Permalänk
Medlem

Guide till lappning av CPU Kylare?

Tjo!

Tänkte höra om det finns någon guide till hur man lappar? Vilket typ av sandpapper ska man använda osv?

Är lite intresserad av att prova detta på min Scythe Ninja... men vill inte göra fel

Finns det någon guide att få tag på... om inte får ni gärna dela med er av Eran egen erfarenhet.

Tack på förhand!

/Johan

Visa signatur

[ASUS MAXIMUS VII HERO Z97] [Intel i7 4790k @ 4.8Ghz] [Corsair V PRO 2400Mhz] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming SLI] [Corsair Air 540] [Corsair H80i] [Fractal Design 1000W]

Permalänk
Medlem

finare papper, finare yta. våtslip med 1500 papper.
vet inte hur ytan ser ut på en Ninja men skulle d va helt jävligt kan du alltid börja med ett papper som inte e lika "fint".

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk

Du vill inte få en grop eller en kulle i mitten vilket är lätt hänt. Ett sätt att undvika detta är att lägga en glasskiva (för att dom är plana) på ett bord eller på något annat vågrätt och sedan tejpa fast ett stort sandpapper på den. Lite vatten på där och sedan ställer du på kylaren och flyttar runt den utan att tilsätta speciellt mkt tryck. Om du bara håller i kylaren och slipar med ett sandpapper på fingret är det sannolikt att du drar mer över mitten och alltså slipar ner den till en grop vilket inte är så lyckat.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Du vill inte få en grop eller en kulle i mitten vilket är lätt hänt. Ett sätt att undvika detta är att lägga en glasskiva (för att dom är plana) på ett bord eller på något annat vågrätt och sedan tejpa fast ett stort sandpapper på den. Lite vatten på där och sedan ställer du på kylaren och flyttar runt den utan att tilsätta speciellt mkt tryck. Om du bara håller i kylaren och slipar med ett sandpapper på fingret är det sannolikt att du drar mer över mitten och alltså slipar ner den till en grop vilket inte är så lyckat.

Jag hittade dessa!

http://www.overclockersclub.com/guides/heatsinklappingguide.p...

http://www.bigbruin.com/reviews/lappingguide/index.php?file=1

Där står det ingående hur man ska göra! Men det är väl vanligt sandpapper vi pratar om eller är det våtslippapper?

Tack för hjälpen!

/Johan

Visa signatur

[ASUS MAXIMUS VII HERO Z97] [Intel i7 4790k @ 4.8Ghz] [Corsair V PRO 2400Mhz] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming SLI] [Corsair Air 540] [Corsair H80i] [Fractal Design 1000W]