Fujitsu Siemens Myrica VQ32-1 - Fanskapet Piper

Permalänk
Medlem

Fujitsu Siemens Myrica VQ32-1 - Fanskapet Piper

Jag har precis fått hem min nya, fina LCD-tv.
Till min STORA fasa hörde jag att den satte igång att pipa igår kväll, det var ett väldigt högfrekvent ljud.
Det finns EN sak jag kan göra för att bli av med ljudet, det är att ändra ljusstyrkan från "normal" till "ljus". "Mörk funkar inte heller." -Undra hur länge detta håller då?!
Jag kollade runt lite på nätet innan jag köpte Tvn och såg då att dom har haft just detta problemet men att felet skulle varit åtgärdat.

Nu till den stora frågan. Har jag rätt till en ny Tv? Tvn är köpt via min fars företag. (återförsäljare åt GNT)

Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...

Permalänk
Medlem

hmm..har samma TV och har alltid kört på "ljus" men nu när jag testade så piper den faktiskt på övriga inställningar.

tur att man kör på "ljus" då

Permalänk
Medlem

Kontakta butiken där du köpte TV'n och kolla med dom. Men det känns som om du borde få en ny, det är ju inte godtagbart att en splitter ny TV ger av sig en massa högfrekventa ljud. Det måste ju ses som produktionsfel tycker jag.

Permalänk
Medlem

Föräldrarnas 27" Myrica piper också.
Ska testa ställa om den till ljus.

Permalänk
Medlem

Fick ni nån rätsida på detta? Har en Myrica VQ40-2 som brummar svagt i alla lägen utom "ljus". Inga problem när man har tv-ljudet på för då drunknar det men annars stör det lite...

Permalänk
Medlem

har lästmycket om detta märke och jag har för mig att det inte finns något att göra än att köra på ljust det ska dock va skillnad på den nya modellen

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

Märker ni nån skillnad när ni kör på jordat resp. ojordat uttag? Eller nån skillnad mellan nystartad tv eller varm tv?

Permalänk
Medlem

Har oxå lite brum från min VG40-2, det finns lite om det i den stora tråden om Myrica VQ40-2 på min Hembio.com.

Visa signatur

Mvh Adam
Laptop MacBook Pro, Htmac Mac mini, Barndator iMac G5, iPod mini, iPod Nano
"They have the Internet on computers, now?" Homer Simpson

Permalänk
Medlem

samma här, jag skulle inte räkna med att det går att få denna burk utan pipandet på vissa lägen. tror det är tändaren för lysrören eller nått som orsakar det..

blev lite lessen över det först men sen dess har jag ändå aldrig sett nån användning för piplägena.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av andreasi
Märker ni nån skillnad när ni kör på jordat resp. ojordat uttag? Eller nån skillnad mellan nystartad tv eller varm tv?

nope på samtliga punkter.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Fast tycker inte ni att läget "ljust", det som inte piper, är alldeles för ljust att titta på? Speciellt kvällstid?

Finns det något bra sätt att få läget "ljust" att motsvara "normal" mha de övriga inställningarna?

Ytterligare fråga: Är det backlighten som man justerar mha. "anpassa rätta"-inställningen?

Permalänk
Medlem

läget som piper på min heter "movie", jag tycker det är så ljusstarka att det är oanvändbart. men jag har iof inga ljus från fönster eller annat som kan lysa mot skärmen direkt.

jag ställde in ett eget som jag tyckte var perfekt för film, men då såg det exakt likadant ut som läget "vivid" när jag jämförde sen så det vart ju meningslöst justerande..

lägena kanske heter annat på nyare modeller.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
läget som piper på min heter "movie", jag tycker det är så ljusstarka att det är oanvändbart. men jag har iof inga ljus från fönster eller annat som kan lysa mot skärmen direkt.

jag ställde in ett eget som jag tyckte var perfekt för film, men då såg det exakt likadant ut som läget "vivid" när jag jämförde sen så det vart ju meningslöst justerande..

lägena kanske heter annat på nyare modeller.

Ditt läge som inte piper/brummar, "Vivid", är det ett mörkt läge eller ett ljusare? Måste nog testa runt lite mer men min tanke är att ställa "backlight:en" på ljusaste läget så att brummandet försvinner och sen dra ner på brightness osv så att bilden blir mörkare....

Känns skit egentligen. Det man borde göra är att ringa FS-support och klaga men det känns ju som problemet kommer fortsätta även med en ev. utbytes-tv...

Edit: Jag har en VQ40-2 förresten

Permalänk
Medlem

vissa tillverkare snålar med nätaggen i plasma/lcd LG har tex haft den där fläktlösa plasman ute ett tag nu tyvärr lider den av pipande nätdel på många av exemplaren ca 20db+ vad ska man med en fläktlös tv till när nätdelen låter mer än 2 fläktar?
vissa samsung har med haft detta problemet.
så jag köpte en panasonic pv60 som e knäpptyst
polaren hade 2 LG hemma och båda pep 20-25db så han inte stod ut.
gick inte o ligga o slötitta på soffan för man var tvungen att skruva upp ljudet som fan.
så den tvn ni har är inte ensam..

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andreasi
Ditt läge som inte piper/brummar, "Vivid", är det ett mörkt läge eller ett ljusare? Måste nog testa runt lite mer men min tanke är att ställa "backlight:en" på ljusaste läget så att brummandet försvinner och sen dra ner på brightness osv så att bilden blir mörkare....

Känns skit egentligen. Det man borde göra är att ringa FS-support och klaga men det känns ju som problemet kommer fortsätta även med en ev. utbytes-tv...

Edit: Jag har en VQ40-2 förresten

vivid det är rätt mörkt. läget cinema är ljust som fan. jag antar att bildrören inte ändras med alla inställningar för ljusstyrka eller genomsläpp, får testa lite.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus

polaren hade 2 LG hemma och båda pep 20-25db så han inte stod ut.
gick inte o ligga o slötitta på soffan för man var tvungen att skruva upp ljudet som fan.
så den tvn ni har är inte ensam..

så högt är dock aldrig pipandet på dessa, har man ljud på alls är det inte säkert att man märker det direkt ens. min tinitusskadade kompis hörde det inte öht när bara TVn var på ens. men det är iof ett fall för sig..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag har en Myrica VQ32-1 och den piper i cirka en minut vid uppstart sen blir den tyst.
Känns fan lite skumt att den helt plötsligt bara sluta pipa (inte för att jag klagar)

Permalänk
Medlem

Dom här snabblägena som ni pratar om "Vivid", "Movie" etc har jag inte lyckats hitta på min VQ40-2 (men å andra sidan har jag ju inte läst manualen än )

I morse ställde jag min "backlight" ("anpassa rätta") till "ljus"så att tv-ns brummande försvann och sen så justerade jag ner ljusstyrkan och kontrast en bit och tror att jag lyckats få bilden väldigt lik såsom bilden ser ut när "backlighten" är inställd på "normal"

Permalänk
Medlem

Jag har en myrica 32 1T som jag köpte i helgen. den pep inte alls när jag just fått den, senare när jag kopplade in datorn till den började den pipa på allt utom ljus. det försvinner när jag inte kör dator.. waatha hell?

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.