Rätt att bli borttagen ur register?

Permalänk
Medlem

Rätt att bli borttagen ur register?

Har inte jag rätt att få mina personuppgifter borttagna fråm Traderas register? Det jag vill är att få mitt konto helt borttaget. Har inte de skyldighet att göra det om jag vill det?
Säger inte PuL nånting om det, t ex?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheGoodOne
Stämmer bra, se 12§ i PUL (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980204.HTM#P12)

frågan är dock vad som menas med "ytterligare personuppgifter" i det fallet.

IANAL, men 10§ a. verkar kunna stämma in på det här fallet, dvs personuppgifterna är nödvändiga för att avtal skall kunna fullgöras.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk

Jo, för att de ska få behandlas enligt 10§ så måste man lämna samtycke, och det kan enligt §12 återkallas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Personuppgifter får behandlas bara om den registrerade har lämnat sitt samtycke till behandlingen eller om behandlingen är nödvändig för att...

men pul är en jäkla härva i största allmänhet.

troligt är dock, som jag skrev, att det är nödvändigt för tradera att behandla trådskapares personuppgifter för att kunna fullgöra avtal med honom/henne.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Tradera borde kunna behålla uppgifterna en tid om personen har lagt bud eller sålt några varor. Nu vet jag inte hur det fungerar med denna tjänst men så länge auktionen finns kvar eller budhistorik är viktig kan uppgifter behövas.

Är det någon särskild anledning till varför du inte vill vara kvar i registret så ta kontakt med Tradera och argumentera för din sak.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shad0w
Tradera borde kunna behålla uppgifterna en tid om personen har lagt bud eller sålt några varor. Nu vet jag inte hur det fungerar med denna tjänst men så länge auktionen finns kvar eller budhistorik är viktig kan uppgifter behövas.

Är det någon särskild anledning till varför du inte vill vara kvar i registret så ta kontakt med Tradera och argumentera för din sak.

Jag vill ha mitt konto borttaget bara.

Tack för svaren, jag har mailat tradera, men de säger att "för att vi ska överväga att ta bort dig ur registret så behöver vi veta dina fullständiga adressuppgifter bla bla".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fr0hike
Jag vill ha mitt konto borttaget bara.

Tack för svaren, jag har mailat tradera, men de säger att "för att vi ska överväga att ta bort dig ur registret så behöver vi veta dina fullständiga adressuppgifter bla bla".

Dom kanske vill ha en extra bekräftelse på att du verkligen är "du"? Jag kan tänka mig att Tradera utsätts för en hel del bedrägeriförsök/sabotage...

Mvh Rikard

Visa signatur

AMD A64 X2 4200+ (E6)| Asus A8R MVP | BFG 8800GTX | Twinmos 2x1GB | WD Raptor 150 | OCZ 520W Powerstream | Audigy 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nova28
Dom kanske vill ha en extra bekräftelse på att du verkligen är "du"? Jag kan tänka mig att Tradera utsätts för en hel del bedrägeriförsök/sabotage...

Mvh Rikard

Ja det är mycket möjligt. Det var mest det att de skulle överväga om de skulle ta bort mig som störde mig lite.