Permalänk
Medlem

minnehastighet

tje!

Nån som har ett svar på varför jag inte kan få upp mina 2 corsair ddr2 pc6400 cl5 högre än 667 mhz? kör de i dc på 2,0 V. De är ju gjorda för 800 mhz och moderkortet är msi 975x platinum powerup ed., med nyaste bios v7.2.
Tacksam för alla råd. ;D

Visa signatur

Endast det som jag dricker är mitt

Permalänk
Medlem

Prova att ändra ratio i bios till fsb dimm 1:1!

Visa signatur

Core 2 duo!

Permalänk
Medlem

Tack för rådet! Jag kör de med timings 5-5-5-15 som e default för cl5. Memory clock = 400mhz när ja kör ratio 1:1, och 800mhz när jag kör i 1:2. Fast bios vägrar spara 1:1 utan ändrar automatiskt till "auto" på ration, som då ligger på 667 mhz. Men kör jag 200 i fsb och 400 mhz memory clock så blir väl hastigheten 800 mhz? Kommer jag inte upp i 2*667 mhz om jag kör med memory clock 667 och fsb 200? I`m lost...

Visa signatur

Endast det som jag dricker är mitt

Permalänk
Medlem

Kör du i 1:1 och har fsb inställt på 400 så går minnena i 800. Har du fsb inställd på 200 går minnena i 400 MHz. Är det inte corsair xmx 6400 du har? Original timings på dem är 5 5 5 12 om jag inte minns fel. Du måste slå av auto i bios om du ska göra manuella inställningar. Vad har du för moderkort? Det skiljer ju såklart på olika mobo vad man kan göra men detta borde inte vara några problem.

Visa signatur

Core 2 duo!

Permalänk
Medlem

Jag hittade svaret på problemet nu iaf. Läste på mobo hemsidan att man inte kan köra minnena i 800 mhz om man inte har conroe-processor. Jag sitter ju på en prescott 650 3,4 mhz. Inte så konstigt alltså. Men det är ju konstigt att jag inte får köra minnena i 400 mhz heller. Ajja tack för svaren i alla fall.

John

Visa signatur

Endast det som jag dricker är mitt