Stundande hårddisk krasch

Permalänk
Medlem

Stundande hårddisk krasch

Jag har en relativt ny HD, en samsung 250 gb, och jag har precis fått ltie problem med den. Först och främst så varnar SMART för att det är något fel på den när jag startar datorn. Om jag inte stänger av smart så får jag blåskärm när jag kommer in i windows. Och ibland trots att jag stängt av SMART. Jag har kört ett gäng tester (bla, HD tune HDDLife och Samsungs egna test) och alla säger att hårddisken ligger riktgit illa till. En av programen säger att det är "Reallocaed Sector Count" som är för lågt, (vilket det oxå vekar efter lite googling, jag har 1 och det största möjliga är ca 250).
Det jag undrar är om någon annan har haft liknande problem och löst det genom en formatering? eller ska man strunta i det och direkt försöka få igenom nån garanti. Vad jag har läst så verkar det som att en formatering inte löser sådanna här problem...

Permalänk
Hedersmedlem

SMART skall aldrig stängas av, och förändrar ingenting även om du gör det. Det är ett inbyggt diagnossystem i disken som talar om olika parametrar och om dem är ok eller inte.

"Reallocated Sector Count" är omflyttade sektorer, från det vanliga stället på skivan, där de normalt ligger, till ett antal reservspår. Säger SMART att detta värde ligger fel så är skivorna i dåligt skick och många sektorer skadade.

Får du fel i Samsungs eget test, är mitt råd att byta ut disken snarast. SMART finns till av just denna anledning, att tala om innan disken kraschar helt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tack för svaret, jag misstänkte det.. Lite lustigt att disken botar oftare med SMART avstängd...
Nån som vet hur detta kan ha uppstått? Ren otur (disken är bara ca ett halvår gammal) eller kan det vara nåt med värme att göra? Den har iof inte varit extrem varm men inte dirket jätekall kanske 50C.

Permalänk
Hedersmedlem

50C för en Samsung är väldigt mycket, men inom gränsen för vad den ska tåla. Jag har alltid sett till att ligga under 40C oavsett disk.

Vill man slippa HD-krascher är aktiv kylning viktigt. Inga av mina diskar har gått utan fläkt framför de senaste 10 åren, men då har jag inte heller haft någon HD-krasch (minst 100 olika diskar under den tiden). Stabil strömförsörjning är också viktigt för livslängden.

Edit: Som referens ligger mina diskar i datorn i sign. just nu på:

2st 400GB WD 33 resp. 34 grader
2st 200GB Seagate 35 resp. 36 grader
1st 500GB WD 34 grader

Rumstemperatur: 23C

Kylda med 120mm fläkt på ca 1000rpm, i princip ljudlös.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

jag skulle vilja säga att jag av erfarenhet har märkt ett tydligt spår mellan tidig diskkrash och höga temperaturer. Jag skulle då inte låta mina diskar bli varmare än ~35 grader.

Köp en annan disk (om du har pengar för det) för att göra backup och skicka in den nuvarande disken på RMA.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Hur funkar det där med RMA om man har en hdd av tex seagate som följde med en laptop jag köpt. garantin för laptopen går ut innan garantin för hddn, kan man köra rma på hddn eller är det finito i samband med att datorns garanti går ut?

Permalänk
Hedersmedlem

Alla delar som sitter i färdigbyggda märkesdatorer är OEM utan garanti från den ursprungliga tillverkaren.

Det är alltså laptopens garantitid som gäller även för HDn.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

tackar för svaret.