Hjälp med att välja processor och m-atx moderkort till media dator

Permalänk
Medlem

Hjälp med att välja processor och m-atx moderkort till media dator

Jag skulle vilja ha lite hjälp med att hitta ett lämpligt moderkort till min Windows Media dator. Idag har jag en Barton XP2500 (vilket förmodligen är lite overkill). Tyvärr så har jag dock ett extremt tråkigt m-atx moderkort som inte går att justera V-core på så fläktarna får gå på max hela tiden. Allt sitter dessutom i en ganska liten låda.

Jag är alltså ute efter ett m-atx moderkort och enklast möjliga processor som behöver så lite kyla som möjligt (personligen så föredrar jag AMD). Idag har jag dessutom ett AGP grafikkort för att få TV-ut. Jag antar dock att det inte finns speciellt många moderkort med AGP idag. Vissa moderkort har iofs inbyggt grafikkort och TV-ut, men är dom bra? Det vore ju skönt att slippa köpa nytt grafikkort.

I övrigt har jag ett Hauppauge PVR 500 MCE PCI TV-kort, en 250MB Samsung 5400 IDE disk och 512MB (PC3200) + 256MB (PC2700) DDR minne.

Visa signatur

The people who start wars never fight then. The people who fight wars never like them…

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/prod.php?id=65867&ref=Pricerunner&td...

DVI-D output kan vara bra om du har en lcd-tv.

En billig 939 cpu borde inte vara så svårt att hitta.

Visa signatur

1# P8Z68-V PRO GEN3 | 2500K | 8GB Corsair 1600 | Asus GTX460 | Corsair Force 60Gb | HD:5,8TB |
3dMarks [05]21726 [06]14219
2#HTPC: AMD X2 4850e | GA-MA78GM-S2H | 2gb 800Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Putto
http://www.webhallen.com/prod.php?id=65867&ref=Pricerunner&td...

DVI-D output kan vara bra om du har en lcd-tv.

En billig 939 cpu borde inte vara så svårt att hitta.

Nope, tyvärr har jag ingen TV med DVI. Är inte Socket 939 lite overkill bara för en media dator? Jag använder ju mest datorn till MP3 och till TV-inspelning. TV-kortet har dessutom hårdvaru MPEG så det kräver inte heller speciellt mycket CPU kraft.

Jag är lite inne på en Semperon 2800, socket 754 (ca 500kr) och ett MSI K8MM3-V (ca 475kr). Jag har dock ingen erfarenhet av Semperon. Är dom svala?

Visa signatur

The people who start wars never fight then. The people who fight wars never like them…