Datornördens förbannelse

Permalänk
Medlem

Som Kundun skrev, har lärt min brorsa hur han skall installera OS och fixa igång datorn.
Förut ringde mobilen hela tiden när datorn inte fungerade osv..(min familj är datorhandikappade) Men jag brukar faktiskt inte få några samtal ifrån random folk, har lyckats hålla mig underground dock så gillar jag generösa människor fick 500kr för att scana lite spyware och uppdatera windows, då kan man faktiskt sätta sig och hjälpa till.

Permalänk
Medlem

själv fick jag nog när det spred sig från släktingar till deras bekanta och sen vidare till folk jag inte ens visste fanns.

löste problemet genom att börja fakturera.

"va, 300?!" - "ja, vad tror du "random company" hade tagit för att masa sig ut hit och fixa det? inte under 800 iaf."

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

känner igen mig, senaste gången fick jag sitta i telefon med min kompis och hans pappa som skulle bygga en dator för första gången. Det var inte så jättekul... fick sitta i 30 och förklara hur ide och strömkabeln skulle sitta i HD:n.

Allt tog vell runt 2 tim.

Visa signatur

[X2 4200+@2700mhz][X1900XTX][580W Type-R][Lexa][OCZ Golden 2048 Mb][a8r-mvp]
Canon 30D - Canon 50/1:1.8 II - Canon 70-200/4.0 L

Permalänk
Medlem

Känner igen mig, väldigt, väldigt bra.

Så fort någon av kompisarna behöver hjälp så är det faktiskt lite mer komplicerade problem nu för tiden. I början så var det bara massor av dumma frågor men när samma person hade ställt samma fråga ett par gånger så tvingade jag dem att lära sig vilket slutade med att dom faktiskt kan ett och annat.

Men när det kommer till kompisarnas, kompisar eller päronens arbetskamrater gör jag klart för dem direkt att det är betalning som gäller, och framgår det att det gäller en märkesdator säger jag bara åt dem att utnyttja gratissupporten.

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem

Känner igen mig som fan var för någon dag sen då min farsa kom hem och sa "Vi ska (namn) om 20minuter hans bredband funkar inte som det ska"
roliga är att han precis har köpt det. Jag menar för helvete läs manualen eller ring supporten!

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

Precis det där har jag upplevt många gånger men likförbannat hjälper jag till ändå så gott jag kan... Altsså det värsta måste nog vara dessa människor som har datorer från 20 år tillbaks i tiden och ber en alltid att installera om windows på eftersom de har fått virus eller att den är seg... då brukar jag nog få en liten slint i skallen, det är fan inte kul att mecka med datorer som tar år och dar innan man ens startat skiten.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Går inte en dag utan att någon i familjen/släkt/vänner/grannar ska ha hjälp med sina jävla datorer. Jag är så jävla trött på skiten att det närmar sig "dra åt helvete" varje gång någon frågar.

Just det faktum att folk tror att man kan allt som rör datorer bara för att man råkar vara lite intresserad är väldigt jobbigt. Man förväntas kunna saker om program och hårdvara som man aldrig någonsin sett tidigare.

Personer som sedan inte ens erbjuder sig att betala en för problemet gör att psyket brister, allt jag begär är att åtminstone erbjuda en viss summa pengar för besväret. Låt mig va förhelvete...

Permalänk
Medlem

Ett sätt att lösa det, säg aldrig till någon du inte skulle vilja hjälpa att du är bra på datorer om de frågar. Jag brukar aldrig säga att jag är bra på datorer. Om någon frågar ger jag ett avvaktande svar i stil med typ, "njaaa... inte speciellt." Det brukar fungera. Familjen hjälper jag i den mån jag kan och orkar, ibland blir man dock lite trött när de frågar en om samma grej man redan hjälpt dom med x antal ggr.

Permalänk
Medlem

Ingen som skickar faktura på jobbet då? Det skrämmer bort många det också

Edit: Ser att AndreaX är listig han

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Vad som är värst

ok att fixa alla datorer men när hårddisken kraschat och du inte kan rädda all musik och semester bilder är värst särskilt när det gäller tonårsdöttrar som har alla möjliga skit bilder via lunarstorm och msn, du frågar varför har du inte tagit backup och dom biter huvet av dig. annars är det ingen fara men så fort någonting viktikt försvinner och det inte går att rädda då är det ganska jobbigt att förklara att det är borta och det finns ingen att göra utan att lägga in stora summer på att rädda datan, annars så är min fasa den största och jobbigaste jävelen då han är en inbiten porr surfare som trycker yes på allt har två datorer han en för att surfa på en och en att laga när den andre krachar, går ca 2 veckor mellan varje byte medan mosans har gått felfritt i 2 år. annars har jag inga problem att laga datorer då det ger en ganska bra extra slant varje månad.

Visa signatur

Asus X99-A i7-5820K GTX1060 men är typ P3 800MHz 256mb RAM 2xV2 12mb and Geforce3 Ti200 40Gb plus, Atari, Amiga, NES, SNES, SEGA and all the fun that make a retro geek happy :-)

Permalänk
Medlem

Har också jobbat som datortekniker samt supporttekniker och känner igen mig. Måste dock säg att det jobbigaste är när man bygger ihop datorer till "ickekunniga" familjemedlemmar som sedan förväntar sig livstidssupport.

Även enklaste saker som urkopplad kabel mellan dator och skrivare kan resultera i att man måste hem till de trotts att man försökt felsöka en stund och sagt att de ska kolla alla kablar.

Dock så vet vi som jobbat med detta att "kunder" hör vad de vill och inte vad man säger till de.

Bra krönika annars. Tycker dock inte att man ska hjälpa kompisen kompisar och speciellt ringa upp de. Skulle aldrig jag göra iaf. om jag itne fått betalt då.

Permalänk
Avstängd

hermann!

Fan, min dator har slutat funka, den liksom surrar och lever om och texten är svart.

Kan du hjälpa?

Vore bussigt om du ställde upp....

Mitt telefonnummer är xxx xxx xxx x

Det finns fler okunniga därute än kunniga.
Min syster råkade ut för detta. Jag glömde att ta ut startdisketten för dos i hennes dator, naturligtvis hittade hon inte felet dvs ta ut diskett utan när jag senare hälsade på frågade hon vad felet var.
ops...

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Jo. Fenomenet har hänt en, två och tre gånger. Det värsta var att innan jag kunde nått om datorer så hade jag en kompis kompis som hjälpte mig. Så jag brukar vara tyst

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Känner igen är bara förnamnet. Visst polarna är en sak men man började undra om det gick överstyr när man blev ombed att snickra ihop en server till ett småföretag på tre-fyra datorer.

Den bästa var dock då några vänner till morsan hade problem med ljudet på sin dator. Jag skulle få 200 för att fixa det så jag knalla över, ordna saken, och gick där ifrån flinande som fan. 300 spänn för att någon hade satt högtalarnas sladd i fel port på ljudkortet!

Sådana typiska saker får mig att inse en sak, KRÄV grundlägande datamek som grundskolekurs! Welcome to year 2007!

Permalänk

Jag säger bara det - sälj ALDRIG en begagnad dator eller datorpryl åt någon du känner. Du kommer att reduceras till gratis Helpdesk resten av datorns livslängd.

Visa signatur

Most of one's life is one prolonged effort to prevent oneself from thinking. People intoxicate themselves with work so they won't see how they really are. - Aldous Huxley

Permalänk
Medlem

det där var ju typ en roman skriven om mig.. nej va fan trodde det bara var jag som hade det så men där ser man jag är inte den enda som springer runt i hjälper folk med allt tekniskt..

Visa signatur

Heidohoo

Permalänk
Medlem

Jag tar betalt för dom tjänster jag utför, om det sträcker sig utanför vänskaps-kretsen. Inget jäkla gratis-arbete här inte!

Visa signatur

Bättre grejer men mindre tid...

Permalänk
Medlem

Välkommen till min vardag eller vad säger man.
Vågar nästan inte svara i telefonen längre om man inte känner igen telefonnumret för i 90% av fallen är det någons kompis kompis kompis som har glömt att ta ur disketten och har floppy som bootenhet eller nånting roligt.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Pang boom

Det där var det bästa jag läst på många år....allt och då menar jag allt stämde in exakt, jag ska ta mig tusan referera folk till denna krönika för folk fattar inte annars.....

tack så mycket du gjorde mitt liv lite lättare just nu...

Permalänk
Medlem

Internet-relaterade grejor referar jag alltid till supporten. Andra grejor som folk frågar om jag kan hjälpa så säger jag att det blir när jag har tid, och att jag ringer när jag får tid över att kika på det.
Dagar blir till veckor, och så småningom slutar folk att ringa en.

Edit- Kan fortfarande hjälpa till att plocka ihop delar, men säger att dom får hitta någon annan som bygger den pga tidsbrist.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Tack för en intressant krönika!

Jo det där känns ju igen faktiskt.
Många av mina kompisar behöver hjälp med sina datorer, men det känns rätt bra att hjälpa dem, då dom verkligen sitter och vill veta hur felet uppstått och hur man gör för att fixa det.
Däremot när man ska hjälpa någon, sitter och förklarar precis hur/var och varför det blev som det blev i flera timmar, och dom bara säger "ja datorer är en hel vetenskap" och går iväg... med andra ord har dom inte hört ett ljud.. det är otroligt irriterande.
som tur är, så är dom lätträknade.

Visa signatur

MSI P67A-GD65 | I5-2500K+Scythe Mugen 2 rev B | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz XMS3 | PowerColor Radeon HD6950 2GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 | BenQ TFT 21.5" G2222HDL LED | Fractal Design Define R3, Svart
Zepto 6224w
Ps3

Permalänk
Medlem

Om det ringer nån och behöver hjälp, är det oftast familjen eller nån av polarna.
Jag brukar aldrig kräva nån ersättning.
En gång hade dock en av mina polare problem med uppkopplingen. Visade sig vara routern, så jag tog en av deras datorer, som de inte använde längre, och byggde ihop en m0n0wall åt dem. Hans morsa bjöd mig på middag, som tack för hjälpen.

Visa signatur

-\n-

Permalänk
Medlem

Vad ska man annars ha datornördar till??

Permalänk
Inaktiv

Dagens datorer är de i SÄRKLASS mest avancerade tingen som människan har använt sig av. Att förvänta sig att majoriteten ska kunna tillräckligt mycket om de är inte aktuellt. Men för det behöver man inte hjälpa horden

Permalänk
Medlem

Jag har en polare som är alldeles för snäll. Han ställer upp och åker hem till folk och hjälper dom med sina burkar. Ibland tar han t.o.m hem burkarna och ominstallerar dom.
Jag brukar skälla på han att han är för snäll för sitt eget bästa.
Priset var nog när han skulle hjälpa en grankärring med hennes dator.
Nu hade han nog lärt sig något av mina bannor så han sa:

- Bjuder du på middag så hjälper jag dig
- Ok sa kärrngen

Så han åkte dit , omformaterade burken , la in allt på nytt (han la dock märke till att spisen såg oroväckande orörd ut men fortsatte) konfigurerade alla program osv.
När han var klar efter några timmar så frågade han:

- Så nu är det klart. Vad tänker du bjuda på för mat?
Kärrngen suckade långsamt . . . släntrade ut i köket och kom släntrades tillbaks med en menysedel från lokala pizzerian.

- Vilken pizza vill du ha? Sa hon . . .

Är det inte en solskenhistoria så säg
Skyll dig själv sa jag åt polaren.

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk

krönika?

tss

själv så hatar jag rent utavordet att greja med internetgrejor kan vara ett renthelvete ibland..

dock så fick jag 300 pix av en kompis mor för jag valt ut delar och byggt ihop datorn plus win install

det duger la dock så har han en sjukdom som gör han "trög" oftast om man frågar han om något så säger han bara mm aaa vet inte .. typ hela hans ordförråd så han hjälper jag gärna spec när han har bättre datorn än mig

dock att köpa och sätta ihop en dator duger åt vemsom hälst men när det börjar komma till mjukvaran så sätter det oftast stopp vid installation av virusprog och drivisar...

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Käner igen mig.
Blev så mycket att göra att jag startade firma och affär.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Ibland uppstår det relativt pinsamma situationer när man hittar spywares och en massa skit från diverse porrsidor och personen som har datorn svarar "ehm, nej jag har bara kollat mina mail och betalar räkningar".. så jävla patetiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
själv fick jag nog när det spred sig från släktingar till deras bekanta och sen vidare till folk jag inte ens visste fanns.

löste problemet genom att börja fakturera.

"va, 300?!" - "ja, vad tror du "random company" hade tagit för att masa sig ut hit och fixa det? inte under 800 iaf."

Alldeles rätt.

Visst är jag dum nog att hjälpa närmaste bekantskapskrets och familj, men där går gränsen. Finns ingen anledning att jobba gratis åt folk eller få en kopp kaffe av dom som man knappt känner. Folk tycker man skall vara tacksam för att man får lov att hjälpa dom, inte ens en tanke på att man kanske t o m betalat soppa till bilen för att ta sig dit. Vem hade rensat avloppet eller städat åt någon man inte känner för en kopp kaffe...?
Och vad kostar t ex en elektriker eller rörmokare?
Nä, minst 500 spänn och ingen garanti. Kostnadsförslag eller timlön - vem bryr sig?
Datorn fungerar när man lämnar 'kunden' och sen är det bara för personen att betala igen för spyware borttagning, formatering, ny hårdvara lr vad f-n man nu gör med deras skitta datorer.
Det är till att betala, eller så kan dom ställa in burken i garderoben, gå till internetcafeet, samt skaffa nya postgiroblanketter. Eventuellt så kan dom hitta någon urbota dum nörd som trivs med att jobba gratis och få skäll från nån främling att deras datorer inte gör som dom vill.
Nä, det är bara att ge folk vad dom betalar för...

/J

Visa signatur

JP

Permalänk
Medlem

Jo visst känns det bekant. Bara nu på tisdag så ska man åka till sin moster och kolla på hennes dator och lära henne och hennes barn om datorer och troligen plocka ihop en ny dator.
Sedan så är det något fel på en av styvmorsans bästa vänners dator som jag ska få kolla på. Sålänge jag får någonting för besväret så