Permalänk
Medlem

Två windows

Hejsn!

När jag startar datorn får jag välja mellan två windowsinstallationer som ska starta. Jag vill ta bort den ena då den installerades på en kompis hårddisk som han hade i min dator.

min boot.ini fil:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Vilken rad är det jag ska ta bort för att slippa valet?
(Notering: För att välja "mitt" windows tar jag den andra raden i valmenyn)

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Smidigast är att skriva den så här:

[boot loader]
timeout=0
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

EDIT: Ska du aldrig komma åt den andra igen kan du ta bort den först raden:
[boot loader]
timeout=0
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Visa signatur

Laptop: Zepto 6214W, Core Duo @ 2.0 GHz, 2048 MB RAM, 100 GB 7200 rpm
Server: Asus A7N8X Deluxe 2.0, Athlon XP 2500+ Barton, 2*Corsair 1024 MB, 200 GB Seagate, 3*320 GB WD3200 varav 2*RAID Edition

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar.

ja den andra windowswen behöver jag aldrig igen komma åt. Rättare sagt så finns den inte på min dator längre. En kompis ville ha hjälp o instalera windows på hans dator så jag sa till honom att ta med sin hårddisk till mig. Så jag satte in den, instalerade windows till honom på hans hårddisk, tog ut den när jag va klar o lämna tillbaks disken. Efter detta kommer valet upp vilket windows jag vill starta.

Min fråga nu e hur du ser vilken rad som e vilken intsallation? Kan vara bra o veta

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Det är rätt enkelt, de kommer nämligen i den ordningen man skriver in dem. Så översta raden i filen blir översta raden när du ska välja.
Och så är den översta raden disk 2, alltså antagligen den som inte är primary master (disk 0) och den som du har i från början.

Visa signatur

Laptop: Zepto 6214W, Core Duo @ 2.0 GHz, 2048 MB RAM, 100 GB 7200 rpm
Server: Asus A7N8X Deluxe 2.0, Athlon XP 2500+ Barton, 2*Corsair 1024 MB, 200 GB Seagate, 3*320 GB WD3200 varav 2*RAID Edition

Permalänk
Medlem

Förlåt mig, här frågar jag efter hjälp o får det o sen glömmer bort att tacka.
Men bättre sent än aldrig så här kommer det, tack för hjälpen Legogris nu funkar det kanon.

Gott nytt

Johan