Permalänk
Medlem

Internet genom HUB?

Hittade en gammal 24 portars hub i källaren. Kan den ge internet till 2 datorer eller är de bara en switch som kan de?

isf är det bara att sätta internet sladden i första porten och sen datorerna i 2ndre o 3dje porten?

BTW. Har bara en IP adress.

tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Nej, varesig en hub eller switch kan dela internet. Det du söker kallas för router.
Du kan göra så att du sätter en dator med 2 nätverkskort som delar internet men jag antar att det blir jobbigare än att köpa en billig router.

Du kanske till och med har en router, brukar vara inbyggt i ADSL-modemet ibland, kan vara värt att kolla upp.

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Medlem

Har du BBB fiber/lan så kan du koppla från vägg till hub o sen vidare till datorerna.
Men annars är det som DeaN säger...

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 4070 TI| 2x24Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

jo men saken är att jag har en router i källaren med 3 datorer sen en sladd i 4de porten som går upp till andra våningen in i en annan router där vi har 2 datorer och den är så enormt kass 500 kb/s är max och den tappar internet då och då..
Varför skulle jag inte kunna köpa en switch?

Router/modem------Kass router------Datorer
till
Router/modem------switch------Datorer ??

Permalänk

Jo du kan göra så, men du berättade inte om din koppling i första inlägget, vilket har viss betydelse.

Permalänk
Medlem

ok har fått hemd en nu ska testa tack för hjälpen

nej kan meddela att de inte funka

Permalänk

Det ska fungera OM det du kallar "Router/modem" verkligen är både router och modem och inte bara modem.

Permalänk
Medlem

Hur har du det med upplink port på hubben?

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeaN
Nej, varesig en hub eller switch kan dela internet. Det du söker kallas för router.
Du kan göra så att du sätter en dator med 2 nätverkskort som delar internet men jag antar att det blir jobbigare än att köpa en billig router.

Du kanske till och med har en router, brukar vara inbyggt i ADSL-modemet ibland, kan vara värt att kolla upp.

Har man en ISP som ger ut flera dynamiska ip-adresser likt BBB kan man koppla internet rakt in i switchen och är man då fyra personer kan 4 personer få fyra st separata ip-nummer.

mvh

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
Hur har du det med upplink port på hubben?

hur tar ajg reda på de?

Permalänk
Medlem

Re: Internet genom HUB?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 10mach

BTW. Har bara en IP adress.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
Har man en ISP som ger ut flera dynamiska ip-adresser likt BBB kan man koppla internet rakt in i switchen och är man då fyra personer kan 4 personer få fyra st separata ip-nummer.

mvh

Jag är medveten om det, men nu så stog det att han bara hadde en IP-adress.

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Medlem

ja men sen sa min bror att router/modemet del aut en seperat IP till datorerna?

Permalänk
Medlem

japp, räcker med en router, sedan kan du koppla switch/hub efter routern och den kommer då känna av hur många datorer det finns och dela ut interna IP till dem. Medan Routern skickar bara tillbaka ett IP (ditt externa IP ) till din ISP.

Visa signatur

| FS: Athlon XP 3000+ 2.16GHz | Geforce4 FX5600 | 2x 512MB DDR | ~2TiB |
| WS: Asus EeePC 1000h |
"It´s Nice To Be Important, But It´s More Important To Be Nice"

Permalänk
Medlem

Re: Re: Internet genom HUB?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeaN
Jag är medveten om det, men nu så stog det att han bara hadde en IP-adress.

Du skrev däremot att en hubb eller switch inte klarar att dela ut internet, vilket bara är sant till en viss del. Men som du säger så kan en switch ej dela ut internet om endast en ipadress finns att tillgå

mvh

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk

hmm förlåt om jag låter dum men sitter lite i samma sits har en hubb ( 19rack monteringbar ) och om jag kopplar in den i min router och sen till 2 burkar så får burkarna i routen och hubben internet?

kvittar det i vilka portar man trycker in kablarna i? inget så att inkommande ska sitta i sista porten elelr så?

ps vet skilnaden mellan router, switch och hubb så

Visa signatur

I am Extrazz.