Permalänk
Medlem

99% stendöd dator

Min dator har slocknat. Har kollat Nätaggregatet= ok.
När jag kopplar in nätaggregatet och slår på, så flimrar processorfläkt och grafikkortsfläkt till helt kort.

Hur tar jag reda på om det är processorn eller moderkortet? Har ingen annan dator att testa dessa delar på.

mvh/

Permalänk
Medlem

Hur kollade du agget? I annan dator så borde det vara lugt om den drar misnt liak mö kräm men tjuvkopplade du det utan last eller till en dator som drar extremt lite kräm. Eg ett moderkort med ström snål CPU så behöver det inte betyda att agget fugnerar ricktigt. Ett trasigt agg kan orka driva ett strömsnålt system men inte ett mer strömlrävande. Var med om det nu i fredags då mina agg i servern pajade å samma sak när föra servern pajade för ett par måandersedan. Nu vet jag inte vad som exackt var tostat i dessa aggen som gick i torsdags men gången innan var det blåsta kondigar villket resulterar i att spännigarna blir mer å mer ostabila ju mer last man har på agget villket resulterar i att datorn itne startar ricktigt eller alls.

Permalänk
Medlem

Mitt agg är 500W och jag testade i en klenare burk (som brukar ha ett 400W agg).

Då menar Du att jag borde köra vidare på att agget är paj? och i så fall fixa ett annat 500W eller större och testa om burkaern startar?

Permalänk
Medlem

Ne men säger bara att det fortfarande KAN vara fel på det. För min del pajar nätag betydligt oftare än tex moderkort eller minne eller processor. Du kanske skulle låna det där 400W agget från den anndra datorn? Moderkort borde starata å hålla i gång agget utan minne mm i alla fall sedan att du inte får någon post är väl rätt normalt

Vad är det för nätag?

Permalänk
Medlem

testade precis med 400W agget och den orkar i alla fall inte dra igång Mobo, processor och grafikkort.

agget är är COLORSit 400U-TPD. 500W, 10A 50-60hz

Permalänk
Medlem

alldrig hört talas om och 10A 50-60Hz är bara fuse rating och frekvensområdet in i nätdelen och isverige har vi 50hz så det säger typ inte ett skit.

Vad är det för dator du försöker driva?

Permalänk
Medlem

Köpte agget av en kines på Sveavägen

Dator: AMD 64 3200+, 1024 mb Kingston
Maxtor SATA 200 GB, ATI 9600 PRO