[Javascript] 2 Javascript samtidigt?

Permalänk
Medlem

[Javascript] 2 Javascript samtidigt?

Tjosan!

Håller på att skapa en hemsida till en organisation jag är med i. Och för att få ordning på divarna så att de håller samma höjd har jag använt mig av detta skript då jag har lite problem med Faux Columns-lösningen. Den får komma senare.

Samtidigt så kör jag ett annat script som lägger till en liten slidebar under menyvalen.

Problemet med dessa är att jag kan inte köra båda samtidigt då båda tar ut varandra.

Jag har googlat runt lite och hittat en lösning som sägs ska funka men som har misslyckats hos mig.
Den menar att det är båda window.onload som krockar och man nämner även att man ska lägga ihop de båda i bodytaggen så att man får något så här:

<body onload="dothis();dothat()">

Men som sagt så har inte jag fått detta att funka.

Mina window.onload ser ut som följande:

window.onload = init;

och

window.onload=function(){ if(document.getElementsByTagName){ matchColumns(); }

Så om jag fattat det rätt så ska min <body> se ut på följande sätt:

<body onload="init();function()">

...vilket inte funkar när jag sedan testar det.

Eller är jag helt ute och cyklar?

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig skrivit Javascript, men lär du inte kunna gära typ

<body onload="onload()">

och sedan typ
function(){
init();
function();
}

Permalänk
Medlem

Höll på med javascript i xsi:s netview för ett par år sen och fick aldrig detta att funka (<body onload="init();function()">), men som Neoecs troligtvis menar borde det fungera med

function myFunc(){
init();
function();
}
window.onLoad = myFunc;

function init(){
blablabla;
}

function function(){
if(document.getElementsByTagName){
matchColumns();
}
}

Visa signatur

JP

Permalänk
Medlem

Uh, jag försökte förklara. Sen insåg jag att jag inte kan göra det. Jag är självlärd och kan inte lingot.

<body onload="init();document.getElementsByTagName?matchColumns():0;">

Annars borde det här fungera också.

window.onload=function(){ if(document.getElementsByTagName){ matchColumns(); init(); } }

Eller så är det nog smartare att köra init() efter if-satsen. Eftersom den inte behöver kolla efter om getElementsByTagName fungerar.

pjens: Jag tror inte du kan döpa en funktion till function.

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att du inte kör funktionerna samtidgt, du kör den andra precis efter den första.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djonn
Uh, jag försökte förklara. Sen insåg jag att jag inte kan göra det. Jag är självlärd och kan inte lingot.

<body onload="init();document.getElementsByTagName?matchColumns():0;">

Det funkade perfekt! Tack så mycket!