Rättigheter till XP-användarkonto, hjälp!

Permalänk

Rättigheter till XP-användarkonto, hjälp!

Hej.

Jag har ett problem med min användare "Administratör" till Windows (XP Pro). Det verkar som om den inte har fulla rättigheter, och detta skapar problem när jag försöker installera vissa program och liknande. Jag har bara detta användarkontot.

Jag har redan provat att lösa problemet genom att gå in under de olika hårddiskarnas säkerthetsflikar (egenskaper > säkerhet > avancerat> och kolla så att alla rättigheter är ikryssade, samt kryssat i "Ersätt behörighetsposter för alla underordnade objekt med de poster som visas här och som är tillämpliga för underordnade objekt.", men det har inte förändrat någonting.

Mitt huvudsakliga problem just nu är att jag försöker uppdatera WoW. Allt går bra till det är ca. 5% kvar. Då kommer en ruta upp som säger att jag inte kan ändra/skapa en fil p.g.a bristande rättigheter för användaren "Administratör".

Detta har även hänt tidigare då jag försökt installera iTunes (quicktime), så det är inget nytt för just detta.

Några smarta idéer som kan hjälpa en stackars mig?

Permalänk

Re: Rättigheter till XP-användarkonto, hjälp!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kallexander
Hej.

Jag har ett problem med min användare "Administratör" till Windows (XP Pro). Det verkar som om den inte har fulla rättigheter, och detta skapar problem när jag försöker installera vissa program och liknande. Jag har bara detta användarkontot.

Jag har redan provat att lösa problemet genom att gå in under de olika hårddiskarnas säkerthetsflikar (egenskaper > säkerhet > avancerat> och kolla så att alla rättigheter är ikryssade, samt kryssat i "Ersätt behörighetsposter för alla underordnade objekt med de poster som visas här och som är tillämpliga för underordnade objekt.", men det har inte förändrat någonting.

Mitt huvudsakliga problem just nu är att jag försöker uppdatera WoW. Allt går bra till det är ca. 5% kvar. Då kommer en ruta upp som säger att jag inte kan ändra/skapa en fil p.g.a bristande rättigheter för användaren "Administratör".

Detta har även hänt tidigare då jag försökt installera iTunes (quicktime), så det är inget nytt för just detta.

Några smarta idéer som kan hjälpa en stackars mig?

Har du provat att överta ägarskap för partionerna?

Permalänk

Nej.

Du får gärna förklara hur man gör. 8]

Permalänk

Jag har den engelska versionen av Windows XP, och har alltid haft det, så jag hoppas att jag översätter namnen rätt

Om du går in på "Användarkonton" genom kontrollpanelen, och sedan trycker på ditt konto, så ska du komma till en bild där det står bland annat "Ändra typ". Därifrån ska du kunna välja om du ska vara administratör eller bara en "begränsad användare"

Om du nu inte är administratör, vilket jag antar att du inte är, så kommer du antagligen få behöva skriva in administratörs-lösenordet för att ändra på det. Det kan ju bli lite problem med det om du nu inte kommer ihåg vad för lösenord du valde när du installerade windows. Om du inte skrev något i den rutan vid installationen tror jag att lösenordet automatiskt blir "administrator".

Nu vet jag i och försig inte om du redan har testat detta, men ändå

Permalänk
Inaktiv

ibland kan å, ä och ö i kontonamnet göra att du inte kan installera vissa program eller spel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hitteabarnet
Jag har den engelska versionen av Windows XP, och har alltid haft det, så jag hoppas att jag översätter namnen rätt

Om du går in på "Användarkonton" genom kontrollpanelen, och sedan trycker på ditt konto, så ska du komma till en bild där det står bland annat "Ändra typ". Därifrån ska du kunna välja om du ska vara administratör eller bara en "begränsad användare"

Om du nu inte är administratör, vilket jag antar att du inte är, så kommer du antagligen få behöva skriva in administratörs-lösenordet för att ändra på det. Det kan ju bli lite problem med det om du nu inte kommer ihåg vad för lösenord du valde när du installerade windows. Om du inte skrev något i den rutan vid installationen tror jag att lösenordet automatiskt blir "administrator".

Nu vet jag i och försig inte om du redan har testat detta, men ändå

Jag är "Administratör".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pärkka
ibland kan å, ä och ö i kontonamnet göra att du inte kan installera vissa program eller spel.

Det låter ju enormt korkat, då Windows automatiskt använder sig av kontot "Administratör" som standard

Permalänk
Medlem

Start -> Kör...
Skriv där in "control userpasswords2"

Där kan du kolla lite närmare vilka rättigheter du har. Annars kan du alltid testa att skapa ett nytt konto med adminrättigheter

Visa signatur

Laptop: Zepto 6214W, Core Duo @ 2.0 GHz, 2048 MB RAM, 100 GB 7200 rpm
Server: Asus A7N8X Deluxe 2.0, Athlon XP 2500+ Barton, 2*Corsair 1024 MB, 200 GB Seagate, 3*320 GB WD3200 varav 2*RAID Edition

Permalänk
Medlem

start -> kör -> gpedit.msc -> ok
i grupprinciper, datorkonfiguration -> windows inställningar -> säkerhetsinsällningar -> lokala principer (policys eng) -> tilldelning av användarrättigheter (user rights eng)

Det är här konton och grupper får sina rättigheter, notera att ett gäng rättigheter är default tilldelade exempelvis administratörer.
Vill du elevera ett kontos rättigheter utan att göra det till medlem i gruppen administrators/administratörer/etc så är det denna vägen du går.

permissions = behörigheter, user rights = användar rättigheter... (i microsofts värld)

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T