Permalänk
Medlem

S-video problem

Tjena, införskaffade ett dvdkabel-kit med s-video kabel och rca-kabel i dag men när jag kom hem så upptäcker jag att det är någåt fel med s-videon.
Det blir röda streck runt text och muspekare m.m på tvn som om det vore någon störning dock funkar det utmärkt att använda sig utav rca-kabeln mellan datorn och tvn dock väldigt suddig bild då.

detta fel uppstår både mellan dator 1 med ett Nvidia geforce ti4400 och dator 2 med ett ATI rage pro turbo AGP 2X

någon annan som stött på det här felet kan det vara tvn eller rent utav min splitter nya kabel??

Permalänk
Medlem

det är både fel på kabeln och inte fel på den.

anledningen till att du får suddig bild och störningar är för det är en analog kablel.
S-video är mycket känsliga för störningar.
det finns två sätt som kanske hjälper lite:
(börjar med den lite lättare)

1: se till att kabeln inte korsar någon annan kabel, speciellt inte 230 v växelström.
detta när kablarna korsar varandra eller ligger för nära så skapas det induktion som kan förändra frekvens och amplitud på signalen.

2: detta är inte som jag skojar, vira in kabeln i aluminiumfolie. grundregeln är ju tjockare med folie ju bättre.
aluminiumfolien kommer skärma av en del eller all störning från korsande kablar.
alternativ: dra kablen i metalrör, men oftast är det fult, klumpigt och opraktiskt.

skulle inte alternativ 1 eller 2 hjälpa, så prova bägge.

om du är en lycklig ägare av en plattv så rekomenderar jag dig att investera i en DVIkabel istället, digital kabel som är mindre känslig.

annars får du tyvärr leva med problemet. jag ger inga garantier på att tipsen hjälper men det är så kallade gamla beprövade sätt att minska störning, det kan vara så att signalen från grafikkortet inte är bättre än så. det kan också vara att TVn inte kan behandla signalen bättre.

det är väldigt svårt att peka ut vad som är felkällan, men för att bespara dig en massa jobb så kan jag nog säga att det är ganska vanligt med de problemen du har när det gäller s-video.

Permalänk
Medlem

tack för svaret det var lite störning på grund av att 5m av s-video kabeln var ihopbuntat och störde sig själv (tror jag)
Dock kvarstår problemet på datorn med det gammla ati kortet.

det fixade till sig rätt så bra när jag använde tvtool på nvidia kortet så jag antar att det är ati kortet som inte klarar av att skicka bra bild.