Permalänk
Medlem

Paket vs Paket (sista kollen)

Beställde:
http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=408376&...
9.5k kr

Men sedan insåg jag att denna verkar ju bättre:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323787
10k (11k om man plockar alla delarna separat)

~Om jag inte kommer att överklocka så jättemycket. Först neglerade jag paket 2 då jag trodde de bara satte ihop alla delar utan att dra av något pris. Men sedan plussade jag ihop allting (i paket 2) och insåg att de verkar ju dra av en hel del för att det är paketpris.

Bör jag avbeställa och istället lägga 600kr extra för att få paket 2? Eller är paket 1 OK?

Jag blir galen och jag beklagar den nya tråden..

Permalänk

Kan vara värt det. Med tanke på att du får en E6600 och ett NorthQ agg och ett snyggare chassi. Dock inte spec prisvärt pga: Sämre moderkort, tror jag.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem

Jag skulle definitivt ta paket 2. Processorn där e mycket bättre och du får även ett grafikkort med 256mb mer minne och 20mhz mer core clock

Permalänk

Jovisst, men.. Är det värt att offra ett P5B?

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem

Den måste hålla minst 3 år. Dvs inte gå sönder.

Edit: Och jag spelar mest WoW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pyriko
Den måste hålla minst 3 år. Dvs inte gå sönder.

Edit: Och jag spelar mest WoW

Du kommer ju inte ha dålig prestanda med något av paketen iallafall. Absolut inte i det där skitspelet:)

Permalänk

Det luktar personliga påhopp från EXetoC...

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EXetoC
Du kommer ju inte ha dålig prestanda med något av paketen iallafall. Absolut inte i det där skitspelet:)

Nej då jag tror han menar att det inte är så krävande.

Edit: Många säger att med det moderkortet i paket 2 kan man bara klocka upp +200 Mhz på processorn. Men med paket 1 skulle jag väl kunna komma upp till runt 2.3 Ghz trots minnena..när jag känner för att börja klocka. Så för att ha bra nytta av E6600 bör jag även ha bättre moderkort än i paket 1..

Finns ökad risk att allt brakar ihop och går sönder efter 2 år med paket 2?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pyriko
Nej då jag tror han menar att det inte är så krävande.

Edit: Många säger att med det moderkortet i paket 2 kan man bara klocka upp +200 Mhz på processorn. Men med paket 1 skulle jag väl kunna komma upp till runt 2.3 Ghz trots minnena..när jag känner för att börja klocka. Så för att ha bra nytta av E6600 bör jag även ha bättre moderkort än i paket 1..

Finns ökad risk att allt brakar ihop och går sönder efter 2 år med paket 2?

Isåfall kan du klocka E6600 till 2.5GHz och då ligger den andra endå bara på 2.3GHz som klockad vilket fortfarande är sämre. Köp delarna separat då och välj ett bättre moderkort är inte det bättre? Dunno

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finlandssvensken
Det luktar personliga påhopp från EXetoC...

Du kan ju inte säga att jag verkade allvarlig där. Då skulle jag inte lagt dit en smiley, och för det andra så gav jag han lite fakta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EXetoC
Isåfall kan du klocka E6600 till 2.5GHz och då ligger den andra endå bara på 2.3GHz som klockad vilket fortfarande är sämre. Köp delarna separat då och välj ett bättre moderkort är inte det bättre? Dunno

Det blir nästan 11k separat tyvärr, om jag enbart byter ut processorn i paket 1, och det är lite för mycket då min min tilltänkta dator först var på 8-9k

Citat:

[B]
Du kan ju inte säga att jag verkade allvarlig där. Då skulle jag inte lagt dit en smiley, och för det andra så gav jag han lite fakta.

[/B]
Hehe lugnt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pyriko
Det blir nästan 11k separat tyvärr, om jag enbart byter ut processorn i paket 1, och det är lite för mycket då min min tilltänkta dator först var på 8-9k

Hehe lugnt [/B]

Det dyra alternativet är väl mest prisvärt men har du inte råd så.

Permalänk
Medlem

Jag avbeställde så att jag får mer betänketid. (Behövde bara klicka på en knapp). Paket 1 kan ändå inte levereras förrän om ett par veckor då nya grafikkort inte kommer in förrän då, så jag kan beställa strax innan det kommer in istället, för samma effekt.

Jag har samma dator långa intervall och den jag beställer lär jag som sagt ha minst 3 år. Jag börjar tro mer på kompletts 10k paket som det ser ut. Vill jag börja klocka om 2 år kan jag ju köpa annat moderkort och flytta över allt.

Permalänk
Medlem

Läs min sign under tiden då *host* *host*...

Mvh

Permalänk
Medlem

Att välja är påfrestande. Jag tror komplett sänkte priset på P5B med en femtilapp så om jag sänker priset på chassi på "Paket 1" så är jag nere i 9.2k (800 kr extra för att få paket 2). Eftersom "val av chassi" spelar väl ingen större roll för prestandan?

http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=409151&...

Sedan vore bra om det fanns något sätt att minska kostnaden för moderkortet..
P5B är ju bra det vet jag. Men vore det verkligen fatalt att ta ett billigare? Får jag sämre FPS i spel av billigare moderkort?

Om jag lyckas komma ner i 9k så jag kan jag nog ta paket 1 med gott samvete. Jag har inte ont om pengar men...vill inte att folk ska viska bakom ryggen på mig: "Kan ni fatta att han gav TIOTUSEN för en dator!? Ja det är ju helt sjukt!"

För vad kan Paket 2 vara värt om ett halvår? 7k?

Permalänk
Medlem

om du vill ha en som håller fett länge så ska du väl köra på paket två, bättre prolle standard men sämre moderkort för klockning, för klocka ska du väl ändå inte göra om det primära är att den inte brakar ihop inom 3 år?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
om du vill ha en som håller fett länge så ska du väl köra på paket två, bättre prolle standard men sämre moderkort för klockning, för klocka ska du väl ändå inte göra om det primära är att den inte brakar ihop inom 3 år?

Det har du rätt i. Dessutom vet jag nästan inget om klockning

Edit: Ok paket 2 är beställt. Jag behöver ju inte säga till nån vad den kostade.