Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Moderkort, s939, agp, x2-kompatibelt?

Jag sitter idag med ett socketA-system och funderar på att uppgradera mej en aning. Eftersom pengar helt klart är en försvårande faktor tänkte jag hålla mej till beggade saker och jag skulle vilja göra uppgraderingen lite pö om pö.

Nu försöker jag hitta ett moderkort som NF4 baserat, självklart socket 939 och som har AGP. Det ska även stödja x2-processorer.

Planen är att köpa tt så bra moderkort som möligt med agp, sedan köpa en billig -64-processor. Resten av prylarna har jag.
Nästa steg vore att byta ut -64-processorn till en x2-processor och efter det såsmåningom köpa ett moderkort för PCI-e och passande gfx-kort.

Så, har ni tips på vad jag ska leta efter för moderkort, s939, NF4, agp, x2-kompatibelt?

Permalänk

tyvärr så finns det inga socket 939 moderkort som har nForce4 med agp
då det är ett pci-express chipset, om du nu måste ha nforce med agp för
socket 939 är det nForce3 du ska leta efter. dom flesta nforce 3 kort
ska stöda x2 med en bios uppdatering. samt att det är en bättre ide att
hoppa direkt på en socket 939 x2 eftersom dom börjar bli allt sällsyntare
nu när AMD har gått över till socket AM2

bättre är nog om du letar efter ett Asrock 939 Dual-VSTA/SATA2
då det har en pcie slot samt agp

Visa signatur

I don't trust anything that bleeds for seven days and doesn't die.

Permalänk
Medlem

Ajdå, jamen då får det nog bli NF3 tror jag. Moderkort hade jag ju tänkt byta sen ändå till pci-e så...

Det där Asrockkortet känns som det kommer vara lite extra kostsamt med tanke på dess möjligheter, samtidigt vet jag inte om jag vill leva med ett sånt kort nån längre tid.

Ett MSI K8N NEO2-FX, är det något att ha?

Permalänk

jo det bör fungera men det kortet har nForce3 250GB chipset och stöder bara upp till 800Mhz Hypertransport om du kan hitta ett kort med nforce3 ultra så är det ett bättre val då det stöder hypertransport upp till 1Ghz

Visa signatur

I don't trust anything that bleeds for seven days and doesn't die.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronny_perman
jo det bör fungera men det kortet har nForce3 250GB chipset och stöder bara upp till 800Mhz Hypertransport om du kan hitta ett kort med nforce3 ultra så är det ett bättre val då det stöder hypertransport upp till 1Ghz

Jag har hittat ett sådant men prisskillnaden är rätt stor. Är det någon märkbar skillnad mellan 800 och 1000 mhz i hypertransport?

Permalänk

att det är en skillnad är nog rätt säkert men den är nog inte speciellt stor då skillnaden bara är 200mhz. tror inte det är något man märker av vid vanligt skrivbord/windows användande.

Visa signatur

I don't trust anything that bleeds for seven days and doesn't die.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Ajdå, jamen då får det nog bli NF3 tror jag. Moderkort hade jag ju tänkt byta sen ändå till pci-e så...

Det där Asrockkortet känns som det kommer vara lite extra kostsamt med tanke på dess möjligheter, samtidigt vet jag inte om jag vill leva med ett sånt kort nån längre tid.

Ett MSI K8N NEO2-FX, är det något att ha?

Asrock-kortet är billigt, kostar runt 600-700kr, däremot kan det vara lite struligt att få bra klock på. (brukar kräva en del strulande med BIOS-uppdateringar o.dyl. mer om detta finns om du söker i forumet)

Visa signatur

~Pelle~