Permalänk
Medlem

Linux Nybörjare

Hade tänkt att blåsa gamla burken och lägga in linux.
Jag har aldrig använt linux förut och tycker det skulle vara kul att prova.

Vilken version är bra att börja med för en nybörjare?
Skulle gärna vilja lägga in något slags mediacenter program för linux med om det finns något sånt?

//Micek

Visa signatur

System: Athlon 2700+, 512 DDR, Club 3D radeon 9600pro und Intellimouse Explorer 3.0 mit Icemat

Permalänk
Medlem

Det jag har hört talas om som ska vara användarvänligt är väl ubuntu.

http://ubuntu-se.org/

Visa signatur

Steve Jobs, 1955 - 2011

Permalänk

Ptja, Ubuntu är verkligen smidigt och är du van från windows kommer du igång nästan direkt.

Ang: Mediacenter, fanns det jättemycket information på google när jag sökte

http://www.google.se/search?hl=sv&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=r...

Visa signatur

Workstation: INTEL CORE I7 6700K | 32 GB DDR4 2133Mhz | ASUS STRIX GEFORCE GTX 1070 OC | ~ 3.7 TB | Windows 10 x64 | FRACTICAL DESIGN R4
Server: AMD PHENOM II X6 1055T | 32 GB DDR3 1600Mhz | ~ 10 TB | Vmware ESXI 6.0 | FRACTICAL DESIGN XL
NAS: Xeon(R) CPU E5506 @ 2.13GHz | 16 GB | 4x4TB ~ 7,5TB | UNRAID | FRACTICAL DESIGN XL
Laptop: Macbook Pro 13.3" Retina Early 2013 | 8192 MB | OS X Sierra

Permalänk

tycker du ska borja titta po ubuntu oxo, om du ar valdigt van vid windows sedan tidigare so tror jag att KDE ar att so bra att borja med istellet for gnome dom desktop manager

Man kan gora en hel del i KDE grafiskt so det borde vara latt i borjan.
sedan kan du go lite djupare och forsoka dig po lite saker i terminalen

Visa signatur

<Macbook Pro 15":: 2.0Ghz :: 1.5gig ram>

Permalänk
Medlem

Vi har precis börjat hålla på med Linux i skolan och jag funderar på installera det på en partion hemma. Här i skolan använder vi Fedora, men den känns fruktansvärt långsam. Ska man satsa på Bontu?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Ubuntu kräver bara så att du vet 2 partioner - 1 för rotfilsystemet och 1 för Swap.

//Aluhuru

Visa signatur

CPU: Intel Celeron D 3.06 Ghz | RAM: 512 MB RAM | ATI Radeon 9550, 256 MB | ST3200826AS 200GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aluhuru
Ubuntu kräver bara så att du vet 2 partioner - 1 för rotfilsystemet och 1 för Swap.

//Aluhuru

Vilket är direkt felaktigt. Linux har inte krävt swap på jättelänge.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

men man bör har det såvida man inte har 2 gb ram eller mer.
i vilket fall som helst är det inget problem då ubuntu kan sköta partioneringen själv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
men man bör har det såvida man inte har 2 gb ram eller mer.
i vilket fall som helst är det inget problem då ubuntu kan sköta partioneringen själv

Vad man kan och vad man gör är två olika saker, och ska man vara dumdryg bör man se till att ha torrt på fötterna, annars ser man bara dum ut.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk

Nu har jag antligen installerat Linux pa datorn. Det blev Suse 9.1 som jag laddat ner vid ett tidigare tillfalle. Sa nu sitter jag har med ett skrivbord som ser annorlunda mot Windows och undrar vad jag ska gora och tanker- var det inte mer an sa har. Installationen av Suse drog sjalv in med en upplosning pa 1024 - 768 och jag kan knappt lasa den minimala texten. Tangentbordet fick inte svensk layout utan nu maste jag gissa pa vilken tangent jag ska trycka pa for att fa fram ett visst tecken.

Det foljde med ett antal nyttiga program sasom Open Office och ett webbredigeringsprogram men alla program startar langsammare an in winows. Anda ar den har daton hyfsat ny. Jag kom ut pa Internet efter att ha stirrat pa ett tomt fonster och undrat varfor inget dyker upp innan jag kom pa att jag maste ange en hemsida. Jag har forsokt mig pa andra Linux/distibutioner tidigare men att komma ut pa Internet har alltid varit en stotesten. Det ar ju det man vill - ut pa Internet, s[ mina Linux-drommar har da grusats och skivorna har fatt samla damm i stallet.

JAg har lite svart att forsta entusiasmen med Linux. Det ar forstas bra att man kan ladda ner Linux utan kostnad men sedan ska det brannas bootbara skivor, vilket gors i Windows forstas efter att man lyckats hitta ett brannarprogram occh ett antal misslyckade branningar.

Nu undrar jag vad jag ska gora med Suse och sitter mest som en idiot och tittar pa ett annorlunda skrivbord. Var ar alla fantasiska kommandon och var ar operativsystemets formbarhet, dar man kan konfigurera linuxdatorn som man vill. JAg har lyckats hitta Suse motsvarighet till Kontrollpanelen men vaal dar maste man fosoka klura ut vad som gor vad.

Naval, jaghar borjat vandra pa den smala Linux-stigen och har en lang vag fraamfor mig innan jag forstar tjusningen.

Detta skrevs i nadens ar 2007 i webblasaren Konqueror i Suse.

PS nar jag ska posta det har upptavkte jag att det inte fanns nagon skicka-knapp. Maste jag in i KOnqurerors inst'llningar och rota igen

Permalänk
Medlem

Suse 9.1 är väldigt gammal (från 2004/04/23), jag skulle rekommendera att du laddar hem någon nyare version som 10.2.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

Kör själv Xubuntu på en laptop med 256Mb minne och med lite efterforskningar på nätet och frågor här så är jag nästan i mål med vad jag vill att min laptop ska klara av.

Vad som är kvar för mig är att mappa volymknapparna på tangentbordet för dom skickar vad jag förstår iaf ut nånting när man kollar med kommandot "xev" i terminalen.

Power management är också nåt som ska fixas så att laptopen stängs av när man stänger luckan vilket den inte gör nu utan då blir skärmen svart. Provade Kubuntu och när man där initierade power management så den skulle stängas av när man stängde luckan så visst det funkade, bara det att den stängdes av när luckan var öppen men som jag förstått det så är det nått fulhack som har implementerats i den distron.

Men lycka till nybörjaren du kommer lära dig mycket på vägen fram till att du har fått till det som ditt system ska vara.

Edit: Fick till volymkontrollen på laptopen genom att lägga till volymkontrollen på den övre panelen så nu är det power management kvar så laptopen stängs av när man stänger locket. Så nära ...................