Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Rookie inom Mac

Nu e det såhär, jag har kommit över en äldre Imac G3.

Datorn är en:
Power Pc 233 mhz
96 MB ram
6 Gb hårdisk

Det ligger MacOs 8.5.1 installerat. Jag tänkte formatera datorn och installera om den igen.

Det jag undrar över är:

1. Hur formaterar jag och installerar om datorn. Trycker jag bara in skivan när datorn startar upp, precis om XP? Har MacOs 8.5.1 på skiva. Kommer installationen fråga efter en cd nyckel?

2. Är bättre att installera nån annan version av MacOs eller ska jag köra på den jag har?

3. Finns det nån "Mac update" motsvarigheten till Windows update?

4. Behövs det specifika drivrutiner till komponenterna eller hittas allt automatiskt?

5. Kan nån rekomendera några program som e bra att ha till en mac.

Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

1 Du håller in c vid uppstart så bootar den CDN

2 ja det är det som är frågan om jag vore dig skulle jag lägga in någon fri *nix variant finns många till powerPC t.e.x ubuntu Debian slackware (slackintosh)
Har själv en typ en likadan håller på att installera crux på den går sådär

Permalänk
Medlem

1. som sagt
2. med så lite minne så kör på macOS, med två 128-256 sd-ram pc100 så kan du prova annat, men först efter uppdatering av open firmware annars blir det skrot av burken.
3. minns inte macOS helt och hållet men det fansn nog det tror jag, i äpplemenyn i så fall...
4. automagiskt så länge du inta ansluter 3:e parts grunkor för då kan det ibland behövas "systemtillägg"
5. det beror på vad du vill ha för typ av program, det som en tycker är skitbra tycker nästa bara är skit.

Tänk på att det är ett gammalt lågprishärke från förra årtusendet du leker med - så du inte tror mer om den än vad den är

< http://web.comhem.se/~u31630142/iTFTmac.html >

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Jag försöker bränna ut MacOs 8.5.1 på skiva på min Pc, men när jag ska trycka in den i macen så står det att den inte kan känna igen skivan?

Måste jag bränna på ett specifikt sätt för att Macen ska ta emot skivan?

Permalänk
Medlem

Brände du den som iso?

Jag tycker du bör titta på GNU/linux så länge du inte vill spela gamla barnspel för det finns det många till gamla macoOS men bästa webbläsaren är väl typ IE5

Permalänk
Medlem

Jag brände ut den som image fil på skiva i Nero Burner. Själva filnamnet på filen har ändelsen .dmg.

Datorn kommer antagligen ges bort och bara användas som surfdator osv. Så jag tror nog MacOs passar. Har IE5 på den nu och det verkar fungera bra. Tänkte lägga in allt på nytt igen efter formateringen.

Permalänk
Medlem

dmg måste du inte ha något lösen för den filtypen?

Aja jag anser i alla falla att linux är ett bra os för just ”surfdator” eftersom det inte kräver så mycket av användaren då. Och de flesta anser nog att firefox är en betydligt bättre webbläsare än IE 5

Permalänk
Medlem

Re: Rookie inom Mac

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Styler
Nu e det såhär, jag har kommit över en äldre Imac G3.

Datorn är en:
Power Pc 233 mhz
96 MB ram
6 Gb hårdisk

Det ligger MacOs 8.5.1 installerat. Jag tänkte formatera datorn och installera om den igen.

Det jag undrar över är:

1. Hur formaterar jag och installerar om datorn. Trycker jag bara in skivan när datorn startar upp, precis om XP? Har MacOs 8.5.1 på skiva. Kommer installationen fråga efter en cd nyckel?

2. Är bättre att installera nån annan version av MacOs eller ska jag köra på den jag har?

3. Finns det nån "Mac update" motsvarigheten till Windows update?

4. Behövs det specifika drivrutiner till komponenterna eller hittas allt automatiskt?

5. Kan nån rekomendera några program som e bra att ha till en mac.

Tacksam för hjälp

1. Stoppa i skivan och håll in C, har jag för mig.

2. Jag skulle trycka den full av minne och stoppa in mac os x tiger. Det kommer att gå segt och diskutrymmet blir tajt, men det funkar. OS 9.1 kan vara ett alternativ också.

3. I 8.5.1 vet jag inte men i nyare versioner finns det.

4. Operativsystemet är ju specialgjort för datorn, så drivrutiner behövs inte förutom då till skrivare och dylikt.

5. Till 8.5.1? Tja, internet explorer och DAVE är två program som kan vara bra att ha. Det finns ingen bra webbläsare till gamla Mac OS men IE suger minst av alla. DAVE är ett program som gör att maskinen kan prata windowsnätverk. "Klassiska" mac os är dött sedan länge och det utvecklas inga nya program. Nån gammal iTunes-version kan man hitta om man har tur.

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att hitta MacOs 8.5.1. Skivan jag först brände verkar inte funka. Men hur är Linux i jämförelse med MacOs? Jag har ingen erfarenhet av Linux. Är det snabbare och stabilare än det MacOs som jag har på datorn nu?

Kommer det behövas drivrutiner till varje komponent då? För att hjälpa mig i djungeln bland Linux, vilken version av linux är passande just den dator jag har?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Rookie inom Mac

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
Det finns ingen bra webbläsare till gamla Mac OS men IE suger minst av alla.

iCab (< www.icab.de/ >) är nog ett bättre val...
...mycket bättre om man säger version 3

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Styler
Jag har svårt att hitta MacOs 8.5.1. Skivan jag först brände verkar inte funka. Men hur är Linux i jämförelse med MacOs? Jag har ingen erfarenhet av Linux. Är det snabbare och stabilare än det MacOs som jag har på datorn nu?

Kommer det behövas drivrutiner till varje komponent då? För att hjälpa mig i djungeln bland Linux, vilken version av linux är passande just den dator jag har?

Det du framför allt vinner men linux är att du få tillgång till mycket nyare program.
Dock så finns inte flash eller real player till linux ppc vilket är lite synd men stödet för det är väl inte särskilt bra till gamla macos heller.
Hur stabilt/snabbt det blir beror helt enkelt på vilka komponenter du kör
alla drivrutiner ska finnas med från början i värsta fall måste du ladda någon modul vilket är enkelt.

När det gäller dist val så är det nog enklast att köra en vanlig liten server installation av ubuntu
http://ubuntu-se.org/Wiki/Ladda_ner_Ubuntu (välj server-cd powerPC)
installationen är ganska enkel när den är klar loggar du in sedan kör du bara ”sudo apt-get install xubuntu-desktop” vilket installerar fönsterhanteraren xfce med diverse bra program som firefox abiword med fler

vid frågor/problem är det bara att ställa de här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Det du framför allt vinner men linux är att du få tillgång till mycket nyare program.
Dock så finns inte flash eller real player till linux ppc vilket är lite synd men stödet för det är väl inte särskilt bra till gamla macos heller.
Hur stabilt/snabbt det blir beror helt enkelt på vilka komponenter du kör
alla drivrutiner ska finnas med från början i värsta fall måste du ladda någon modul vilket är enkelt.

När det gäller dist val så är det nog enklast att köra en vanlig liten server installation av ubuntu
http://ubuntu-se.org/Wiki/Ladda_ner_Ubuntu (välj server-cd powerPC)
installationen är ganska enkel när den är klar loggar du in sedan kör du bara ”sudo apt-get install xubuntu-desktop” vilket installerar fönsterhanteraren xfce med diverse bra program som firefox abiword med fler

vid frågor/problem är det bara att ställa de här.

Jag laddade hem ISO filen (den som du hänvisa till) Jag startar om Macen med skivan i samtidigt som jag håller in C. Men den verkar inte boota från skivan. Och Macen startar tvärr inte längre upp utan att jag får ett systemfel (Systemfel 10 står det?). Jag kanske pillade på den för mycket. Är inte skivan autobootbar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Styler
Jag laddade hem ISO filen (den som du hänvisa till) Jag startar om Macen med skivan i samtidigt som jag håller in C. Men den verkar inte boota från skivan. Och Macen startar tvärr inte längre upp utan att jag får ett systemfel (Systemfel 10 står det?). Jag kanske pillade på den för mycket. Är inte skivan autobootbar?

jo det ska den vara
kommer du inte in I macos alls nu?
Du kanske måste uppdatera open firmware (bios) vilket jag tyvärr inte vet hur du gör.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto

När det gäller dist val så är det nog enklast att köra en vanlig liten server installation av ubuntu
http://ubuntu-se.org/Wiki/Ladda_ner_Ubuntu (välj server-cd powerPC)
installationen är ganska enkel när den är klar loggar du in sedan kör du bara ”sudo apt-get install xubuntu-desktop” vilket installerar fönsterhanteraren xfce med diverse bra program som firefox abiword med fler

vid frågor/problem är det bara att ställa de här.

Eller laddar man ner och installerar Xubuntu direkt

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Styler
Jag brände ut den som image fil på skiva i Nero Burner. Själva filnamnet på filen har ändelsen .dmg.

Datorn kommer antagligen ges bort och bara användas som surfdator osv. Så jag tror nog MacOs passar. Har IE5 på den nu och det verkar fungera bra. Tänkte lägga in allt på nytt igen efter formateringen.

Nero klarar inte av att bränna .dmg-filer. Du behöver en dator med Mac OS X för att göra det.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Det börjar bli lite surt i magen med macen. Jag får systemfel varje gång den ska startas. Jag måste hålla in Shift knappen för att inte ladda några tillägg vid start. Kan antagligen jämföras med felsäkert läge i windows. När jag då stoppar in skivan så kommer ingen ikon fram.

Jag höll på att leka med webserver inställningarna på macen. Då jag inte fick kontakt med min PC genom nätverket, skulle kopiera några filer. Omstarten efter det får jag felmeddelande varje gång.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Nero klarar inte av att bränna .dmg-filer. Du behöver en dator med Mac OS X för att göra det.

Finns det allså inget PC program som klarar av det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Eller laddar man ner och installerar Xubuntu direkt

Jo men jag är inte säker på att den klarar av att installera från livecd
Finns förvisso alternativ cd men detta funkar lika bra

Styler
Händer det verkligen ingenting när du håller in c vid uppstart med ubunut cdn inne?

Om inte så borde någon Mac-kunnig kunna förklara hur du går tillväga.