Bästa konsolen genom tiderna?

Permalänk
Medlem

De som fångade mig mest var Playstation, Nintendo 64. Har haft Playstation 2 och Xbox 360 men de var inget för mig. PSP har också fångat mig.

lAlAz0r

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
ååh, ja

N64 var är den ända konsollen jag ägt och har fortfarande kvar den.
fick den i julklapp med 1 extra kontroll och ,Golden eye och Mario-kart.

Smiskar Playstation för laddtider = 0

Ja det borde den göra eftersom den använde sig av cartridge och en playstation av en cd;)

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Inaktiv

jag tycker PS1, kommer ihåg när jag var liten, den kostade 1000kronor, hade sparat i en evighet sen så kunde jag köpa den, det var vackert :D, också final fantasy VII på det

Permalänk
Medlem

NES och N64. Ägde aldrig SNES :/

Men ja, NES och N64 ägde hårt.

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

C64 <3

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

SNES, för det hade så mycket roligare spel än NES.
Sen får man inte glömma Sonicspelen till Sega

Visa signatur

|Antec900|GA-890GPA-UD3H|PhenomII 965 BE|
|8GB Vengeance LP DDR3|HD5870|X25-M 80GB|

Permalänk
Medlem

1# NES - Mario / Zelda / piff o puff
1# N64 - Zelda och självklart världens bästa multiplayer spel: Golden eye!
1# PSX - Tony hawk's pro skater 2, Destruction derby 2, GTA 1 & 2. w000t... goa grejer
2# Saturn, Inte en kväll man satt o spelade Warcraft 2 på denna konsoll!

Permalänk

snes --- zelda 3, super mario world, sim city, rock n roll racing osv osv osv osv.....

Visa signatur

- Pappadel: Corsair CX500M - Mammakort: ASRock Z87 Pro3
- Korttidsminne: Crucial Ballistix Tactical 8GB DDR3 CL8 - Tänkarhjärna: Intel i7-4790K
- Sekort: Zotac GTX670 2GB - Långtidsminne: Samsung 840 250GB Basic.

Permalänk
Medlem

Snes pga inga konsoller har någonsin haft ett så bra spelutbud som den konsollen hade (tänker framförallt på alla RPG'n) Sen N64 -_-

Permalänk

Av konsollerna jag ägt så var det två som jag tyckte var "bäst".

Min Super Famicom som jag köpte för några tusenlappar med Super Mario World och Actraiser.. Sen fick jag tag på Zelda - A Link to the Past i amerikansk utgåva. Oj oj. En sak jag märkte direkt när jag fick spela en europeisk SNES var att den kändes slöare jämfört med min japanska. Ingen trodde mig såklart. Men det var ju lite skillnad ändå.. Grym konsoll med grymt roliga spel.

Den andra måste vara min Neo Geo, som jag kört allt från taskiga spel som Ninja Combat, till Magician Lord på. Jag körde lite typiska "fighting"-lir, men fastnade inte för genren och sålde burken vidare till några polare. Maskinen hade ganska bra muskler (för den tiden) med en Motorola 68000 och en Z80 som fick leka ljudchip..

Angående det där med "bits", varför fäster många en sån vikt vid det? Jag kallar det inte för "nintendo 8 bits", lika lite som jag säger "Commodore 8 bit" eller "Commodore 16 bit".. Stör mig lite på det bara. Inte hela världen. Men jag tror att många gör en större grej av det där än vad det är..

Visa signatur

"Dagarna och kvällarna då lever jag, röppni fälls, örr ur i knön, och gniblisåå, på kvällen..."

Permalänk
Medlem

Jäkligt många som röstade på N64 och Golden Eye. Fast man förstår ju varför... världens bästa spel.

Permalänk

Ja jag måste nog faktiskt säga 64an. Toppspelen till den är helt fantastiska.

Permalänk
Medlem

PS1 och XB360 bästa konsolerna evahh!!

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

valet står mellan NES, DC, PS och MegaDrive.

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk

Nes helt klart, satt flera timmar vid den varje dag i min ungdom. Mina föräldrar skaffade den åt mig strax efter den släpptes i sverige.

Ingen tv4 eller internet för privarpersoner i sverige fanns, som tog tid från ens heliga nes-spelande. Spelen som jag körde mest var zelda 1&2, faxanadu och bomberman.

Gratis nesmedlemsklubb fanns det där de skickade ut broschyrer på nya spel och alla nesspel som fanns i sverige, på senare tid kom även nintendo bussar till b.l.a. köpcentrum där man fick spela nesspel gratis.
Å vilken härlig tid det var. Visst finns det äldre konsoler, men inte som var så stora.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

nes, snes & 360!

Visa signatur

Laptop: MSI GT70-0NE, (i7, 8 GB RAM, GTX680M, 128GB SSD + 500GB HDD)

Permalänk
Medlem

xbox och xbox 360
och n64 är mkt bättre än ps1

Permalänk
Avstängd

Har haft NES, SNES, Saturn, N64, PS, PS2...

Nu har jag XBOX 360, PSP och DS Lite

Förbokat Wii och PS3

Och jag kan inte säga att EN av dem är bäst... har flera favoritspel till dem.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

När vi pratar roligaste spelupplevelse så är svaret ganska enkelt för min del. Nintendo 64. Att lira 4 st samtidigt var sanslöst revolutionerande.
Den magiska helgen när vi fullständigt öste med wrestlingspelet WCW NWO Revenge (alla mot alla, fyfan så guld!) och Super smash bros (vi satt och ritade upp tabeller med slutspel och hela köret) är den absolut roligaste spelupplevelsen jag haft.

Önskar jag får uppleva samma känsla igen någon gång.

Permalänk
Medlem

You have no idea

Amiga CD32. 32-bitars konsoll, redan 1993

Visa signatur

http://wurmonline.com - Live your life like you want it.

Permalänk
Medlem

NES och Nintendo 64. Jag hade iaf roligast när jag spelade dom helt klart

Visa signatur

tjya

Permalänk
Medlem

Kom på en sak

NES är helt klart bäst! Det är den enda konsol jag vet som man kan få in TV med! xD Det är sant! Jag och mina scoutpolare var på spelhajk på Landberga (ett hus ute i skogen utan telefon/internet och TV) i vintras, och när vi kopplade i NESet i TV:n så kunde vi plötsligt se på OS! (Antennadaptern vetu) (Kanske skulle funka med SNES också)

Permalänk
Medlem

NES & SNES samt megadrive är väldigt fina konsoller som gett mig väldigt mycket. En väldigt underskattad konsoll dock som totalt hamna i NESens skugga är Sega Mastersystem, den hade enheldel riktigt trevliga spel som spöade mycket av det som nesen erbjöd, grafiskt var den överlägsen också med sina fina klara färger.

Tar man bort all nostalgi måste nog playstation 1 och 2 bli klara vinnare, eftersom de öppnade upp för så mycket udda och bra spel man inte sett på några andra konsoller. Det var de som vidgade mina vyer så att säga

Permalänk
Medlem

NES har jag lätt haft roligast med! Så jag lägger min röst på den.

Gillade aldrig riktigt SEGA, förutom sonic till Mega Drive som lätt är ett av de fetaste spelen genom tiderna.

Visa signatur

[A64 3500+] [2048 ddr] [Gainward 6800 ultra@430\1160]

Permalänk
Medlem

playstation
sega

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Min första tvspels upplevelse var Atari 2600 det var en kompis som hade ett, sedan kom NES som man till en början fick hyra lite då och då eftersom man inte hade råd med att köpa ett. Skulle nog vilja påstå att spelglädjen var bättre förr, men det kanske är så man minns.

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ruhler
Skulle nog vilja påstå att spelglädjen var bättre förr, men det kanske är så man minns.

Jag håller fullständigt med, det har antagligen ursprung ur en enkel faktor.
Pengar.
I dag ska spel vara producerade så fort som möjligt. Det tar fortfarande inte helt sällan flera år, av vilka merparten spenderas på grafiken. Hur saker ska se ut, hur man ska se dem, kamera vinklar och liknande tjafs. Till det läggs massor av energi på att få fram "verklighetstrogna ljudeffekter." Och självklart, till det kommer en "verklighetstrogna egenskaper." Bilar har egenskaper som minutiöst kartläggs för att spelet ska uppföra sig precis som verkligheten, FPS har avancerade modeller för hur världen påverkar spelaren, gravitation osv, allting har blivit en jakt på det "verkliga." Skit i spelbarheten, och underhållningsvärdet, det kommer först på 3-5 plats, nånstans. Innan dess kommer utseende, realism, lättportbarhet till olika platformar, utvecklingstid, osv.

Spel "på den gamla goda tiden" (shit, jag låter som om jag var 70, och min egen farfar.) var tvingade till att optimeras för just den platformen de skulle spelas på, portning till olika platformer var mer kostsam, grafiken var inte lika avancerad, och mer tid, och energi lades på att skapa spel som hade ett högre spelvärde.
Jag säger inte att det inte finns nya bra spel. Jag säger bara att de var fler gigantiska hits förr. Hur många moderna motsvarigheter till Mario spelen, Zelda, Metroid, Sonic, osv kan nån dra på rak hand? Nyaste Mario, är mycket snyggare, visst. Men alla jag har provat få till att spela på 8bitars, och det senaste, är överens. Äldre är roligare. Inte lika snyggt, men ska man spela, spelar man hellre ett spel med hög inlevelse, än ett spel där allting ser verkligt ut, men gubben verkar kuta runt lite av sig själv.

Hoppla, det här blev större än väntat, jag ber om ursäkt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag var inte en tv-spels kille när jag var liten, så den första konsollen man hade var ett N64. men fy fan vad kul det var

Visa signatur

mjau

Permalänk
Medlem

N64 helt klart

Visa signatur

N64 .Gamecube. Wii. Wii u. PS1 PS2 PS3.
i7-4770K
EVGA 780GTX
MSI Z87-G45
Windows 10. CREATOR

Permalänk

Sega mega Drive!

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●