Permalänk
Medlem

Ang. kommentarerna om att datorn håller längre av att vara på 24/7.

En dator som är igång 24/7 kanske inte utsätts för dom dära pikarna som en uppstart skapar. Men låt oss istället säga att man använder en dator ca 5-6 timmar per dag och bara startar den en gång per dag.
Då används den ca 25% av tiden som en 24/7 dator. Slitaget på dom två kommer inte att skilja sig sådär supermycket. Speciellt då man idag nästan kan kalla en dator för förbrukningsvara då man byter den ca var 3:dje år.

Däremot så kommer El-räkningarna att skilja sig en hel del på dom 3 åren:

24/7 dator:
3år x 365dagar x 24 timmar x 300watt = 7884000 watt timmar = 7884 kWh
7884 kWh x 80öre = 630720 öre = 6307,2kr

5-6timmar och en omstart dator:
3år x 365dagar x 6 timmar x 300watt = 1971000 watt timmar = 1971 kWh
1971 kWh x 80öre = 157680 öre = 1576,8kr

4731kr i skillnad... Så är det farligt att ha datorn igång 24/7? Nope, men du har mer pengar kvar att köpa en ny för när den dagen kommer så det känns juh lite dumt att typ "ha datorn igång 24/7 för att den ska hålla längre"...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZoWio
På primärsidan eller sekundärsidan av nätaggregatet?

Det konstaterades tidigare i tråden att effekten, är densamma oberoende av antalet volt, så den enda skillnaden på de båda borde vara förlusterna i nätagget.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheDuke
Vad är snittförbrukningen då?
Det kan ju inte vara ens i närheten av 500W eftersom "det avviker så mycket från snittet."

Försök med en tiondel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hez
Ang. kommentarerna om att datorn håller längre av att vara på 24/7.

En dator som är igång 24/7 kanske inte utsätts för dom dära pikarna som en uppstart skapar. Men låt oss istället säga att man använder en dator ca 5-6 timmar per dag och bara startar den en gång per dag.
Då används den ca 25% av tiden som en 24/7 dator. Slitaget på dom två kommer inte att skilja sig sådär supermycket. Speciellt då man idag nästan kan kalla en dator för förbrukningsvara då man byter den ca var 3:dje år.

Däremot så kommer El-räkningarna att skilja sig en hel del på dom 3 åren:

24/7 dator:
3år x 365dagar x 24 timmar x 300watt = 7884000 watt timmar = 7884 kWh
7884 kWh x 80öre = 630720 öre = 6307,2kr

5-6timmar och en omstart dator:
3år x 365dagar x 6 timmar x 300watt = 1971000 watt timmar = 1971 kWh
1971 kWh x 80öre = 157680 öre = 1576,8kr

4731kr i skillnad... Så är det farligt att ha datorn igång 24/7? Nope, men du har mer pengar kvar att köpa en ny för när den dagen kommer så det känns juh lite dumt att typ "ha datorn igång 24/7 för att den ska hålla längre"...

Dock ligger ju inte datorn och drar 300 watt när den går ner i vänteläge o.s.v. spelar du inte så drar den inte så mycket. men visst blir det ju skillnad i förbrukning om du har på datorn helatiden. Men på vintern och om du bor i hus så behöver du ju då inte längre använda elementena på samma effekt då den förbrukningen som används i datorn kommer ut i värme:P Men bor du i lägenhet så blir det rena försluster:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Garnax
Är din kylning stabil så gör det inget alls...

just så där har han helt rätt har du bra kylare och stabil processor så
tanka så mycke så det läcker ur hårddisken =D !!

Visa signatur

Florian.J Larsson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Det konstaterades tidigare i tråden att effekten, är densamma oberoende av antalet volt, så den enda skillnaden på de båda borde vara förlusterna i nätagget.
B!

Ehmmm... Effekten är inte oberoende av spänningen.

Effekten är en produkt av spänningen och strömmen (i likström)

Formeln för växelström var lite annorlunda då är effekten är en produkt av spänning x ström x cosinus x fasvinkeln

Efter lite räknande så fick jag det till att din dator skullle suga ut ca 300W från nätaggregatet och med förluster i nätaggregatet så ca 400W från elutaget. (Så ett kvalitativt 300W nätagg skulle fint kunna driva din dator. Teoretiskt)

Det är vid hård belastning och inte vid vila.

Visa signatur

Bastun skall vara varm när kylan drar in över kalfjället.

Permalänk
Medlem

Eftersom ett nytt grafikkort, vilket visade sig vara defekt, förstörde min förra dator bl.a. moderkortet, sitter jag just nu vid en gammal Athlon burk, i väntan på de sista komponenterna till min nya dator.

Kör alltid mina datorer 24/7. Det gamla skrället som är igång nu är ett arv från min far som flitigt använder sina datorer i sitt arbete. Och den här använde jag nog under några år med.

Athlon 950MHz, Asus A7V, totalt 768MB RAM, Radeon 9600 serie grafikkort, 3 hårddiskar, som i jämförelse med de andra komponenterna är nya. Tyvärr är det förmodligen glapp i den primära ATA porten på moderkortet för ibland försvinner hårddiskarna som sitter på det, vilket är enda anledningen till att jag emellanåt måste stänga av datorn.

Precis som redan sagts tidigare, om man bara använder datorn för att läsa mail, surfa lite och spela ibland, finns ingen anledning att ha igång den 24/7.

Sen handlar det ju om vad man prioriterar. Själv använder jag datorn mycket och vid olika tider på dygnet, så för mig skulle det vara ganska korkat att hålla på att sätta på och stänga av datorn stup i kvarten. Elräkningen ingår helt enkelt i datoranvändandet.

Tillbaka till orginalfrågan i den här tråden; för min del har jag aldrig upplevt att mina burkar farit illa av att vara igång dygnet runt. Hade jag däremot haft datorn i sovrummet skulle den definitivt inte varit igång 24/7, för den är inte direkt tyst.

Och jag kan väl påpeka att jag inte bott hemma med päronen på de senaste 20+ åren så mina föräldrar betalar inte elräkningen

Visa signatur

Dator: Samsung Syncmaster 940B, NZXT Lexa, Corsair CMPSU-HX520EU, Asus P5B-E Plus, C2D E6300, Scythe Ninja PLUS, Corsair TWIN2X6400C4 2x1GB Kit, Samsung SpinPoint T166 SATA2 320GB/400GB, Samsung SpinPoint P120 ATA/133 250GB, NEC AD-7173

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZoWio
Ehmmm... Effekten är inte oberoende av spänningen.

Effekten är en produkt av spänningen och strömmen (i likström)

Förlåt en oinvigd, men ni säger emot varandra.
Jag föredrar ditt sett att framställa det på, men:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebudchanezzer
Det ändras inte, 500W är alltid 500W.

Någon som är kompetent nog att ge en förklaring? Som ovanpå allt är tolkningsbar för resten av oss? (mig?)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZoWio
Formeln för växelström var lite annorlunda då är effekten är en produkt av spänning x ström x cosinus x fasvinkeln

Efter lite räknande så fick jag det till att din dator skullle suga ut ca 300W från nätaggregatet och med förluster i nätaggregatet så ca 400W från elutaget. (Så ett kvalitativt 300W nätagg skulle fint kunna driva din dator. Teoretiskt)

Det är vid hård belastning och inte vid vila.

Jag måste fråga, hur räknar du? Bara de två LV'na beräknas förbruka 250w+ vid full load. graffikkortet är måhända inte riktigt lika hungrigt som ett fullfarts 7900GT, men det är sanolikt inte alt för långt borta. Det borde definitivt vara 50w+. Vad drivs resten av grejerna med? Värmestrålningen från cpu'erna?
(Jag säger inte att du har fel, utan vill veta hur du kan ha rätt, ditt sätt att räkna är billigare för elräkningen, så det vore trevligt...)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Förlåt en oinvigd, men ni säger emot varandra.
Jag föredrar ditt sett att framställa det på, men:

Någon som är kompetent nog att ge en förklaring? Som ovanpå allt är tolkningsbar för resten av oss? (mig?)

Jag måste fråga, hur räknar du? Bara de två LV'na beräknas förbruka 250w+ vid full load. graffikkortet är måhända inte riktigt lika hungrigt som ett fullfarts 7900GT, men det är sanolikt inte alt för långt borta. Det borde definitivt vara 50w+. Vad drivs resten av grejerna med? Värmestrålningen från cpu'erna?
(Jag säger inte att du har fel, utan vill veta hur du kan ha rätt, ditt sätt att räkna är billigare för elräkningen, så det vore trevligt...)
B!

Köp en billig "wattmätare" på classe och mät.

Visa signatur

Bastun skall vara varm när kylan drar in över kalfjället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZoWio
Köp en billig "wattmätare" på classe och mät.

Ointressant, vad jag var intresserad av var ett korrekt sätt att räkna ut max load på.

Jag nyttjar funktioner som fördröjd spinup osv för att minimera smällen vid uppstart, men det gör inte det mindre intressant att veta.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Ointressant, vad jag var intresserad av var ett korrekt sätt att räkna ut max load på.

Jag nyttjar funktioner som fördröjd spinup osv för att minimera smällen vid uppstart, men det gör inte det mindre intressant att veta.
B!

Det blir svårt att hitta ett korrekt sätt att räkna ut max load, eftersom inte tillverkarna av processorer, grafikkort och hårddiskar m.m. på ett korrekt sätt anger vad deras produkter drar vid maxlast. För det mesta anger de ett väldigt högt effektvärde för att vara på den säkra sidan. När det gäller grafikkort så anger de ju för det mesta ett rekommenderat nätaggregat, baserat på hela datorns förbrukning och eftersom de inte vet vad du sitter på för dator så tar de i rejält.
Om man kollar på olika hårdvarusiter där de mätt maxeffekt under tung last på grafikkort, så drar det kort som drar mest effekt. drar runt 124W (X1950XTX).

Om man kollar på vad Tech Report fick för värde när de mätte på sitt testsystem, så fick de med sin mest krävande konfiguration, X6800 Extreme@2,93GHz, 1st HD, 1Optisk enhet, 2x1024MB minne och X1900XTX i crossfire, ett system som under last drar 387W.
http://techreport.com/reviews/2006q4/geforce-8800/index.x?pg=...

Ett mer "normalt" mid-highend system drar förmodligen mellan 200W och 300W under last i ett grafikintensivt spel.

Det går att få systemet att dra mer om man sparkar igång Prime95 eller SuperPi samtidigt som man lirar, men ärligt talat, vem gör det?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZoWio
Ehmmm... Effekten är inte oberoende av spänningen.

Effekten är en produkt av spänningen och strömmen (i likström)

Formeln för växelström var lite annorlunda då är effekten är en produkt av spänning x ström x cosinus x fasvinkeln

Efter lite räknande så fick jag det till att din dator skullle suga ut ca 300W från nätaggregatet och med förluster i nätaggregatet så ca 400W från elutaget. (Så ett kvalitativt 300W nätagg skulle fint kunna driva din dator. Teoretiskt)

Det är vid hård belastning och inte vid vila.

Effekten är absolut inte oberoende av spänningen då det är en direkt produkt av den men om du har ett faktiskt uttag på 500W i en krets kan det aldrig, hur du än räknar, bli mindre än det.

Du har ju rätt i att nätagget drar: P=U*I*cos(fi)

Ska man gå rätt tillväga här så kan man ju tänka sig att man har ett nätagg som max lämnar 500W och att vi i detta exemplet räknar med att det lämnar just den effekten (Om jag inte har fel så é det det som tillverkaren anger, alltså hur mycket effekt nätagget klarar av att lämna, inte hur mycket det drar).

Det lämnar alltså 500W på sekundärsidan vilket är likström, så då kan vi tillämpa P=U*I.

Det betyder att i bästa tänkbara situation så drar nätagget oxå 500W på primärsidan (kan inte bli mindre än det!), men så har vi ju även nätaggets verkningsgrad att tänka på vilken för ett ganska effektivt nätagg ligger på ca. 80%.

Då får vi ställa upp det på ett lite annorlunda sätt: P=(U*I)/0.8, vilket gör att vi hamnar på ca. 625W på primärsidan.

Sen tillkommer även detta med fasförskjutningen eftersom vi har en induktiv last, så vi kan tänka oss att vi får en fasförskjutning med ca 25 grader, vilket inte alls är helt orimliga siffror och då ser formeln för oss ut så här: P=((U*I)/0.8)/cos(25), vilket ger oss ca 690W.

I dessa 690W så är det en del reaktiv effekt med, det är effekt som absolut inte gör någon nytta men som ändå ligger med i kablarna och "skramlar" och som man oxå får betala för.

Nu räknade jag allting i stort sett baklänges för att försöka göra det mera lättförståeligt.

I praktiken så mäter man strömmen(I) och spänningen(U) och så brukar tillverkaren ange fasförskjutningsvinkeln på produkten så därför använder man: P=U*I*cos(fi)