Jag behöver ett bra "spionprogram"

Permalänk
Medlem

Jag behöver ett bra "spionprogram"

Jag skulle behöva ett, eller ett par, bra "spionprogram" att använda på jobbet. Jag jobbar på en högskola, inom datanätteknik, och utbildar bl.a. studenter i CCNA och CCNP, och dessa tentor görs på datorer anslutna till internet. Vissa regler gäller, t.ex. får man inte använda subnetkalkulatorer eller ha någon form av kontakt med någon via nätet.

Tyvärr finns det ju folk som gillar att fuska. Idag går vi runt bland de som gör ett test och kontrollerar vilka fönster de har öppna, men de hinner ju stänga eventuella program långt innan vi hinner gå runt till alla.

Ett förslag finns att vi skall övervaka alla datorer remote, dvs använda någon form av spionprogram om man nu får använda den termen. VNC, NetOp eller liknande skulle kunna fungera, men det är rätt uppenbart att en sådan programvara är installerad, och dessutom vill vi ENDAST ha skärmbilden och kunna ta en screenshot, inte kunna remote-kontrollera datorerna med mus och tangentbord. Då finns risken att man i onödan stör studenter.

Att googla på "spyware" är ju döfött. Ni som har tips på bra program som skulle kunna vara lämpliga får gärna dela med er av detta.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk

Installera UltraVNC som service i silentmode så kan de inte se att du övervakar dem. Sen kan du ställa servern så att du bara kan kolla utan att styra. Låter som det passar dina ändamål ganska bra.

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Kör NetOp på båda våra skolor, den syns inte om du inte vill att den ska synas. Eller om dom söker efter den, sen syns det ju ingen dialog om att du ser deras bildskärm etc. Och så kan du ju sätta temp. policy gällande program som får köras m.m.

Permalänk
Medlem

Två saker som kommer till poppandes i huvudet. De är dock lite komplicerade och kanske overkill för er.

Ett är ju en terminalserverlösning. Det går ju att ordna ganska billigt med Linux om man vill (är det bara webbläsare som behövs för provet så borde det ju fungera).

Den andra är väl att sätta upp en proxyserver och spärra vart datorerna i salen får surfa under provperioden.

Ingen av dessa lösningar svarar ju direkt på dina frågor, men ändå.

//C

Permalänk
Medlem

Du kan ju stänga av nätaccessen till datorerna + se till att folk inte är administratörer på systemen som dom jobbar på, då behöver du inte så mycket bevakning.

Permalänk
Avstängd

Förstör inte för eleverna nu. Det är ju det som är grejen att man ska fuska på prov på datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
Förstör inte för eleverna nu. Det är ju det som är grejen att man ska fuska på prov på datorn.

Nej, poängen är att de ska lära sig något utan att behöva www.google.com antar jag.

Permalänk
Medlem

Jag har haft ett program inlaggt på min dator en gång i tiden som låg och tog screenshots i bestämda intervaller, Tex varige 5 minuter. Samt att det var en keylogger men det behöver man ju inte ha på.
Låter det som något att ha? Blir ganska många screenshots att kolla igenom för att se vilka program som har varigt uppe men det är sånt man får ta.

// Kommer dock inte ihåg vad det heter nu. Tror jag har det på en cd någonstans.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MerZo
Nej, poängen är att de ska lära sig något utan att behöva www.google.com antar jag.

Varför lära sig när allt finns på internet?

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Geil
Varför lära sig när allt finns på internet?

För att en vacker dag behöver man något (kanske hur man kokar vatten) utan en dator i närheten.