Permalänk
Medlem

Är cooltek 600W TYST ??

Funderar på att köpa ett Cooltek 600W men är det tyst??
För datorn i övrigt är extremt tyst,

Jag har hört folk som klagar på att det låter när det är avstängt men det bryr jag mig inte om..bara det inte låter när det är på

Permalänk
Medlem

Om du söker på detta här i forumet, så lär du få ganska många träffar på personer som är missnöjda med detta agget.

En del klagar på att det låter, som du säger, när det är avstängt, men har sett att folk klagat även på övriga ljudnivån.

Att det låter när det är avstängt går ju att åtgrda med en extra eldosa med masterbrytare..får agget ingen el..så låter det ju inget..fast det är ju egentligen inte en optimal lösning för ett nytt agg.

Skulle personligen hellre välja ett Seasonic eller Be quit agg.

Sök lite iallafall, det är ju en viktig komponent.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

köp seasonic istället!

Det är tyst, bra prestanda och snyggt.

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem

duger coolteks 600w åt kinc när han tar världsrekord i 3Dmarks så borde de duga åt alla andra

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
duger coolteks 600w åt kinc när han tar världsrekord i 3Dmarks så borde de duga åt alla andra

Å andra sidan tror jag inte att han bryr sig om det skulle låta mycket, han är nog mer intresserad av prestandan, som ingen betvivlar.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Hur är be quiet dark power 600W?? har nästan bestämmt mig efter att ha läst många tester på det

Permalänk
Medlem

Kör med en effektmätare nu, min dator drar ca 130W när surfar+laddar+spelar musik och när körde 3DMark05 kom den upp i max 217 Watt, så varför denna Watt-hysteri? Det är Amperen som räknas

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk

190W drog min dator som max när jag spelade need för speed most wnated demo

Visa signatur

Bästa färdigbyggda stationära gamingdatorn under 10000 kr? http://www.agumagamingdator.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Kör med en effektmätare nu, min dator drar ca 130W när surfar+laddar+spelar musik och när körde 3DMark05 kom den upp i max 217 Watt, så varför denna Watt-hysteri? Det är Amperen som räknas

Men snälla, watt är inte skillt från ampere utan hänger ihop genom en ganska vanlig el lag...

När det gäller hysterin gällande nätagg kan jag inte hålla med mer dock, fullständigt överdrivet i nästan alla fall.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Mitt 500W cooltek är tyst...

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Avstängd

mitt 600w är skittyst ! kan köra allt passivt förutom vattenpumpen utan att höra det.
det är otroligt stabilt också (har mätt med multimeter) och ska klara en 12v på 52A!!!

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Men snälla, watt är inte skillt från ampere utan hänger ihop genom en ganska vanlig el lag...

När det gäller hysterin gällande nätagg kan jag inte hålla med mer dock, fullständigt överdrivet i nästan alla fall.

Jo det är sant men sen är det knappast realistiska ratings på något nätaggregat. De som mäter linorna rätt kombinerar all watt och får en summa som definitivt inte går att komma upp i medans de som mäter linorna "fel" får glädjesiffror.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
duger coolteks 600w åt kinc när han tar världsrekord i 3Dmarks så borde de duga åt alla andra

Meh. Hur kan kinc's FET-överklockade kväve/DI-rigg klara av att drivas med 600W när vanliga CS-spelande medel-sweclockeren klagar på att deras 700W-nätagg knappt räcker till?

Något är lurt här..

(obs, ironi).

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Meh. Hur kan kinc's FET-överklockade kväve/DI-rigg klara av att drivas med 600W när vanliga CS-spelande medel-sweclockeren klagar på att deras 700W-nätagg knappt räcker till?

Något är lurt här..

(obs, ironi).

håller med ackelind

bra sagt!

Visa signatur

/a64 3700+@2.7/xfx 7900gt/gto 570/1.60ghz
Zalman Fatal1ty FC-ZV9 /cooltek ct 600w /2gb PC 4000 / 1.2TB/ x-fi 7.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Men snälla, watt är inte skillt från ampere utan hänger ihop genom en ganska vanlig el lag...

När det gäller hysterin gällande nätagg kan jag inte hålla med mer dock, fullständigt överdrivet i nästan alla fall.

P = U x I

Watt = Volt x Ampere

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Meh. Hur kan kinc's FET-överklockade kväve/DI-rigg klara av att drivas med 600W när vanliga CS-spelande medel-sweclockeren klagar på att deras 700W-nätagg knappt räcker till?

Något är lurt här..

(obs, ironi).

*S* Min tanke precis

Han har sina poänger, den gode Ackelind.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxer
Hur är be quiet dark power 600W?? har nästan bestämmt mig efter att ha läst många tester på det

Har ett Dark Power Pro 530W och det är helt knäpptyst. Modulärt och helt... helt... helt... underbart!

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxer
Hur är be quiet dark power 600W?? har nästan bestämmt mig efter att ha läst många tester på det

http://www.silentpcreview.com/article677-page1.html

Mycket bra, om man får tro SPCR. De har testat 430W modellen, men elektroniken brukar inte skilja sig nämnvärt mellan olika nätagg i samma serie.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
http://www.silentpcreview.com/article677-page1.html

Mycket bra, om man får tro SPCR. De har testat 430W modellen, men elektroniken brukar inte skilja sig nämnvärt mellan olika nätagg i samma serie.

Nämen priset gör det tammef..

Om det sitter i princip samma saker i en serie med nätagg, tex Dark Power...Hur kommer det sig då att det kan diffa till dubbla priset mellan det svagaste och starkaste i serien ?

Är det bara "ripoff" ifrån säljararnas sida ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Nämen priset gör det tammef..

Om det sitter i princip samma saker i en serie med nätagg, tex Dark Power...Hur kommer det sig då att det kan diffa till dubbla priset mellan det svagaste och starkaste i serien ?

Är det bara "ripoff" ifrån säljararnas sida ?

Det som menades var att kvalitén på komponenterna och elektronikdesignen inte skiljer mellan svagaste och starkaste i samma serie. Däremot ändras givetvis vissa delar för att vara rätt dimensionerade, därmed prisskillnaderna.

Att det dessutom kan förekomma "ripoff" är väl inte helt otänkbart....frågan är vem som står för det? Ibland kanske konsumenterna själva bidrar till detta genom att okunnigt nog förespråka onödiga finesser och prestanda. Varför skulle inte tillverkare och försäljare passa på att tjäna pengar då ;.)

Tänk Tv hysterin när alla skulle ha 32" WS för något år sedan, och "platt-tv" idag. Är konsumenterna dumma nog att tro på och bidra till haussen så de skylla sig själv.

Visa signatur

XP-M 2400+ | Abit AN7 | 2x256 MB Twinmos CH-5 | Powercolor R9600XT 128MB | 160+200 GB HD | NEC 2510-A | Antec Sonata

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
mitt 600w är skittyst ! kan köra allt passivt förutom vattenpumpen utan att höra det.
det är otroligt stabilt också (har mätt med multimeter) och ska klara en 12v på 52A!!!

Jag tror inte att ett agg på 600W kan ge 624W på 12V linan.

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem

Men hallå?

Jag vill ha ett TYST agg som jag skriver i mina inlägg, jag vet att jag inte behöver 600W men nu när jag endå ska köpa så kan jag lika gärna köpa något rejält..så skit i hur mycket watt det är nu..det är ljudnivå det gäller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxer
Men hallå?

Jag vill ha ett TYST agg som jag skriver i mina inlägg, jag vet att jag inte behöver 600W men nu när jag endå ska köpa så kan jag lika gärna köpa något rejält..så skit i hur mycket watt det är nu..det är ljudnivå det gäller

Tyst agg alltså?
Eftersom du antagligen inte kommer behöva mer än runt 400W så är det väl onödigt att köpa värre.

be quiet! Dark Power Pro 430W ATX
Seasonic S12-430 430W 120mm FAN 24+4pin 2xSATA ATX12v v2.0

Det här är de två tystaste aggen på marknaden just nu(enligt SPCR)

Krafitgare agg som är väldigt tysta(och väldigt dyra): http://www.buggy.nu/index.php?a=search&q=seasonic+energy

Permalänk
Medlem

Antingen så har jag helt plötsligt fått hörselskador eller så är mitt nätagg paj. Jag var tveksam som fan när jag läste alla negativa inlägg, men jag hör verkligen inget alls av nätagget. Satsa på Cooltek, det funkar utmärkt!

Visa signatur

Cooltek CT600 | Core 2 Duo E6600@Stock | Scythe Ninja PLUS Rev. B@55°C Full load | Asus P5B Deluxe/WiFi-AP | XFX GeForce 7950GT 570M Passiv | Corsair 2 st XMS2 6400 1024 MB | Seagate Barracuda 7200.10 500GB SATA2 | Chieftec Giga Tower | Creative X-Fi Music

Permalänk
Medlem

Re: Är cooltek 600W TYST ??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxer
Funderar på att köpa ett Cooltek 600W men är det tyst??
För datorn i övrigt är extremt tyst,

Jag har hört folk som klagar på att det låter när det är avstängt men det bryr jag mig inte om..bara det inte låter när det är på

Kört mitt nästan 24/7 i över en månad, har inte hört ett ljud från det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Meh. Hur kan kinc's FET-överklockade kväve/DI-rigg klara av att drivas med 600W när vanliga CS-spelande medel-sweclockeren klagar på att deras 700W-nätagg knappt räcker till?

Något är lurt här..

(obs, ironi).

Nae. Bara kvalité.

Finns en anledning till varför han har kört med det i sin burk med 2x8800gtx tills idag (Söndagen den 3e december 2006). Han har skaffat sig ett nytt nätagg. Hur vet jag det? Han har bott hos oss de senaste timmarna (Oss = techsweden, hans rigg står även där).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Biermann
Jag tror inte att ett agg på 600W kan ge 624W på 12V linan.

624? Hur fick du ut det?

4 rails med 20 ampere styck e ju tot 80 ampere.

80 ampere x 12v = 960W. Eller e jag helt vilse?

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Re: Re: Är cooltek 600W TYST ??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tancoll
624? Hur fick du ut det?

4 rails med 20 ampere styck e ju tot 80 ampere.

80 ampere x 12v = 960W. Eller e jag helt vilse?

Ja det är du

Det är 20A max per rail, men max för hela agget är 44.2A (530W) på 12V.

Cooltek hade ett fel i sina specifikationer alla butiker har använt där dom räknar på 630W på 12V som ger 52.5A.

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem

fick mitt cooltek i veckan, va tvungen o lägga mig bredvid datorn o lyssna efter att jag stängt av den. Inte ett ljud... Måste va vissa som har smutsig ström i väggen eller nåt

Permalänk
Medlem

fick ett cootek ct 600 för inte så länge sedan och det är knäpp tyst och grymt stabila späningar.

//Felix

Visa signatur

/a64 3700+@2.7/xfx 7900gt/gto 570/1.60ghz
Zalman Fatal1ty FC-ZV9 /cooltek ct 600w /2gb PC 4000 / 1.2TB/ x-fi 7.1

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag är extra känslig men jag upplever inte mitt Cooltek 600W som tyst. I övrigt fungerar det dock utmärkt.

Permalänk

Jag kan inte hålla med om att Coolteken inte är hörbar - tycker man hör den ganska bra. Skumt att det vissa hör den och inte andra - har jag kopplat fel kanske...

Ni som säger att det är knäpptyst - har ni testat att stänga av allt annat och bara lyssna på PSU:n?

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~