Anmäl dig till Roborock Challenge!

Bästa in ear under 500kr?

Permalänk
Medlem

Bästa in ear under 500kr?

Tjenare alla glada Swec-are!
Nu är det såhär, att morsan vill ge mig en julklapp för max 500 kr. Mina hörlurar till min mp3-spelare har gått sönder. Jag behöver nya, så därför tänkte jag önska mig ett par i julklapp!
Frågan som då uppstår är: vilka skall man ta? Jag är inte särskillt insatt i hörlursvärlden, så jag uppskattar er hjälp!

Är j-Jays nåt att ha kanske? Det är ju rätt prisklass iallafall, men håller de måttet?

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Re: Bästa in ear under 500kr?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sgt. Stinger
Tjenare alla glada Swec-are!
Nu är det såhär, att morsan vill ge mig en julklapp för max 500 kr. Mina hörlurar till min mp3-spelare har gått sönder. Jag behöver nya, så därför tänkte jag önska mig ett par i julklapp!
Frågan som då uppstår är: vilka skall man ta? Jag är inte särskillt insatt i hörlursvärlden, så jag uppskattar er hjälp!

Är j-Jays nåt att ha kanske? Det är ju rätt prisklass iallafall, men håller de måttet?

Jag har ett par d-Jays och jag är sjukt nöjd! Mycket bättre än jag trodde, och framförallt så är de tåligare. Är inte så bra på att hålla saker hela om man säger så. Men dom håller fortfarande, varit med på en Kinaresa och allt!

Mitt tips är att du PROVAR lurarna, sitter de bra, tycker DU ljudet är bra och priset stämmer - Kör hårt! Smak vad avser ljud är subjektivt, vissa gillar mycket bas, andra eftersträvar att återge musiken så naturligt och så "rent" som möjligt. Smaken är som baken!

EDIT: Andra lurar du kan titta på är ju Creatives EP-630, sitter helt okej enligt mig. Verkar något ömtåliga. Men jag gillar materialet i kabeln.

d-Jaysen isolerar sjukt mycket, bara med lurarna på försvann nästan ljudet från motorerna. Sen med lite låg musik så var kändes det som att vara mitt ute på en åker i Ingenstans. Om j-Jaysen lyckas lika bra så är det riktigt bra.

Mvh,
Alexander Holm

Visa signatur

Scout som är sugen på en utmaning?

Permalänk

står också inför samma val:D Någon som vet några in-ear som sitter bra utan att åka ut. Springer mycket och de som är jobbigast är att de åker ut hela tiden..

Funderar mellan Creatives EP-635, Senheisser Xc300, eller de nya från J-aysen

Nån som vet nått om dessa 3. vilken som e bäst när man är ute och springer!

Visa signatur

Dator: AMD Athlon X2 4400+ | MSI K8N Diamond | Point Of View Geforce 7800GT | Adata 2x1024Mb | Samsung 250GB Sata2 | Tagan easy connect 480W | Thermaltake Tsunami Dream|: Övrigt: Saitek Eclipse | Mx510 | Qpad XXXL | Icemat Siberia |:±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±Stolt Samsung 970P ägare±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±

Permalänk
Medlem

Problemet är ju att det inte direkt finns butiker där man kan prova olika hörlurar!
Det är därför jag frågar, så att folk som har lite koll kanske kan säga vilka som är värda att satsa på o vilka som är dåliga...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har sennheiser xc 300, tycker de sitter mycket bra. Har de när jag åker buss, går på stan, nästan överallt:), Och har inte haft några större problem med att lurarna åkt ur. Jäkligt sköna lurar, hade sonys ex 71 innan och ljudet är en klar förbättring! Dessutom känns sladden mycket tåligare! rekomenderas start!

Visa signatur

doh;)

Permalänk
Medlem

Har sennheiser xc 300, tycker de sitter mycket bra. Har de när jag åker buss, går på stan, nästan överallt:), Och har inte haft några större problem med att lurarna åkt ur. Jäkligt sköna lurar, hade sonys ex 71 innan och ljudet är en klar förbättring! Dessutom känns sladden mycket tåligare! rekommenderas starkt!

Visa signatur

doh;)

Permalänk
Medlem

dubbelpostarN...

skulle också vilja ha tips på bra in-ear lurar runt 500kr, några fler tips??

Permalänk
Medlem

Runt 500 är det j-Jays eller CX300 som gäller, helt enkelt.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

hur mycket ska man bry sig om frekvensomfånget egentligen?
för j-Jays har mellan 50Hz och 20kHz medan CX300 har mellan 18Hz och 21kHz..
men Creative EP-630 som är lite billigare har ett omfång på 6-23000 Hz..
mvh/ Simon

Permalänk
Medlem

_simis_ :
De där frekvensomfången på hörlurar har jag förstått att de allt som oftast är nästintill påhittade siffror av vissa tillverkare, medans andra skriver trovärdiga siffror. sen är frekvensomfånget inte allt, jag menar, ett par lurar med omfång 6-20 000 Hz kan mycket väl ha väldigt låg output upp till 100 Hz, medans ett par lurar i rangen 20-20 000 Hz kan ha bra output i hela frekvensomfånget....
Hoppas jag har gjort det lite klarare i specs-djungeln
MvH
// en till som heter Simon

Visa signatur

Permalänk
Medlem

okej men om man enkelt ska jämföra lurar, vad ska man kolla mest på då?
har ju ingen möjlighet att testa lurarna så skulle vilja ha ett enkelt sätt att jämföra dem på...

mvh/ Simon

Permalänk
Medlem

Också interesserad av lurar, men gärna runt en trehundring... finns det något bra?

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk

Det blev Senheisser xc300 för min del!... Ska ge några kommentarer efter jag testat dem ett tag=). Kan inte göra detta föreens den 24:e. För de e då jag får den i en julklapp av tomten!..

God jul på er så länge=)

Visa signatur

Dator: AMD Athlon X2 4400+ | MSI K8N Diamond | Point Of View Geforce 7800GT | Adata 2x1024Mb | Samsung 250GB Sata2 | Tagan easy connect 480W | Thermaltake Tsunami Dream|: Övrigt: Saitek Eclipse | Mx510 | Qpad XXXL | Icemat Siberia |:±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±Stolt Samsung 970P ägare±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±

Permalänk
Medlem

Jag går på samma linje som Whisky, jag kör på CX300
Får se vad jag tycker när tomten kommer ^^

Visa signatur

Permalänk

Har inte hunnit testa mina cx300 i så många olika miljöer, och olika sorters musik. Men jag är överaskad hur cleant ljudet är.. Sen hur lurarna helt "nästan" stänger ute allt ljud omkring. Så kul att se nån prata med en, utan man hör ett skvatt:D

Sen så sitter dem jätta bra i öronen, verkar vara perfekt att ha när man är ute och springer, då man slipper att de åker ut hela tiden...

Än så länge så ger jag den en medelstark 4:a av 5 möjliga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Whisky, för mig så tas tyvärr vindblåst upp rätt mycket av CX300 lurarna... (alla andra ljud isoleras rätt bra)
Har du inte det problemet alls?

Bortsett från det tycker jag de är trevliga! Cleant, detaljerat ljud, utan dumma påfund. Ingen monsterbas, men den finns där och den är distinkt. Möjligen passar inte luren de med väldigt trånga hörselgångar - själva "fasta" delen av luren är lite större än vissa andra som tex "the plug".

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Det där med vindblåst har iallafall inte jag någon som helst problem med, men jag tror det har mycket att göra med hur ens öron ser ut, o hur lurarna sitter i just dina öron helt enkelt.

Minirecension:
Första intrycket (när jag packat upp förpackningen från julklappspappret) är: kvalitet.
Det är svårt att missa den svarvade aluminium-kanten på själva lurarna när man tittar på dem i den lilla men snygga förpackningen.
Man undrar lite för sig själv om det verkligen är svarvad aluminium eller om det bara är påklistrad aluminiumfolie!
Öppnar förpackningen utan större problem, man behöver inte vara kassaskåpsknäckare för att få upp den, som det är med vissa förpackningar.
Man får med två extra par silikon-sleeves, ett par för de med små örongångar, och ett par för de med stora. De som redan sitter på lurarna är mitt mellan de två andra parens storlek.
Till skillnad från vissa lurars sleeves så sitter CX300-sleevesen riktigt ordentligt. Ingen risk att de trillar av i fickan eller när lurarna sitter i öronen.
Jag konstaterar snabbt att aluminium-kanten är svarvad aluminium, och inte någon klisterlapp som jag först misstänkte. Plasten är pianosvart, med vad jag uppfattar som hög kvalitetskänsla.
Sladden har lagom längd, men den känns lite klen. Pluggen är ordentlig med ett ordentligt böjskydd.
Tyvär är böjskyddet för mjukt och för tunnt, så jag misstänker att man kan få sönder sladden om man inte är varsam så den inte böjs för mycket vid pluggen.

Första lyssningen gjordes i ett tyst rum, utan störande element.
Detta medförde att man kan ha väldigt låg volym utan att missa detaljer i musiken.
Det betyder också att jag märkte att min Mp3-spelare hade ett litet litet brus om man lyssnade mycket mycket noga, men endast när musiken var pausad.
Jag bör kanske nämna att jag lyssnar på ganska högkvalitativa Mp3-filer, minst 192 Kbps i 44 KHz skall det vara. Jag har även testat med lite musik i WAW-format som låg på spelaren.
Bas: Inget att klaga på, snarare vill jag ge Sennheiser beröm. Basen är väldigt tydlig och balanserad. den är inte för hög, och inte för låg. Man hör detaljerna i basen tydligt.
Mellanregister: CX300's svaga punkt. Balanserat, men något grumligt, vilket gör att man lätt missar detaljer i mellanregistret. Volymen är bra, men detaljerna i mellanregistret blir lidande på dessa lurar.
Diskant: Precis som basen, balanserad och tydlig. Man missar definitivt inga detaljer i diskanten, som till viss mån tar igen den mark som CX300 förlorade på mellanregistret.

CX300 har ungefär samma egenskaper oberoende av volym på musiken. Mellanregistret är något bättre om man lyssnar på mycket låg volym.
Detta är ju dock inget man kan göra när man är på bussen till exempel.
Om man tweakar lite med equalizern så kan man få ut mer ur mellanregistret, men det som gav CX300 en ordentlig förbättring var när man använde SRS-WOW FOCUS och satte inställningen på mid (inställningarna som finns är Low, Mid och High). Alla andra SRS-WOW-effekter skall vara avstängda.
Det bör tilläggas att fram till nu har jag varit en stor motständare till SRS-WOW, efterssom jag tycker att effekterna inte ger något som helst till musiken. I CX300's fall är dock saken annorlunda, på grund av bristerna i mellanregistret.
FOCUS-effekten ger CX300 en behövlig boost i mellanregistrets klarhet.

Musik som lyssnats på:
Apocalyptica (cellokvartett som spelar metal, mycket bas och mellanregister) blir tyvär lidande av mellanregistret
Heavy Metal (mycket bas, en del mellanregister och mycket diskant) funkar bra på lurarna, dock lider rytmgitarrerna av mellanregistret, dock funkar gitarrsolon.
Klassisk (Mycket av allt) åter igen mellanregisterproblem, men mindre än jag hade trott.
Trance (Mycket bas och diskant) Här funkar CX300 bra, med tanke på att detaljer i mellanregister inte är så viktigt i trance, utan mer flum-slingor i bakgrunden tillsammans med ett tungt beat och skön sång

Slutsats: Jag skulle inte tveka att rekomendera lurarna till vem som helst som har samma budget som jag hade. Man skall dock vara uppmärksam på att mellanregistret inte är det bästa, men fult tillräckligt med tanke på priset.
Vill påpeka att jag är ganska känslig för mellanregistret, och att jag vart ganska petig o gnällig med det i denna recensionen. För prisklassen är det dock väldigt bra.
Tills vidare vill jag ge CX300 betyget nio tomteluvor av tio möjliga. Jag vill även ge utmärkelsen "Mest prisvärda julklappen 2006".

Jag kommer lägga till mer intryck av ljudet på lurarna när jag hunnit provlyssna dem på mitt Audigy2-kort, tillsammans med några CD-skivor. Detta kan dock ta ett tag iom att min dator just nu är nerpackad.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

jättebra recension

Ska vi bilda en "Fick CX300 i julklapp 2006"-klubb?

edit
whisky1988, du får också vara med om du vill

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Medlem

låter som en bra idé, en fråga bara: håller du med mig om mellanregistret?
Vill höra vad andra tycker med

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det där med vindblåst har iallafall inte jag någon som helst problem med, men jag tror det har mycket att göra med hur ens öron ser ut, o hur lurarna sitter i just dina öron helt enkelt.

Jo, lär förstås vara olika från person till person
Men jag är rätt säker på att jag sett andra på swec oxå nämna vindbrus, så det är nog inte bara jag iallafall.. Även om jag bor i en blåsig stad

Citat:

Till skillnad från vissa lurars sleeves så sitter CX300-sleevesen riktigt ordentligt. Ingen risk att de trillar av i fickan eller när lurarna sitter i öronen.
Jag konstaterar snabbt att aluminium-kanten är svarvad aluminium, och inte någon klisterlapp som jag först misstänkte. Plasten är pianosvart, med vad jag uppfattar som hög kvalitetskänsla.

Mina har lossnat i öronen ett par enstaka gånger Har dock haft lurarna rätt länge nu! En sak till: själva sleeven verkar kunna deformeras lite när man trycker in den i örat. (blir "kortare" eller vad man skall säga)
Jag skall nog prova lilla sleeven nån gång.. Bara jag hittar var 17 jag gömt dem.

Citat:

Det betyder också att jag märkte att min Mp3-spelare hade ett litet litet brus om man lyssnade mycket mycket noga, men endast när musiken var pausad.

Jepp, brus här med i min Sony HD spelare. Är värt en tanke när man shoppar dessa lurar: ev svagheter i spelaren kommer märkas!

...

Om ljudegenskaperna håller jag generellt med. Jag har haft lite problem med "uppsprickande" diskant, men tror det beror på att jag har rätt många lite undermåliga mp3:or. Basen är som sagt distinkt, och klart tillräckligt kraftfull om man får luren på plats klockrent. (är lite känslig för det som alla earplugs jag provat)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Själv köpte jag Creative EP-635 lurarna. Är riktigt nöjd med dessa.
Sitter bra i örat, isolerar ljud runtom och "nackremmen" är inte dum.
Mellanregister och diskant är toppen, basen är helt ok. Inte alls överdriven eller tam.

Tror inte man blir missnöjd med någon av dessa

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Jag köpte Creative EP-630 lurarna idag...var på väg att köpa ett par EP-635 men min plånbok tillät inte det
Har inte lyssnat så mycket men är grymt nöjd med den stund på tåget som jag lyssnade..
Det var lite pillande med equalizern men det är sånt som är nödvändigt för att få så bra ljud som möjligt så klart...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DenBlåaTomburken
Ska vi bilda en "Fick CX300 i julklapp 2006"-klubb?

edit
whisky1988, du får också vara med om du vill

Tack så mycket!. Det är ju givet att bilda en sån klubb=)

Visa signatur