Eran äldsta burk som är i meningsfull drift?

Permalänk
Medlem

Har en gammal 486, fungerar alldeles utmärkt som miniräknare.

MVH
Tim

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem

En P3 1GHz, funkar som router, ftp, bittorrent m.m.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tim2k
Har en gammal 486, fungerar alldeles utmärkt som miniräknare.

MVH
Tim

Hurså? Är den ultraportabel?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Hehe nej inte direkt. Syftade mer på att det är det ända den duger till (enligt mig)

MVH
Tim

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem

Hej,

Tandemdator 1978 är i drift, sköter styrningen av väskor på bagagebanden, backup sker på 5,25" disketter.
Stabil och bra för sin uppgift.
Hp 1000 gick i graven för nått år sedan, terminalen kostade som en bil när de införskaffades 1981...

Mvh

Permalänk
Medlem

Digital PC 500
orginal var det pentium 200mhz MMX
32Mb SDR SDRAM
2Gb disk
inbyggt grafikkort och ett inbygt 100Mbit Nätverkskort
24x cdrom

Numera uppgraderad med
K6-2 450@6x66 = 400Mhz dock iget som stödjes offecielt men lyckades med det i alla fall å fugnera uber. ger exackt 100% ökning i prestanda i kompilering etc.
256Mb ram numera.

Ett extra 100mbit nötverkskort
Promies ATA 100 kort (köpte för att jag trodde DMA stöd skulle öka disk prestandan från pio dock verkar PCI bussen eller nåt spöka så gjord marginel skillnad på banbredden och igen avlastning på CPU:n)
Seagate 80Gb disk. Gammla disken fugnerade å så men DFT indikerade att det var dags å byta då jag körde ett test. Server ska vara pålitlig så kollade av ren rutin när jag köpte den begagnad.

Den är primärt router men kör lite anndra tjänster för mina datorer i nätverket också.
kör också apach web server och proftp och lite sånt.

Litem odefikationer till nätag och chassit är gjort. nätaget ahr fått 92mm fläkt istälelt för orginal brötande 60mm och processorn ahr fått Zalman 3100G kylare. Är övervoltad till 2.8V då det är lägsta mobot stödjer å blir lite fesjummen så det hela kyls med en 92mm fläkt. Fugnerat bra i ett par år nu.

Permalänk

Gammburken här är en Fujitsu/ICL som rullar Smoothwall.
P166MMX, 192MB ram, 7GB hårddisk.
Tyst och stabil.

Visa signatur

Kunnskap är Mackt!

Permalänk

Compaq Presario Cds 510

Har införskaffat denna dator bara för en vecka sen och den fungerar alldelles
utmärkt.

Ska spela Tank Wars.

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Avstängd

Har en commandore64 som speldator, även en gammal atari i samma ålder.
Slängde ut flertal helt å halvt fungerande pentiumdatorer för de tog för stor plats, kvar har jag sparat en komplett Pentium166mhz:are som ja ska ha som dosdator.
Även lite annan skit som 800mhz AMD å sånt.. Sedan har man en hög lågutrymmes-hårddiskar.
Även en 300mhzare ja har inkopplat i TVn å kör konsollemulatorer på den, har även en nice controllpad till den.

Permalänk
Medlem

Jag har en Pentium 120MHz som används till att spela gamla spel på.

Datorn innehåller följande trevliga saker:
64MB EDO-minne
Sound Blaster AWE 32
Voodoo 2
SCSI-kort
10GB SCSI hårddisk
6x SCSI CD-ROM
nätverkskort

När jag fick datorn hade den 16 MB minne, 1GB hårddisk, ett SB 16 och hade inte voodoo-kortet. Och på den kördes Win98. Det gick *ganska* segt

Har hittat mycket prylar på Tradera till den.
SB AWE 32 köpte jag för 1 krona. fick med manual och originalskivorna med drivare
voodoo2 kortet fick jag för en hundring och minnena köpte jag en hel bunt med ~15 moduler för en 50lapp.
Så vill ni uppgradera era gamla burkar är tradera perfekt

Permalänk
Medlem

Har en gammal ICL 486:a som står som firewall, den har gått nonstop i 8 år nu (förutom strömavbrottet när Gudrun drog fram.

Visa signatur

8086,640k ram, dual 5.1/4 floppies cga and I can't run Quake 4? What's next? Some weird global computer network? yea right?

Permalänk
Medlem

Dell dimension 350Mhz 320mb sdram 8gb hd

Permalänk
Snusfri

Tja... har väl nåra burkar uppe..
Håller på att dona iordning en p100 med okänt ram som ska få nt4 å leka router hade en p200pro med 384mb ram å NT4 förut som router i förra lyan, uptime på över 2 år..

Äldsta som står tuffar nu är väl en k6-2 @ 500 med 256mb ram som agerer eggdrop-box å webserver (www.cascada.se)

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Som det ser ut nu, så är nog den äldsta datorn jag använder en opteron 165 :]

Står iofs en Laptop (p4 1,6ghz) på skrivbordet men inget jag har rört de senaste månaderna.. Så jag förlorar nog den här tråden

Känner att jag har förlorat intresset för att fylla upp rummen med gamla datorer , så har börjat fylla upp vinden med dem istället

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

jag har en c64 liggandes i en låda på vinden ... men jag minns då den datorn kom o fasen va kul man hade med en sån man tyckte att spelen va så rolig trots att det kunde ta kanske 2-10 minuter innnan man fick börja spela

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk

Jag ringer ibland ifrån min Multitel-N. Har ju inbyggt register ^^

Visa signatur

<Insert something here>

Permalänk
Medlem

Har en mini 486'a i garderoben som jag tar fram ibland när jag vill spela eller köra något dos program så som "The Draw" eller liknande. På ett sätt så är den fortfarande i drift men den är inte en aktiv del av min maskinpark, som för tillfället är limiterad till en dator

Är på jakt efter ett Dual CPU moderkort för 486a som jag tänkte köra som server, eller modernare 486 moderkort med PCI slottar. Har ett singleslot 486 kort i garderoben på 133 MHz men det har jag aldrig fått tillfälle att göra något roligt med men Doom 2 flöt extremt bra på den när jag testade det.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W

Permalänk
Medlem

Jag har en gammal Mac Plus mede vilken jag demar att även gamla maskiner fungerar (jag kör Word på den - den svarar alltid 'det krävs 686 kB för Word. Det finns 498 kB. Vill du att jag skall försöka? Jag klickar Ok och det funkar.)
Fast nu står den still sen senaste strömavbrottet - den har ingen HD och det behövs femtioelva diskettrörelser för att få igång den.

Visa signatur

Every citizen must be ready to defend his country against its government.

Permalänk

En bärbar Tulip PB486SL på 20MHz o 4Mb RAM. Den är väldigt liten och har den till testbild för videoprojjen när den skall riggas nånstans, även den en gammal skrutt. Sen har jag haft den som serieport-terminal och nån gång har jag tänkt cella om batteriet på den.

Sen har jag kvar min 486:a från 94, ett stycke DX2 66MHz. Den är kanske inte i drift dagligen men startar den ibland för att lira lite härliga gamla DOS-spel...

Visa signatur

/Carl Kanyl
Slå aldrig din dator - den kan ge tillbaka!

Permalänk
Medlem

Gah jag älskar sånt här! Folk på jobbet tror nog jag är tokig.

Jag är endast 22 år gammal men minns allt från när farsan min tog in mig i dator världen!

Min äldsta fick kasta in handuken för ca 2 månader sedan.

Pentium 90 som gick i 133 mhz ( omfg )
32mb ram
windows 2000 server ( fuck yes haha )

Agerade router i vårt lan, funkade prima!

Idag ligger endast några 486 moderkort skräpande och 100-tals 32pins minnen med varierande storlek!

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk

räknas amiga 600? ;P

Visa signatur

Intel Core i5-3570K (Corsair H60) | ASUS P8Z77-V | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB | ASUS 680 DCUII TOP | Corsair HX 850W 80+ | Samsung SSD Basic 830-Series 256GB, Western Digital Caviar Green 2TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Tre stycken Dell Poweredge 2400.
2 x PII 400
512 meg RAM
5 x 36 gig SCSI diskar
2 x nic

Är inte inte igång för stunden, agerar annars filservrar.
Två kör Win2K Adv. Server och en kör Solaris 9.
Alla ska dock köra Solaris 10 är det tänkt. Kanske en blir unix workstation.

Mvh Magnus

Visa signatur

Asus P5Q Pro - Core2 Duo E8400 3ghz - Kingston 2gb 667mhz DDR2 - Asus 8600GT 512mb - 400gb WD + 1,5tb WD Elements - 22" Samsung Syncmaster - Win7. | Dell Dimension 8400: P4 3,4ghz - 2gb - ATI X300 - 150gb WD - 32" Samsung TV - Win7. | FujitsuSiemens Lifebook S7010D: Centrino 1,7ghz - 1gb - 80gb WD - Win7/Ubuntu. | 3 x Dell Poweredge 2300: 2 X PII400mhz - 512mb - 4 x 36,6gb SCSI PERC.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aake
Har en cabbad beige Mac G3 (8 bast) som är web/DNS/DHCP-server. Kan tekniskt sett byta ner mig till en Powermac 6100 (~12 år), om jag skulle vilja.

Tog den ur bruk efter ett elavbrott nyligen. Den är ersatt med en något yngre P3 som kan brandvägga och spela film/musik också. ~330 dygns upptid går dock inte av för hackor.

Möjligen blir min nya gamling en Pentium-laptop som får köra NT 3.51 och Gentoo.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

Har en Amstrad PC1512 kostade 20000sek när farsan köpte den.

8mhz cpu
20 mb hdd
512kb ram

läs mer själva:

http://www.old-computers.com/museum/computer.asp?c=183

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mestiz
Har en Amstrad PC1512 kostade 20000sek när farsan köpte den.

8mhz cpu
20 mb hdd
512kb ram

läs mer själva:

http://www.old-computers.com/museum/computer.asp?c=183

En sån har jag också haft, nätagg inbyggt i skärmen. Det var grejer det. Har för mig att det var en HD20 med monokrom skärm vi hade, uppgraderad med en 3,5" diskettenhet utöver 5,25"an.
Dualbootade DOS 2.11? respektive DOS Plus i vilket det fanns nåt skumt GUI (tror inte det var GEM). Vilka minnen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadSpida
En sån har jag också haft, nätagg inbyggt i skärmen. Det var grejer det. Har för mig att det var en HD20 med monokrom skärm vi hade, uppgraderad med en 3,5" diskettenhet utöver 5,25"an.
Dualbootade DOS 2.11? respektive DOS Plus i vilket det fanns nåt skumt GUI (tror inte det var GEM). Vilka minnen...

Det är den bästa datorn någonsin hände någon var det bara att bryta strömmen och starta om. Inga beskymmer.

Vet du hur man tar sig in i BIOS på pc1512:an?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lerutis

32mb ram
windows 2000 server

Det där skulle jag vilja se faktiskt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mestiz
Det är den bästa datorn någonsin hände någon var det bara att bryta strömmen och starta om. Inga beskymmer.

Vet du hur man tar sig in i BIOS på pc1512:an?

Tyvärr inte, är det ens möjligt? Vill minnas att alla inställningar för hårddisken gjordes med DIP-switchar. Kan tänka mig att det inte fanns några inställningar att göra i mjukvara.

Permalänk
Medlem

Stämmer ganska bra det på gamla burkar.

Det mesta vad confat med jumpers eller dipar..

Har dock haft en 286a engång där man kunde gå in i bios, man kunde t o m ändra klockfrekvens på ISA bussen och processorn via bios.
Var en schneider med nån form av monokrom digitalgrafik (typ cga).
Men detta är mycket mycket ovanligt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Körde till alldeles nyligen en Compaq Armada 4120, tror att det var en 120MHz med 8MB RAM, men den gick sönder.

Det äldsta jag har nu är en Compaq LT5300, 130MHz, 32MB RAM.