst.

Hur gör jag för att ändra refreshraten till musen?

Permalänk

En liten fråga bara vad har du för skärm??

Permalänk
Medlem

Jag tippar på ett nätagget inte hänger med. 430 W känns rätt lite enligt mig. Prova köpa nytt funkar inte det så skicka tillbaka och få pengarna tillbaka. ^^

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode everything √

Permalänk
Medlem

Det här har jag för mig funkar:
http://www.softpedia.com/get/Tweak/System-Tweak/USB-Mouserate...

För att ändra mouserate.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samura_666
En liten fråga bara vad har du för skärm??

Har en Dell 2007WFP.

Tror för övrigt att jag har hittat felet.
Har ju testat med en annan mus innan, men tänkte att jag skulle prova en gång till med en vanlig kulmus. Det blev mycket stor skillnad, med min trådlösa Logitech MX rycker rörelsen märkbart mycket mer än med kulmusen. Jävligt tråkigt i och med att musen är så bra i övrigt, men samtidigt mycket illa med tanke på vad den kostar.
Aja, får skicka tillbaka den mha ångerrätten.

Tack för all hjälp, känns ju lite snopet att det var ett sånt här fel som gjorde sån stor skillnad på hela spelupplevelsen.
Allt som allt verkar det som att Semjonov har varit inne på rätt spår hela tiden.

Permalänk
Medlem

En mLogitech mx ska väl vara riktigt bra för att vara en trådlös? Så jag tycker fortfarande att du ska pilla med usb refresh rates...=)

För min skull, testa...=)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MikteN
Jag tippar på ett nätagget inte hänger med. 430 W känns rätt lite enligt mig. Prova köpa nytt funkar inte det så skicka tillbaka och få pengarna tillbaka. ^^

Du har fel, hans agg räcker gott och väl.

Hehe, lite kul o se alla förslag på att det skulle funka genom att slå av ena kärnan och grejjer? Kan inte tänka mig att det ligger nån som helst logik i det utan bara rena gissningar för att dra till med nått?

Kom direkt att tänka på "mouse filter", brukar finnas en inställnings likt "Smooth mouse".. Se om du har den påslagen, om det gör någon som helst skillnad.

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Hehe. Jag ska skicka tillbaka musen, men jag lovar att testa lite först för er skull.

Semjonov: Fick inte det där programmet att funka, det står att den kräver usbport.sys eller nåt. Ska jag köra programmet i systemmappen eller liknande?

Återkommer ikväll när jag har testat lite.