Permalänk
Medlem

WOL (Wake on lan) FAQ

WOL (Wake On Lan) FAQ

Eftersom jag själv haft problem att aktivera denna funktion, framför allt över internet så tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter. En hel del är säker helt uppenbara för dom flesta av er, man jag själv var en novis på detta område och det är det säkert flera av er andra som också är och som kan dra nytta av det jag skriver.

Mjukvara:

Jag skulle rekommendera WOL: Magic Package Sender som finns att ladda ner på adressen http://magicpacket.free.fr/ för att skicka WOL packet.

För att testa och se om paketen kommer fram över Internet osv. så är programmet Wake on Lan Monitor/Sniffer utmärkt och finns att ladda ner här: http://www.depicus.com/wake-on-lan/wake-on-lan-monitor.aspx

WOL (Lokalt på ditt lan):

Eftersom din dator inte har någon IP-adress efter det att den stängts av (Modemet/Routern kommer ihåg IP-adressen och MAC adressen i några sekunder efter det att den stängts av) så måste WOL paketen skickas till samtliga datorer på ditt LAN vilket man gör genom att skicka WOL paketet till broadcast adressen (xxx.xxx.xxx.255). Så i WOL programmet fyller du i din broadcast adress samt MAC adressen på datorn du skall väcka upp och att paketet skall skickas via UDP till port 7.

WOL (Över Internet):

Skall du använda dig av WOL över Internet så måste du göra en port forward (för UDP packet) i din router till broadcast adressen och port 7. Detta fungerar dock inte med SPEEDTOUCH modem/routrar (Supporten hävdar att det är en säkerhets grej och att man inte skall kunna forwarda packet till den adressen) och jag vet inte heller om det fungerar med några andra märken. Testa själv med hjälp av sniffer programmet jag nämnde högre upp.

Om det inte fungerar så måste du göra en "static" entry i din arp tabell i din router, kolla i manualen, i mitt fall skriver man ARP ADD <IP-ADRESS> <MAC-ADRESS>. Detta innebär att routern vet vilken MAC adress datorn har även fast den är avstängd och du behöver då inte längre skicka ut WOL packetet till samtliga datorer (broadcast adressen), utan kan skicka det till den ip-adress din dator har, så du gör altså en port forward av UDP packet till datorns IP-adress och port 7.

Viktigt att tänka på är att det troligen är minst en Fire Wall i vägen mellan dig och den datorn du tänker starta upp över Internet och att port 7 troligen inte är öppen, dock så brukar port 123 alltid vara öppen, och det fungerar utmärkt för mig. Så skicka paketet till ditt modem/router hemma med destinations port 123 (UDP) och forwarda den sedan till port 7 på ditt LAN.

/rumble

Permalänk
Medlem

Tack för en bra guide! Lite frågor bara då jag försöker få ingång datorn så jag kan köra uvnc remote...

Laddat hem sniffaren och sändaren, och lyckas få det att fungera då jag gör det innanför min Netgear router. Skall jag skicka det utanför lyckas jag dock inte alls... har öppnat port 7 udp på routern till aktuell dator (som jag har ett låst IP till).

ingen signal på sniffern.. .:-( några förslag att felssöka vidare med? Du skriver även att man kan skicka på en port och sedan låta routern byta port. Är det vanligt att man bara kan göra detta? Vad jag vet om min router så kan man bara routa om ip-nummer, eller har jag missat något?

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/

Permalänk
Medlem

Hejsan,

jag försöker få igång wake on lan. men så fort jag stänger av datorn så startar den igen.

hur kommer man runt detta?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Hej,

Mitt wake on lan vägrar fungera.
Har en DIR 600 router och sedan har jag två datorer som jag försöker få wake on lan att fungera på.
Har aktiverat wake on lan och wake on pci i BIOS och även gått in i enhetshanteraren och lagt till så det ska gå att starta med magic paket.
Har då laddat hem Magic Packet Sender och har skrivit in ip och nätmasken och mac adressen. Sen så när jag klickar på send så ser jag på andra datorn att det blinkar till vid nätverkskortet så någon sorts signal får den.
Men den är sten död och vägrar starta.
Vad kan jag göra för fel???

Permalänk
Medlem

Alla applikationer jag prövar vill att jag ska ange IP-adress (ibland även broadcast och netmask) samt MAC-adress, och jag har inte fått någon av dem att funka. Den enda som funkat är PcAutoWaker på Android, där man bara behöver ange MAC-adress. Vad kan vara skillnaden? Varför kräver de andra programmen en massa mer (t ex ip, broadcast, netmask) när det uppenbarligen räcker med bara MAC?