Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Dyrt eller billigt corsair 1gb, vilket prisvärt?

Permalänk
Medlem

Dyrt eller billigt corsair 1gb, vilket prisvärt?

Ska köpa dator, lite lågbudget sådär. Asus M2NPV-MX och Orleans 3500+ tänkte jag att det ska bli.

Nu tänker jag bara lite på minnet; är det lönt att lägga 300 kr extra på ett bättre minne även om jag inte har råd att köpa högre än PC5400?

De jag väljer mellan är:
Corsair XMS2-5400 TWIN2X1024-5400C4 2x512MB (tot. 1GB) DDR2 PC2-5400 4-4-4-12 667MHz with Heatsink, 1495 kr

och Corsair Value Select VS1GB667D2 1024MB DDR2 PC2-5300 667MHz CL4, 1195 spänn.

Jag kommer nog att nöja mig med 1gb ganska länge och tänkte därför köra 2x512 för dual ddr, men polarna säger att det är kass att köpa så små sticks... Och de 300 extra är kanske slöseri när båda minnena ändå är CL4?

Vad säger ni?

EDIT: Det finns ju ett sånt här också för 1225,
Corsair Value Select VS1GBKIT667D2 2x512MB Kit (tot. 1GB) DDR2 PC2-5300 667MHz CL5
men då står det plötsligt CL5 och timingen lär ju göra stor skillnad med AMD... ?

Permalänk
Medlem

Jag håller nog med dina kompisar om att du borde köpa 1 x 1024mb sticka. Idag klarar 1gb minne det mesta men vem vet hur det ser ut om bara några månader? Ett Asus M2NPV-MX klockar enligt recension väldigt dåligt, därför är det kanske inte lönt att köpa några högkvalité överklockningsminnen. Timmingsen och dual channel på AM2 plattformen gör inte alls så mycket skillnad som det gjorde på den gamla s 939.

Jag har själv ett M2NPV-MX, har dock inte testat att klocka på det, men ett problem har jag med det. När jag kör minna 2x 1024mb pc5400 corsair twinx i dual channel går det inte att packa upp rar filer. Jag säger inte att du kommer få samma problem, men jag kommer iaf att skicka tillbaka mitt moderkort till komplett och låta dom titta på problemet.

Permalänk
Medlem

Ojdå, det var viktig information.
Innebär dålig klockning att M2NPV-MX är långsamt även i övrigt och flaskhalsar sig, eller är det bara just om man överklockar det inte är bra?

Jag är inte särskilt intresserad av att överklocka, men trodde att processorhastigheten påverkades mycket av minnenas timing.

Okej, när jag köper min 1gb-sticka, vill jag hålla mig till typ Corsair eller kan jag lika gärna köra A-DATA som förmodligen är ett sämre märke, och få PC6400? För det lär ju spela roll.

Permalänk
Medlem

Jadu, corsair står väl lite mer för kvalitet men skillnad är nog ganska marginell speciellt om du inte ska överklocka dom. Själv skulle jag nog valt de snabbare a-data minnena. Moderkortet kan endast ge minnena 1.9 volt, så försök kolla upp hur mycket volt de olika minnena kräver så det inte blir ostabilt (hittas oftast på tillverkarens hemsida bland produktinformationen).

Att moderkortet klockar dåligt betyder bara att du förmodligen inte kan höja processorns eller minnenas klockfrekvens särskilt högt, dock inte att system skulle vara onormalt "långsamt" med orginal klock. Processorhastigheten påverkas inte av minnenas timing, minnenas hastighet påverkas av minnenas timing men skillnaden mellan olika timings är väldigt liten på socket AM2 (med minnenas hastighet menar jag inte klockfrekvensen).

Permalänk
Medlem

Där står 2.0V ± 0.1V, så det är på gränsen. Skulle det kunna räcka för att göra det instabilt tror du?

Verkar vara helt OK minnen annars ju.

Tänkte ta ett M2NPV-VM istället för TV-ut et c, men det är väl nästan exakt samma kort.

Permalänk
Medlem

Kan tyvärr inte riktigt svara på det. Jag vet att det finns många som kör lägre volt än specifierat på sina minnen. Om det nu står 2.0V ± 0.1V (2.0 - 0.1 = 1.9) så ska det väl funka utan att minnena körs på lägra volt än vad som krävs.

Kanske inte riktigt samma moderkort (hysat linknande dock) fast med firewire och lite annan layout, dock verkar det sakna asus "krasch fria" bios uppdateringsprogram. Kolla upp hur mycket volt -vm moderkortet klarar att ge, såna skillnadet kan ju också finnas.