Datornördens förbannelse

Permalänk
Medlem

Byggde en redig dator åt mina 2 bröder. Givetvis fick jag någon vecka senare i uppdrag att bygga en åt en av deras kompisar. doh. men det resulterade i endast nytt grafikkort. Nu vid julen så ringde en kompis till dem igen och frågade om jag kunde bygga en, men jag sa att jag tar 1000kr för att bygga den för tyckte det räckte, att jag skall sitta i ngn timme och leta upp passande delar för hans pengar och sedan få dem beställda till honom sen skall man sitta och installera o hoppas på att det fungerar. Inte som i skolan då man inte bryr sig om skolans datorer fungerar i labbet. (fast de har nog alltid fungerat). Nåja, jag byggde inte den datorn som jag skulle ha 1k för Men hörde att någon annan byggt den sedan. Lite senare så fick jag faktiskt 300kr för att ha hjälpt en typ att installera en printer. Något jag skulle gjort gratis då det är inom min släkt. Men personer som oftast vill ha hjälp först erbjuder lite pengar och säger att de skall betala det senare, men inte dyker det upp några pengar. Så nu bygger jag bara åt mig och familjen.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Lyxproblem. Jag är bilmek så en kväll med en datorfelsök känns uppfriskande. Laga bilar däremot ......ja ni vet väl själva. Alla man känner rullar in. Suck*

Visa signatur

"nous somme les hommes de troup d´assault ..."

Permalänk

Tell me about it... Då det stod datorer från olika människor i varenda hörna i datorrummet nådde jag gränsen. Kompisars kompisar som jag inte ens kan namnen på började ringa, men ingen betalade något. Nu hjälper jag bara vänner, släkt och vissa bekanta, självklart gratis då. Alla andra skickar man bara vidare till supporten eller till den lokala datorservice firman

Permalänk
Medlem

Jag bor på en ö med ca 400-500 personer fastboende, så rykten går som priärie eldar här. Jag och mina bröder är dom ända på hela ön som kan vårt shit när det kommer till datorer. Så när någon får problem så pratar de med grannen och lyckas alltid få tag i våra nummer.

Detta är för min del inget negativt, vi ser det som ett företag, när vi fick ca 2 jobb i veckan så satte vi upp en prislista. Ca 150kr utkörningsutgift ( det är jag på en flakmoppe ) sen så går det på ca 300kr timmen.

Kan inte direkt klaga, och våra kunder klagar inte heller, för samma tjänst som vi gör måste de kanske betala några tusen för annars

Visa signatur

www.Cleric.nu - Min sida.
www.geupp.com - Det blir lättast så.

Permalänk

Jag håller med allt vad alla säger. Tyckte det var roligt att hjälpa folk att fixa deras datorer, kändes bra att hjälpa folk med något man är bra på. Men tillslut blir det bara en plåga.

Jag brukar få betalt även fast jag inte tycker att det arbete jag lagt ner behöver kosta någonting. Det jag irriterar mig på är att även fast man fixar folks datorer så vet man aldrig om de fuckar upp datorn efter en månad.

Den senaste personen jag hjälpte var min inneboende. Han hade problem med Windows och ville ha bort skiten från datorn. Jag installera Ubuntu på hans dator och den blir supersnabb och all hårdvara funkade även hans Sony Ericsson telefon. Men en sak som jag inte fick att fungera var hans webbkamera. Den var tydligen viktigt för honom så han installera om Windows igen och hans dator blev skitseg igen. Jag blev skitsur eftersom jag lagt ner typ två timmar på att fixa allt i Ubuntu och allt fungera så bra, kan inte fatta varför han ville ha Windows igen. Själv tycker jag Windows fördummar sina användare, om man försöker installera ett alternativt OS och dessutom säger åt dem att Linux är annorlunda än Windows och det kommer ta lite tid för dig att vänja dig vid det vill du verkligen att jag installerar åt dig? Ja svarar de och sen kommer Windows tillbaka lika fort. ORKAR hjälpa!

Det känns som som det enda folk vill ha ur en är att man fixar deras dator, när jag möter de personer jag hjälper vet jag inte om de vill prata med mig som person eller med mig som datornörd.

Permalänk

I början så är det kul, dock så tröttnar jag på eviga samtal från personer vars datorer inte funkar eller de vet inte vad de ska göra. Allt ifrån ny byggen, modefieringar mm. Jag kunde 0 när jag började med datorer, detta intresset och kunskapen har hjälpt mig att bli den som jag är idag. Jag har själv fått köra trial and error / koppla tills det brinner. Någon som nu tidens personer inte vågar eller vill göra. Har alltid varit med personer som har varit 3-6år äldre än mig så jag har lärt mig en massa av de personerna. Dock så har jag iaktagit dem och samlat kunskap från dem. Börjat från grunden och kört de flest operativsystemen mm. Byggt med en massa olika hårdvara och inte bara det nyaste. 70% av alla jag hjälper är jämn gamla med mig, hur kan det komma sig att jag kan besitta så mycket mer kunskap än andra jämnåriga?

Detta gäller inte bara datorer utan allt med elektronik, från slutsteg, försteg och högtalare till lödning och bilmekanik.

Som alla andra så var det kul i början då man vidgade sitt intresse och sin hobby, man gjorde det för att det var roligt. Nu så är det allt för ofta som jag säger nej eller säger att mina kunskaper inte är gratis. Visst nära polare hjälper jag free of charge, dock så kräver jag en bit mat/fika för att kunna jobba som jag ska. Är polares polare som jag kan ta ut en symbolisk summa ifrån, detta är dock skönt då det kan avskräcka vissa.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Nog känner man igen sig..
Sen jag började på NTI-Gymnasiet har jag lärt mig mycket och läst mycket här och även lekt med datorer, så har jag blivit en släkt support för släkten.Det e skönt att slippa hjälpa kompisarna med deras datorer för de kan datorer.
Men man får inte heller betalt för det man gör för dem.

Var in hos min lokala datorförsäljare och skulle köpa en ny mus till mig, när jag kom in och valt vilken mus jag vill ha. Då pratar han med en som behöver hjälp med sin skrivare som inte funkar när personen försöker skriva ut någonting. Då säger försäljaren:"Har du slagit på skrivaren?". Då hade inte personen slagit på sin skrivare! :D...

Visa signatur

DATOR: CM Cosmos 2 | Asus Maximus V Formula | Intel i5 3570K@4.7GHz | Corsair Vengeance PRO 8x4=32GB 1600MHz | A-Data SSD 128GB 2st | WD Black 2TB | Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH | Egen vattenkylnings loop

Permalänk
Medlem

jag tar helt enkelt betald utom till närmaste vänner, man orkar inte annars.

Visa signatur

Play : i7920@3360mhz/HD 5770 / 1,75 tb HDD
Work : Phenom2 X6 1055T/2,25 tb HDD
server : e6300@ 1,8 ghz/ 4 tb hdd

Permalänk
Medlem

Klockren krönika på precis rätt forum. Men att hjälpa folk hör ju till kunnandet. Fast jag hade varit försiktig med att hjälpa kompisars grannar och dylikt. Någonstans får man dra gränsen som övriga svarat.

Jag brukar försöka få med dem i processen. Förklara vad man gör så att de ska se att just det jag kan och gör inte är så svårt, de måste ju försöka själva nån gång.

"Men det är enklare att ringa dig."

Permalänk
Medlem

Visst känner man igen sig. Jag tar betalt av alla. 250:- för 2h sedan 150/h. Man märker att man har fått mindre frågor. Och alla dumma frågor .... Man skulle nog ge dom adress hit till forumet där dom kan läsa själv och fråga självt. Då kanske man kan spela lite mer på fritiden.

Permalänk
Medlem

klockren krönika, verkligen. känner igen mig till 100%

Visa signatur

Obs: Ny burk sedan länge. Orkar säkert uppdatera signaturen en vacker dag.

AMD Athlon 64 3200+ @ 2,35GHz | Sparkle Geforce 6800GT @ 427/1160Mhz | 2x512Mb pc3200 400MHz
3dMark 01: 25566p | 3dMark 03: 13653p | 3dMark 05: 6036p | AquaMark3: 73,048p | SuperPI: 36s

Permalänk

jag får migrän bara jag tänker på detta. Det är inte bara en hälg som jag fått slösa på att sitta framför blåskärmar och blinkande error meddelanden. Tyvärr är jag dum nog att inte ta betalt för något jag gör, tycker det käns som att man har mindre ansvar för en dator man monterat ihop då, en om man hade begärt flera hundra för jobbet.

Visa signatur

Petar i el-uttag. [img][/img]

Permalänk

Stor igenkännelsefaktor!
Senast förra veckan var det en som skulle ha hjälp med å forwarda portar. Den gången hjälpte jag honom men inte en gång till asså. Ska jag behöva spendera över en timma på det varje gång nån vill ha hjälp med nåt liknande? No more säger jag.

När det gäller hjälp med pill inuti datorer brukar jag bara säga "köp en laptop istället", vilket brukar leda till att dom ringer laptop-tillverkarens support istället.

Permalänk
Medlem

Som så många andra känner jag också igen mig...

Jag drog gränsen när "kompisar" som aldrig hör av sig i normala fall ringer och vill ha hjälp

De kan inte ringa och fråga om man skall fika eller svänga en bägare - men hjälp med datorn - det är en annan sak

När man sagt nej till denna "kompis" om support så hör han aldrig av sig mer och numera lämnar jag väldigt lite support till omgivningen överhuvudtaget

Det sämsta var när en högt uppsatt lokal hetidsanställd kommunalpolitiker kom till mig och ville att jag skulle hjälpa honom på jobbet med hans bärbara...

(de har bara 5 pers på kommunen som jobbar med sånt och får betalt för det - så kommer idioten till mig och erbjuder mig inte ett öre i ersättning)

jag röstar inte på det partiet mer...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Hjälper inte folk att bygga datorer längre, blir det problem(99% mjukvarufel), vilket det nästan altid blir känns det som om det är mitt fel när dom ringer. Tycker dett bara är besvärande.

Permalänk

Vår förra hyresvärd fick reda på att jag kunde mer än bara köpa en dator, och frågade om jag kunde hjälpa honom att "fixa" hans dator, visst sa jag och några dagar efter stod han där med 2 stationära och en bärbar som var otroligt sega och behövde installeras om. nu frågade han faktiskt vad jag ville ha för det och jag svarade att, ja ett par hundra kan det väl va värt. visst sa han, det låter bra. han drog sen av 3500 på vår hyra (detta var decemberhyran och det gjorde inte ont)
Så ibland kan det ju faktiskt löna sig. dock så jämnar väl det ut sig med alla andra som förväntar sig att man ska göra det gratis.

Och den är ju fan en klassiker när en kompis ringer (3ggr om året) och ska vara trevlig, så säger man själv typ, jaha, vad vill du nu ha hjälp med och han svarar vadå, ja ringer bara för att vara trevlig och börjar småprata lite och efter en stund så kommer det... jo du jag skulle typ häromdan, och då hände det, vad tror du det kan vara???

Nu har det börjat bli väldigt mycket just med folk som köpt nya plasma/lcd och vill koppla in datorn till dom. Och virusuppdateringar ska vi ju inte bara tala om..

Visa signatur

ASRock Z77 E4 | I7 3770K | 16Gb Vengeance | Sapphire TRI-X R9 290 OC | FD R2 | C TX650 | Samsung 250 SSD | Corsair H100 | LG 29EA93

Permalänk
Medlem

Jag har gjort affär av det hela, startade för två år sedan en egen firma, satte upp lite flyers i området där jag bor och mina nya kunder började ringa samma dag. Folk betalar bra för dessa typer av tjänster, jag kan utan problem debitera 300-500 kr/h. Uppskattningen hos kunderna är enorm.

Permalänk
Medlem

Jag känner igen mig till viss del, Jag blir inte "vidarebefodrad" till kompisars kompisar men jag har ganska mkt kompis suport jag får ta i tu med. Däremot min styvfar hade det problemet att han blev utnyttjad så att säga och han startade ett företag inom datorsupport och nu går han runt på det ^^ Nära kompisar kan ha ta betalt av genom gentjänster, annars e de cash eller inget.

Bra krönika!

Permalänk
Medlem

jag kmr ihåg när jag ringde BBB för att internet inte fungerade. vi snackade i ca 30 min. problemet blev inte löst. sen tänkte jag efter och kom på vad felet var. Nätverkskortet hade inte installerats med sina drivrutiner (windows 98) :D. Fixade sej sen!

Visa signatur

SPHX1900XT256mb|250GB@233GBsata2|C2D 1.86@2.1 ghz E6300| MSI Neo-F|DDR2 2x512|Hiper530W|SennhieserPC-150|Creative 7500 mus|Chassie APLUS CaseQubic svart :D
Windows XP + SP2 :D

Permalänk

känner igen mig i många situationer när alla behöver hjälp med datorer och välja hårdvara.. inte minst min egen familj, när någon klasskamrat köpt ny dator eller den krånglar så har man ingen ork eller lust att hjälpa dem eftersom de inte vet ngnting om datorer

Visa signatur

Älska JOLT cola

Permalänk
Medlem

Satt uppe i två timmar härom natten och försökte hjälpa min polare med att öppna portar i COMODO. Visst är det roligt att hjälpa folk när man är duktig på något, men jag behöver min skönhetssömn. Väldigt mycket

Permalänk
Medlem

Hjälpte en i min klass som hade problem med att installera windows och lite andra saker efter han hade bytt chassi

Windows installationen: Stoppa i skivan i den andra läsaren

Ljudet funkade inte alls: Han hade stoppat i sladden i moderkortet, inte i ljudkortet som satt i PCI platsen under

Och så var det säkert nåt mer

Det roliga är att hans morsa trodde efteråt att jag var värsta über1337h4xx0rn på datorer, typ

Permalänk
Medlem

det är du nog inte ensamm att vara

Det roliga är att hans morsa trodde efteråt att jag var värsta über1337h4xx0rn på datorer, typ "Robendo"

Permalänk
Medlem

Jag jobbar som tekniker i en datorbutik och även om jag får betalt för att fixa datorer så kan det ofta vara ganska störande att konstant få en massa idiotfrågor som man förväntas kunna svara på bara för att man kan det här med datorer.
Jag skulle vilja påstå att bara genom att läsa manualen, söka på google etc. kan man lösa dom flesta problem själv.
Jag tycker också det är väldigt mycket problem med routrar och trådlösa nätverk. Dom som jobbar på t.ex. D-link's eller Netgear's support kan inte ha ett lätt jobb.
Många kunder verkar också förutsätta att det är något fel på grejerna och blir typ sura om man säger att det är dom som måste gjort något fel även om man tom testar prylarna och dom fungerar hur bra som hellst i butiken.
Jag har vid några tillfällen fått åka hem till kunder och fixat deras routrar utan att få en krona i ersättning. En del verkar tom tro att hembesök ingår i garantin.
Det är då man tänker att man borde byta bransch för det är väldigt svårt att tjäna några stora pengar på datorer om man inte heter Gates i efternamn
Men det är som en slags drog svårt att slita sig även om man vissa dagar hatar datorer och alla jävla windows strul så fortsätter man likt förbannat att sitta framför datorn och surfa på Sweclockers etc.

Permalänk
Medlem

Som alla andra känns väldigt mycket igen, som tur är så är det iaf. bara folk jag känner ganska bra, skulle en kompis kompis eller systers svärfasters mormor ringa skulle jag kräva betalning.

Men man stöter på roliga fel, en gång skulle jag fixa en skrivare som inte fungerade eftersom det skulle skrivas ut något skolarbete, jag frågade vad som var fel och fick väl till svar att "den skriver inte ut" :rolleyes:, det hjälpte inte att (om)installera drivrutinerna så jag bestämde mig för att kolla manualen och öppnade skåpet/lådan med dator saker och hittade där ett par färgpatroner i obruten orginalförpackning

Det kan också vara ganska kul att imponera på folk men sina kunskaper, en gång satt jag på jobbet och pillade i en dator, in kom en städerska som blev grymt impad över att jag kunde se skillnad på ett ljudkort och ett moderkort

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Allt har ett pris.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XX6
Själv så har man snickrat ihop sin egen dator och ett par stycken till andra, Händer relativt ofta att man får hjälpa folk. En del betalar faktiskt vilket är schyst. Det värsta är dom som är totalt inkompetenta på datorer som inte fattar nånting, Vet inte hur många gånger man har förklarat för en del hur dom ska flytta över bilder från sin digitalkamera till datorn. Dom fick väl en instruktionsbok med som alla andra för fan. Sen slutar det ju inte där efter som man jobbar som bilmekaniker. Då ska man ju även hjälpa folka med deras bilar ganska ofta. Sen att man håller på att reparerar bil AC-anläggning gör det inte lättare. Folk verkar inte förstå att jag inte kan fylla på lite gas i deras anläggning hur som hälst. Gasen är väldigt miljöfarlig och är gasen slut har man en läcka. Sen kan man ju inte tjäla grejer från jobbet så man kan laga andra bilar gratis. Har gått så långt nu att jag inte äns orkar laga min egen bil så jag lämnar den på verkstad så fort den går sönder. Har lungt kostat mig över 10 000kr mer istället för att göra det själv som jag inte har tid med eller orkar längre.

Folk hade ju lärt sig hur datorer funkar bra mycket bättre om dom hade fått sitta och krabba med det själva. Det är ju bra mycket enklare att felsöka skrivaren om man kopplat in och installerat den själv. Dom flesta här har säkert som mig lärt sig det mesta genom att hålla på och försöka fixa felen själva.

Hehe, huvvet på spiken!

Varit "nörd" sen jag var 14 typ, o alltid fått hjälpa folk. Sen blev jag bilmekaniker, då skulle varenda jäkel ha bilen fixad, helst gratis, och helst igår.
Sen blev jag reservdelsman, och nu e man bästa vän med varenda kotte, som förstås ska ha 110% rabatt på allt....
Man blir ju lite lé på't tillslut...

Visa signatur

Bättre grejer men mindre tid...

Permalänk
Medlem

som så många andra här inne känner jag väl igen mig i detta område, har kompisarnas kompisar som nu har mitt telefonnummer och gick i ett, nu har ja som svar "www.google.se" vet det mesta och jag har börjat tröttna lite på det hela med att "kan jag hämta dig så vi kan åka till min polare" visst när det är nära släkt/vänner det handlar om men inte om det är en kompis syrras polare som behöver hjälp..då är ja antagligen mkt upptagen med nått annat just den dagen lr så säger ja helt enkelt, jag jobbar inte gratis..google.se finns oxå.. nu brinner inte telefonen så jätte ofta och det är otroligt skönt, men men man ska aldrig säga aldrig

Visa signatur

work:ACE SPADES-IV MIDITOWER, Aluminium, AMD Athlon64 3500+ @ 2200MHz, 2*1024MB Kingston HyperX PC3200, SAPPHIRE RADEON X1950 PRO,MSI K8N NEO4-F, MAXTOR 80GB 500W PSU.

Permalänk
Medlem

Så sant

Fixade sjökort till en kompis till min pappa, fick 500 spänn ^^ efter att jag brännde ner de på skiva

Annars har man ju dragit backup på saker åt kompisar, återställt saker från formaterade partioner.
Även om de har frågat "Vill du ha något för det?" så kan man inte svara "Kan ta en hundring" känns lite fel.

Dock ska jag begära en kebab nästa gång

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

hehe, ofcourse känner man igen sig. Men jag är för snäll för att säga nej och ifall de erbjuder pengar brukar jag oftast inte ta emot det.

Hjälpte te.x en polares farsa att dra hela hans nätverk, nätverksskrivare och lite installationer på hans hemmaföretag.

Han erbjöd mig 1000kr. Men jag tackade nej för att jag är för dumsnäll

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |