Permalänk
Medlem

MBR och installationstrubbel

Jag tror min hårdisk krashade härom dagen, plöstligt såg ubuntu konstigt ut efter en uppdatering, sen gick den inte att starta och när jag sedan satte på datorn dagen efter stod det Grub Error 15...
Jag installerade således om alltihop, hade ändå tänkt det. Det fungerade bra i 2 uppstarter.. 3e gången stod det samma sak, Grub Error 15.

Är detta tillfälligheter eller är det nåt fel på min hårddisk? jag har en till hårddisk och jag skulle alltid kunna skriva över mbr där istället

Sen passar jag på att ställa en helt annan fråga. Jag försökte installera Gentoo men efter ca 70% stannar den och säger "failed to set root password".
har prövat flera gånger. Kan det vara fel på CDn, ska jag tanka och bränna en till eller bara köra den gamla hederliga manuella installen

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk

Re: MBR och installationstrubbel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pauq
Sen passar jag på att ställa en helt annan fråga. Jag försökte installera Gentoo men efter ca 70% stannar den och säger "failed to set root password".
har prövat flera gånger. Kan det vara fel på CDn, ska jag tanka och bränna en till eller bara köra den gamla hederliga manuella installen

Du ska köra den traditionella metoden. GUI-installeraren är praktiskt taget ett alfa-släpp.

Permalänk
Medlem

Troligtvis är det inte nåt fel på MBR, Error 15 är väl ett file not found error.
Händer det efter en uppdatering så skulle jag gissa på att du antingen har nåt fel i grubs configfil, eller så har kanske namnet ändrats på kerneln.

Visa signatur