Permalänk
Medlem

hdtv komponenter

Skall bygga en dator för att använda som htpc

Har tänkt köpa asus digital home moderkort, amd sempron 64 3000 och 1gb 800 minne.. Skulle det räcka för hd filmer ?

Vad brukar man rekommendera?

Permalänk

Sempron CPUn är nog lite klen för att klara 1080p, så en något snabbare CPU skulle inte skada. Menar du 800mhz minnen eller? För det är lite overkill, det skulle räcka fint med 533mhz minne. Vilket moderkort är de du tänker på?

Permalänk
Medlem

Nog för klen, den är verkligen för klen för 1080P. 720P bör fungera fint.
Och minnena är overkill, om det är 800 Mhz.

Visa signatur

D630 laptop med heldött batteri

Permalänk
Medlem

Du kommer knappast behöva mer än 512 MB minne, såvida du inte ska spela på denna HTPC. Förutsatt du använder XP eller WME.
Hur det blir med vista vet jag inte, däremot, då kan det mycket väl behövas 1 GB.
1080p kommer inte vara en faktor på bra länge, så om du klarar 720p är det fullt tillräckligt.

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk
Medlem

Jag har bara en 720 samsung S71 skärm så 1080 är inte aktuellt än.

Sitter och funderar på en INTEL CELERON M 440 533/1M BOX med något htpc moderkort eller

Asus M2N-VM/DH med sempron 3200+ och 1gb 800 minne.. de är inte så farligt dyra men jag kan nöja mig med 512mb kanske?

Permalänk
Medlem

Jag skulle, rent generellt, hålla mig borta från budget-processorer. Att rendera är tämligen ansträngande. Inte sempron eller celeron alltså.

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk
Medlem

hmm..

Hade tänkt spela hdtv material i 720..

Vilke processor kan man börja med då?

Permalänk
Medlem

En AMD64 3200+ bör klara det galant. Allt däröver är bonus, om du nu vill ha lite utrymme uppåt. Försök få tag i en med SSE3.

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk
Medlem

sse3 steping? hur får jag tag på en sådan... tänkte köpa i butik och det skall vara en am2

Permalänk
Medlem

Nej, SSE3 är en instruktion. Jag är inte helt säker, men vill minnas att SSE3 finns med alla AM2. Så det bör vara ok.

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk
Medlem

Alla athlon64 har sse3 om jag inte minns fel.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Avstängd

det är väl bättre att skaffa ett grafikkort med inbyggd hårdvaruavkodning än en fet processor. Även dagens processorer får svettas ordentligt vid 1080p medan mina "gamla" Socket 939 processorer i sign ligger någonstans runt 20-40% belastning när grafikkortet renderar bilden.

Permalänk
Medlem

Jo, men enligt sign har du ju också klockat upp dem till rätt mycket högre MHz => högre prestanda på proc => de ansträngs inte lika mycket av renderingen.
I övrigt har du tveklöst en poäng med grafikkortet. Det allra bästa varandes en lösning med bägge fördelar.
Alltså typ +3200 plus, och ett 6600/7600 GT plus. Eller motsvarande intel och/eller ATI givetvis, personliga preferenser spelar nog större roll i det valet.

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk
Avstängd

Jag har en AMD64 3000+ och jag klarar inte alla 720o-filmer galant inte. =/ Är rätt noob på det här med codecs, men jag har installerat nyaste ffdshow och CoreCodec och det blev en extrem förbättring från att bara spela dom i VLC direkt, ja, men fortfarande har jag problem med vissa filmer. T.ex. "24.S06E01.720p.HDTV.x264-SAiNTS" som verkar vara just på gränsen. I MPC kommer bilden efter efter en stund och 'spolar' således fram bilden ibland.

Ehm, borde man ha nyaste ffdshow och CoreAVC Pro installerat samtidigt? Hur vet jag att mina mediaspelare använder den (förmodligen bättre) Core-codecen? Vill bara lösa det här innan min HDTV kommer imorgon.

Visa signatur

[AMD 64 3000+] [Kingston Value RAM PC3200 512MB x 2] [MSI Neo-FIS2R] [PowerColor Radeon 9800 Pro 128mb] [Samsung Spinpoint 200GB SATA2] [NEC 2510] [Antec Phantom 500W] [Zalman Reserator + GPU-block] | [ViewSonic G90f+ 19" CRT] [Chieftec Dragon AX-01SL-D Super MidiTower] [Logitech Cordless Desktop MX 3100] [Q-pad White]

Permalänk
Avstängd

Stämmer att ja överklockat dem rätt ordentligt. Men gör jag jämförelsen att köra med och utan nVidias PureVideo Decoder så är det natt och dag. Viss ryckighet kan t,ex upplevas redan vid 720p och slösurfning medan jag kan köra åtminstone tre 1080p- filmer samtidigt utan problem när kortet får avkoda. Sedan tror jag hårddisken/nätverket säger stopp.

Drexon: Eftersom din dator är förhållandevis gammal så säger jag att du måstemed största sannolikhet överklocka för att få bukt med hdtv. Inte så jättemycket, men lite. Är lite osäker på vilken socket du använder men det är inte så svårt.

Permalänk
Avstängd

Damodred> Tack, ungefär vad jag kommit fram till. Är överklockningsfaq:en här på forumet något att ha när man är _total_ n00b (well, inte total, bra oerfaren)?

Visa signatur

[AMD 64 3000+] [Kingston Value RAM PC3200 512MB x 2] [MSI Neo-FIS2R] [PowerColor Radeon 9800 Pro 128mb] [Samsung Spinpoint 200GB SATA2] [NEC 2510] [Antec Phantom 500W] [Zalman Reserator + GPU-block] | [ViewSonic G90f+ 19" CRT] [Chieftec Dragon AX-01SL-D Super MidiTower] [Logitech Cordless Desktop MX 3100] [Q-pad White]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Stämmer att ja överklockat dem rätt ordentligt. Men gör jag jämförelsen att köra med och utan nVidias PureVideo Decoder så är det natt och dag. Viss ryckighet kan t,ex upplevas redan vid 720p och slösurfning medan jag kan köra åtminstone tre 1080p- filmer samtidigt utan problem när kortet får avkoda. Sedan tror jag hårddisken/nätverket säger stopp.

3 st 1080p samtidigt, får man lov att undra lite om det är demorullar i wmv-format, eller lite riktiga mpeg4 med lite ball bitrate?
1080p är inte samma sak som 1080p alla gånger...

Jag har precis testat en hel del varianter av hårdvara/mjukvara - och en vanlig 3000+ 939 grejar nätt och jämnt mitt vanliga mpeg4/mkv/720p-material, klockad till 2,5 så lirar faktiskt 1080p av samma typ precis.

Dubbla kärnor hjälper massor här, en standardklockad X2 4600 spelar 1080p (återigen, mkv, mpeg4...) ledigt.

Haali mediasplitter, coreavc och ac3filter är en bra kombination för mpeg4 "hd-material" - ffdshow finns i en variant som även den klarar mpeg4, men den går tyngre än coreavc.

/J

Permalänk

Enligt test jag gjorde på Microsofts hemsia så klarar min 3200+ och GF 7800GT 1080 men med ganska liten marginal. Så man ska nog inte lägga sig lägre.