Permalänk
Medlem

Cpu Z

Hej!

När jag kollar i cpu z under fliken memory står det i fältet FSB:DRAM 4:5. Vad innebär detta eg?? Hur ändrar jag till 1:1?? Tacksam för svar.

Visa signatur

Core 2 duo!

Permalänk

det innebär att ram-frekvensens förhållande till fsb:n är 4:5 (fem fjärdedelar eller fyra femtedelar beroende på vad du utgår från). för att få förhållandet 1:1 får du göra lite bios-inställningar, dvs tajma fsb med minne. om du t ex har ddr2 800mhz-minnen och kör 400 fsb blir det 1:1 (800/2). sen kan man ju köra minnet snabbare än det är anpassat för. om du t ex kör 425 fsb och minnet i 850 blir det ju fortfarande 1:1. drar du på minnesfrekvensen så kommer du till slut behöva öka vdimm. det gör du också i bios.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Tack för svaret! Har nu ändrat så fsb o minne går 1:1. FSB står på 266 och minne på 532. Dom klarar 667 så en liten klockning kanske skulle vara på sin plats.

Visa signatur

Core 2 duo!

Permalänk
Medlem

jag har samma problem..
jag har kingston pc2-5300 minnen som enligt cpu-z körs i 4:5 (FSB:DRAM) trots att jag har fsbn på 333MHz
Jag har ett Asus P5B moderkort.

Vad ska jag göra?

tacksam för svar!

Visa signatur

Asus P5B - C2D E6600 2,4GHz @ 3,2GHz - GeForce 7950GT 512Mb - Kingston KVR 2x1Gb PC2-5300 667MHz @ 711MHz

Permalänk
Medlem

Jag ändrade i easy tune som följde med mitt moderkort. Annars kan du ändra detta i BIOS. Läs denna: http://forumz.tomshardware.com/hardware/Core2Duo-Overclocking...

Visa signatur

Core 2 duo!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zacke88
jag har samma problem..
jag har kingston pc2-5300 minnen som enligt cpu-z körs i 4:5 (FSB:DRAM) trots att jag har fsbn på 333MHz
Jag har ett Asus P5B moderkort.

Vad ska jag göra?

tacksam för svar!

Som "headcleaner" sade: Ändra i BIOS. Heter ofta memory divider, eller liknande. Läs i manualen till moderkortet.

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?