ATI Silencer 1 - måste sitta på horisontellt monterat grafikkort?

Permalänk
Medlem

ATI Silencer 1 - måste sitta på horisontellt monterat grafikkort?

Har precis köpt Arctic Cooling ATI Silencer 1.
Denna: http://www.misco.se/?428145

Hämtade ut den idag, läste på förpackningen och allt verkade vara perfekt. Öppnade förpackningen och sedan när jag läste manualen såg jag att det stod [b]"Attention: The board must always be positioned horizontally"[/b].

Vafan, menar de att denna kylare inte ska fungera i min Shuttle XPC:s där korten sätts vertikalt i AGP/PCI-platserna? (tänkt klippa kåpan så kylaren får plats)

Har ni någon aning om varför de säger att grafikkortet inte alls bör sitta på något annat vis än horisontellt med denna kylare?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kan ju ha nåt med fläktens lager som inte funkar optimalt i den positionen..

Funkar gör den säkert men lagret slits kanske mer..

Har sett att Arctis Cooling lovar flera år av problemfri funktion då det ska sitta nåt keramiskt lager i den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goffy
Kan ju ha nåt med fläktens lager som inte funkar optimalt i den positionen..

Funkar gör den säkert men lagret slits kanske mer..

Har sett att Arctis Cooling lovar flera år av problemfri funktion då det ska sitta nåt keramiskt lager i den.

Tack för svaret. Ja, jag misstänkte just det att fläkten slits snabbare för att det inte är det optimala sättet, men ville ändå fråga här ifall det var någon självklar anledning.
Jo, jag läste på förpackningen att det var "Bearing: ARCTIC Ceramic". Det är alltså keramiskt glidlager? Det är inte något slags kullager?

Permalänk
Medlem

Japp, nån slags keramisk lager ska det tydligen vara. Allt för slitagetåligheten samt den låga friktion med lågt ljud därefter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goffy
Japp, nån slags keramisk lager ska det tydligen vara. Allt för slitagetåligheten samt den låga friktion med lågt ljud därefter.

Ok, tufft. Tack för den infon.

Men nån som har nån annan tänkbar anledning till att de skrivit så?

Permalänk

Bara för att jävlas kanske!?

Nä, jag tror precis som goffy att det beror på fläktens lager är inte optimerad för verikal funktion.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Det kommer nog fungera en längre tid ändå även i vertikalt läge. Min (inte samma version) började dock ge missljud efter bara nåt halvår i horisontellt läge så man vet aldrig, många är ju väldigt nöjda med sina silencer så kör på.

Visa signatur

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Jag tar nog och installerar den och håller tummarna för att den fungerar som den ska ändå och inte slits allt för snabbt!

Hur blir det med garantin, om den skulle gå sönder efter 1 år (och jag kört vertikalt)? Den gäller väl ändå, de kan ju inte veta hur jag har haft grafikkortet monterat? Det är ju trots allt 6 års garanti på ATI Silencer.