Permalänk
Medlem

Ebay köp

Hej
Det är så att jag var med på en bud givning på denna
http://www.ebay.se/viItem?ItemId=270059873539
Och frågade givetvis ibörjan om varför hon sålde och vad som följde med m.m
Så jag la de första budet då när de va 1 timme kvar.
Så då var jag inne o titta senare och skulle betta i slutet då, men han ju inte.
Men de var ju inge mer med det.
Sedan får jag ett mail från tjejen om att hon har en till och att jag kunde få köpa den för 350 Euro.
Jag sa att jag ville ge 300, men hon sa då 320
Men då vill hon att jag ska betala igenom Western Union.
Tittar efter ställen dit jag kan gå.
Går dit och tar med mig en blankett och även för att läsa vad som gäller.
Ringer även till dom för att höra vad som gäller.
Men till min förvåning så säger dom att alla "frauds" går till dom för de e så lätt att luras.
Hopp tänkte jag. Mailade henne om att det jag har fått vetat och vill betala igenom paypal istället. Får svar att hennes inte fungerar
Så hon säger att jag kan ta i någon annans namn för då kan ju hon inte ta ut pengarna.
Så jag skapar ett konto på westernunion.se och fyller i det som ska fyllas i.
Sedan så måste man ringa dom igen för att de ska godkännas.
Och vi snackar igenom allt som jag skrivit in, får följd frågan om det är ett internet köp och jag svarar ju ja.
Berättar för honom om vad det är m.m om hur vi har kommit på speciellt om namn bytet.
Då säger han att de kan dom ändra hur lätt som helst och att dom är bland dom lättaste att få "gratis" pengar igenom.
Så jag upphävde överföringen.

Så hur ska jag göra.
Hon svarar jävligt fort på mina mail, men inte på dom 4 sista nu då Då tog det lite tid.
Och hon sa även att produkten finns hos ebay
Brukar produkter verkligen finnas hos ebay?
Jag tycker att man kan lita på henne till 65% ialla fall, men hon har ju bra feedback och är även verifierad igenom ebay.
Och mitt belopp är även försäkrat.
Men jag får lustiga svar.
Men mailet kom inte som mina andra köp utan från aw-confirm@ebay.com.

Behöver verkligen eran hjälp.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Är detta verkligen ett problem?

En 20-tusenkronors dator för 3000:- låter inte det minsta konstigt?

Ang. feedbacken så är det nästan bara från säljare.
Det hon själv sålt är småprylar för 30 spänn.

Permalänk
Medlem

Du menar alltså att de är en fejk då?
Men alltså, den som vann första powerbooken.
Då måste ju han blivit lurad då också eller?
Och mer än mig dessutom.

EDit: Jag väntar fortfarande på min cam sumitomo

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Du hittar ingen liknande dator för under 10k i på ebay.
Varför skulle hon då sälja för 3k, och dessutom 2stycken?

Sen att man envisas med Western Union tyder på att man
skall dra sig undan.

Skulle inte förvåna mig om "hon" finns i Nigeria eller nåt.

Nej, det här håller inte.

Permalänk
Medlem

Andvändaren har ju iofs 100% positiva omdömen. Men jag tycker själv att det inte riktigt stämmer..

Visa signatur

Nuclear Winter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Topic
Andvändaren har ju iofs 100% positiva omdömen. Men jag tycker själv att det inte riktigt stämmer..

Att man har sålt varor för ett par hundra gör inte att
man blir trovärdig säljare efter omdömmena.

Permalänk
Medlem

Med andra ord.
Jag ska släppa detta och skita i det.
Enda sättet att tro det är sant e ju att hon skickar paketet och när jag har det betalar jag.
Vilket inte kommer att hända

Får se vad hon svarar på mitt senaste mail, skickade det igår runt lunch.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

varför inser ni inte bara att ebay.se är scam hela skiten? har fan i mig inte sett en seriös auktion där på flera månader. finns ju asiater som lurar systemet och där mn ser tiotusentals nöjda kunder och registreringsdatum runt 99-00, det är dock scam så det ryker om det.

ebay.de ebay.co.uk ebay.com är väl dom som man kan anse lite mer trovärdiga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Def_Dog
varför inser ni inte bara att ebay.se är scam hela skiten? har fan i mig inte sett en seriös auktion där på flera månader. finns ju asiater som lurar systemet och där mn ser tiotusentals nöjda kunder och registreringsdatum runt 99-00, det är dock scam så det ryker om det.

ebay.de ebay.co.uk ebay.com är väl dom som man kan anse lite mer trovärdiga.

Man når väl de flesta internationella auktionerna från ebay.se lika mycket som jag når de svenska från ebay.com/uk/de osv. Så är väl lika mycket scam där som på .se

Dock är det väl som vanligt, verkar det för bra, så är det för bra!

Visa signatur

//anno

Permalänk

Det är fake, dessa användare skapar flera användare på ebay o köper samt säljer mellan varandra för att få upp feedbacken, som du själv ser handlar det om prylar för 30kr.

Det är ett vanligt scam försök, skriv tex att du flyger till henne då biljetterna e billiga, du får se att du kommer inte få något mer svar.

Det är rena bluffen, glöm datorn.

MVH

Permalänk
Medlem

Men snacka om att han som vann budgivningen blir lurad
Och jag har inte fått svar än på mitt senaste brev, som även handlade om att varför ska jag lita på dig när du inte kan lita på mig stilen.

Kan skriva nästa gång om att jag kan resa dit och hämta den
Hennes adress finns ju på kvittot, vart de ska alltså.
Men de var ju lite uppenbart att de skulle va lite fel med denna person.
För vad jag än säger så kom alltid western union upp.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Hedersmedlem

Precis dom andra redan har varnat dig för, det är ovanligt billigt utan att någon anledning ges (ex tappad dator, ej fungerande, enbart skal? osv).
Om du sedan kollar på personens omdömen ser du att det är främst från säljare och låga bud. Samma sak med dom senaste auktionerna, låga bud på böcker verkar det vara.

Man ska inte stirra sig blind på användarens totala omdömen, man bör även kolla vissa av dom gammla auktionerna när folk har så få omdömen (mindre än ca 500). Det är inte så svårt att skapa flera konto på ebay o göra fakeaffärer.

En annan sak är powerseller (med över 1500omdömen), har denne haft ett långt uppehåll från förra omdömet kan det handla om kapat konto.

Jag ska lägga till viss information i FAQn när jag har tid över. Använd sunt förnuft: är det för bra för att vara sant, är det ofta så.
Visst finns det bra erbjudanden ibland, men man bör tänka sig för så man inte blir lurad.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem

Fan vad tur att jag höll ut.
Fick mail av ebay.
Kontot var kapat av en annan person.
Så de va tur att jag inte betalade på någe sett.
Så man får tacka såmycket för hjälpen

Fick ett "mysko mail från holland" :S

Kan ni översätta eller hjälpa mig lite vad dom menar, min tyska suger kan man säga.

Beste dennis

Volgens onze gegevens heb je onlangs een e-mail verzonden naar, of ontvangen van, sheila_elliott_2005 via het e-mailsysteem van eBay (bijvoorbeeld via de functie "Vraag het de Verkoper" of "Contact opnemen met een eBay-lid").

Soms worden eBay-accounts gebruikt voor verzoeken om transacties buiten eBay om af te handelen. We raden je aan voorzichtig te zijn met dit soort berichten als je ze van leden ontvangt. Ze brengen namelijk een frauderisico met zich mee.

Houd er rekening mee dat verkoopactiviteiten die buiten eBay om plaatsvinden niet in aanmerking komen voor de beschermende services van eBay of PayPal en je het risico loopt je geld kwijt te raken als je zulke transacties aangaat. Het is een goed idee de eBay-pagina's over fraudebescherming op het onderstaande adres te lezen voor informatie over stappen die je kunt ondernemen om ervoor te zorgen dat al je transacties succesvol zijn:

Als je het object al hebt verzonden of al hebt betaald, reageer dan op deze e-mail. We sturen je dan extra informatie over hoe je jezelf kunt beschermen.

Met vriendelijke groet,

Afdeling Regels en veiligheid

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk

Det där är holländska, och ej tyska. Har själv läst tyska och förstår inte ett smack. Men med Babelfish får man fram detta

"Dear dennis According to our data you have recently sent a e-mail to, or have received of, have sheila_elliott_2005 by means of the e mailsysteem of eBay (for example by means of the function "question it the salesman" if eBay-lid "get in touch") with. Sometimes eBay-accounts are used for requests operations eBay settle. We guess your to careful be with this type report if you receive them from members. They bring with, as it happens, a fraud risk with itself. Take into account that sale activities which outside eBay to take place do not qualify for the protecting services of eBay or PayPal and you risk run you money get rid of if you contract such operations. It is of reading a good idea eBay-pagina's concerning fraud protection on the address mentioned below for information on which you can act to ensure that already your operations are successful: If you have sent the object already or already have paid, react then to this e-mail. We send you then extra information on how you can protect yourself. Kind regards, Department rules and security."

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Medlem

Dedär fick jag inte upp i babel fish, de blev blandat då xD

Men dedär fattar jag inge mycket av heller :\
Nån hade ju endå stulit hennes konto och försökt lura mig så vad menar dom då med holländska mailet

Har fått svar från henne ifall jag skulle ha den eller inte.
Svarade att hon försökte sno pengar från mig och skickade även mailet från ebay till henne om att kontot var kapat.

Fick detta som svar.

goo hard schemare yor trif :S

Betyder vad? xD

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz