Logitech z5500 - något att ha?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XarfeZ
jag har inte fått manualen ännu. Någon som kan svara på hur ingångarna på baksidan fungerar? De tre 3.5 mm, kan man koppla dem så det blir 3 olika externa källor? Det fungerar som en ingång iaf om jag kopplar in en källa i uttaget längst till vänster.

Vad är lilla musiknoten på sidan för något? Vad är det tänkt man ska koppla in där?

De tre ingångarna där bak är för 5.1 (front, rear, center/sub).
Du har en coaxial ingång som ger 5.1 med rätt ljudinställning direkt med hjälp av en vanlig RCA-kabel från rätt utrustning. Alltså, kopplar du in en coax mellan dator och Z-5500 så kommer datorn att bestämma vilket musikläge som ska användas. Stereo, Stereox2, eller någon av alla Dolby Pro Logic II-lägen.
Samma gäller med den som är brevid, som är en optisk ingång. Till den här ska du ha en Toslink-kabel.
Brevid allt detta, dvs längst till höger om man ser på volymkontrollen bakifrån är en omkopplare så att du kan koppla in 3 stycken stereo-källor och kunna välja mellan dessa.

Så, exempelvis:
3x3.5mm från dator -> Surround
1xCoaxial -> Surround (DVD, Satellitmottagare, Dator, etc)
1xToslink -> Surround (DVD, Satellitmottagare, Dator, Xbox, etc)

3xStereo -> Stereo (MP3-spelare, TV, Dator, etc)

Hoppas att det klarnar lite.
Annars lägger jag gärna upp en bild och beskrivning.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Uttagen på sidan är för att koppla in en extern ljudkälla exempelvis en mp3-spelare som du kopplar via en 3,5mm kabel från mp3spelarens hörlursuttag till det undre uttaget på sidan, den andra är för hörlurar.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Tackar för de bra svaren. Jag undrade just vad den knappen var till på bakisdan!

Permalänk

Vad driver ni dessa högtalare med för ljudkort? Vad är minimum så att säga?

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Medlem

Audigy zs

Permalänk

Hur står sej aduigy platinum emot det kortet du har?

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krillepille2
Vad driver ni dessa högtalare med för ljudkort? Vad är minimum så att säga?

Inbyggt Realtek AC97-kompatibelt 5.1-kort.
Jag tycker att det fungerar kanoners!

Det skulle dock vara roligt att höra skillnad med exempelvis ett X-Fi, eller liknande. Om det nu är någon skillnad. Jag tycker faktiskt att min ibyggda presterar onaturligt bra :]

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

Härligt. Mitt Audigy platinum måste ju vara i liknande klass med ditt, kanske loite bättre. Gud så bra

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Medlem

Kopplar du analogt hör du nog stor skillnad. Kopplar du digitalt tvivlar jag på att du hör skillnad överhuvudtaget..

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krillepille2
Vad driver ni dessa högtalare med för ljudkort? Vad är minimum så att säga?

Inbyggt ljudkort i mitt ASUS M2N32-SLI Delux (Intel HD, 8 kanal)
Tror inte det blir så stor skillnad gämför med de dyrare pci korten.

Permalänk

Jag kommer dässvärre förmodligen köra analogt :/ Kanske med SP/DIF Om det går. Om jag får igång det osv :/

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Medlem

har z-5500 och kan säga att jag är väldigt nöjd. basen, den är galen alltså, typ sjukaste jag hört för det priset. diskanterna likaså faktiskt, men som nån skrev tidigt så är jag väl ingen öronbög så har egentligen inte så mkt koll. men för en vanlig svensson så kommer det imponera grymt mkt. tycket det funkar mkt bra till musik och spel för övrigt.

Permalänk
Medlem

Fortsätter diskussionen om ljudkort till z-5500.

Mjo, nu är det så att jag också kommer få detta paketet den 11:e och just nu sitter jag på det integrerade ljudkortet på mitt moderkort p5b deluxe.

Jag har funderat på att beställa X-Fi XtremeMusic till, så min fråga: Ska jag köra på det?

Permalänk

Vad jag har hittat på nätet så har den Optisk ut. Både digitalt och koxaialt. Så kör på dem anslutningarna istället. En sån kabel kostar max en 100:a lapp.

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Medlem

Jag har själv logitech z5500, har också ett annat stereo system som jag har finslipat lite som enbart är till för "finlyssning".

Det jag skulle kunna rekommendera till z5500 är att köpa nya högtalarkablar och en coaxial/optisk kabel för att kunna punga ut digitalt ljud. Sen är det ett kanonsystem.

Permalänk

Men snella, kop narr riktigt istellet for plasthogtalare.

Visa signatur

[X2 4200+@2700mhz][X1900XTX][580W Type-R][Lexa][OCZ Golden 2048 Mb][a8r-mvp]
Canon 30D - Canon 50/1:1.8 II - Canon 70-200/4.0 L

Permalänk

Deldehed: Har man en viss budget så fungerarar dessa högtalare alldelles ypperligt. Hade jag haft större budget hade jag väll köpt det som passade in då.

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Medlem

Köpte z5500 för typ ett år sen och kan lätt påstå att jag inte ångrat mig en enda sekund!
Använder det till spel, film och musik och jag är skit nöjd! Om man inte har plats eller råd att inhandla feta HiFi högtalare med nån fet förstärkare så är detta helt underbart prisvärt.

Kan tillägga, gällande ljudkortsfrågan, att jag kör miitt via Optisk kabel till det inbyggda ljudkortet på mitt moderkort och jag klagar inte. Ska dock medge att jag är lite inne på att köpa ett riktigt ljudkort men det är mer för att ha nåt att pilla med

Visa signatur

Dator: MacBook Pro 16 M1 Max
Tangentbord: Totem, Sweep, Kyria
Layout: Colemak-DH + Canary

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nutty
Köpte z5500 för typ ett år sen och kan lätt påstå att jag inte ångrat mig en enda sekund!
Använder det till spel, film och musik och jag är skit nöjd! Om man inte har plats eller råd att inhandla feta HiFi högtalare med nån fet förstärkare så är detta helt underbart prisvärt.

Kan tillägga, gällande ljudkortsfrågan, att jag kör miitt via Optisk kabel till det inbyggda ljudkortet på mitt moderkort och jag klagar inte. Ska dock medge att jag är lite inne på att köpa ett riktigt ljudkort men det är mer för att ha nåt att pilla med

Fick mitt för snart ett år sedan eller om 2 månader. Men jag har ladrig ångrat att det blev det här. Nu har jag nytt moderkort med Realtek HD Audio som jag tycker faktiskt är bättre än gamla AC97. Skall kolla när jag kommer hem om det har optisk utgång.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Har också dessa högtalare och kör via optikal i det inbyggda och funkar perfekt, fast hade jag lite mer stålar skulle jag nog köpa ett riktigt x-fi till så man kanske kan kräma på ännu mer.

Är rikigt nöjd med högtalarna faktiskt, funkar perfekt till spel, musik & film och basen är som sagt helt galen.

Visa signatur

Steve Jobs, 1955 - 2011

Permalänk
Medlem

Jag lästa igenom första sidan och förstår inte hur folk kan säga att det är dåligt! Jag har Z-680 och är grymt nöjd. Musiken är skön, film är skönare och spel är riktigt skönt!
Jag vet inte något som direkt är negativt, förutom att man inte ens kan anstränga basen mer än 10% av dess fulla kraft utan att styvmorsan kommer och har lust att hugga huvudet av en.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Jag lästa igenom första sidan och förstår inte hur folk kan säga att det är dåligt! Jag har Z-680 och är grymt nöjd. Musiken är skön, film är skönare och spel är riktigt skönt!
Jag vet inte något som direkt är negativt, förutom att man inte ens kan anstränga basen mer än 10% av dess fulla kraft utan att styvmorsan kommer och har lust att hugga huvudet av en.

För att vissa kanske har hört bättre? För att Z5500'ans ljudideal inte riktigt passar alla?
Bara för att det låter högt behöver det inte betyda att det är bra!
Alla tycker ju olika. Vissa gillar den lite mustigare basigare stilen z5500 har, medans andra kanske vill ha bättre upplösning och mer artikulerat ljud.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
För att vissa kanske har hört bättre? För att Z5500'ans ljudideal inte riktigt passar alla?
Bara för att det låter högt behöver det inte betyda att det är bra!
Alla tycker ju olika. Vissa gillar den lite mustigare basigare stilen z5500 har, medans andra kanske vill ha bättre upplösning och mer artikulerat ljud.

Ljudet är ju hur bra som helst! Finns inget att klaga på. Fast kanske beror en hel del på mitt ljudkort..

Permalänk
Medlem

Kan säga att basen inte är suverän som många tycker, den är egentligen ganska lam. :/ Men annars e allt perfekt.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Ljudet är ju hur bra som helst! Finns inget att klaga på. Fast kanske beror en hel del på mitt ljudkort..

Som sagt alla tycker vi olika Jag kan hitta minst ett par saker att klaga på men jag tänker inta ta upp det här och nu.
Jag tycker dock att z5500 är ett mycket prisvärt system och de flesta som köper det blir nöjda med ljudet.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk

Jag fick mitt Z5500 för en tusenlapp och det var den väl värd. Dock inte en krona mer. Tycker basen sjunger lite vilket är helt åt helvete. Har den i sovrummet när man kollar på film när jag ska sova. Det duger den till.

Permalänk

Köpte mina för några veckor sen... Tilsammans med ett Soundblaster X-fi Xtrememusic kort...

Och jag kan säga att ljudet är helt sinnessjukt bra om man jämför med mina gamla 2.1 dell system med intergreat ljudkort^^

Jag vet inte om z-5500 är prisvärt... Men jag ångrar inte 1 sekund att jag pungade ut 3200 för det ;D...

Permalänk
Medlem

Fick detta system till vår hem-pc. Tycker det är riktigt bra tryck i det. Har ett X-FI Extreme Music ljudkort. Fast jag tycker det funkar bäst till technoi och trance. Gillar inte det till rock, skate-punk osv, tycker ljudet blir för grumligt. Ett fett najs system ändå, bäst till film.

Visa signatur

Fractal R2, i5 750, Corsair H50, 4GB DDR3 RAM, Nvidia GTX470, 1.5TB HDD

Permalänk
Medlem

Har haft Z-5500 i ca ett år nu, och har nog ångrat köpet större delen av tiden...

Ljudet är väldigt obalanserat enligt mig, subben är nästan för kraftfull men sateliterna har alldeles för tunt och skränigt ljud och centern är på tok för svag för att få fram bra dialoger i filmer etc...
Funkar väl till film och spel men är hemskt för musik (främst rock då).

Skulle nog kört på ett bra 2.1 system och ett bra par hörlurar istället, men men...

Permalänk

Varför inte köra Klipsch ProMedia GMXD? Det är grejer det ^^,

Är det nån mer än jag som har det?