Hittar inte hårddisk vid installation av winxp 2

Permalänk
Medlem

Hittar inte hårddisk vid installation av winxp 2

Hej igen, hoppas inte det här räknas som någon sorts korskoppling.

Jag förstår inte direkt vad som är fel, windows hittar inte mina sata hårddiskar i min HP 9072 laptop, människor har sagt till mig att jag borde fixxa in sata drivisar i windows installationen eller köra med en nyare windows skiva, t.ex. corp edition eller vad den nu hätte.. men så fort jag försöker göra något som ni ger mig råd om så kan inte datorn boota från skivan i dos ( t.ex. köra den nya versionen, baka in sata drivisarna )..

Är det verkligen ingen som vet ? det här är typ fjärde gången jag har fått hjälp här med någon av mina 4a olika datorer jag har haft under en tid, varje gång har folk kommit med förslag men ingen har lyckats lösa mina problem med mina datorer.

EN FET BELÖNING UTLOVAS.
Så snälla, lås inte den här tråden.

mvh..

Permalänk
Medlem

måste ha blivit nå fel när du skapa skivan
det ska gå bra att baka in sata drivisarna och sen köra med skivan..
Visst laddade du ner dessa och packade upp för att lägga på skivan

Annars kan ju en usb-diskettstation kanske vara nåt?
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010085618
kanske nån som kan låna ut en åt dig?

Kollat i BIOS så att den frösöker boota från cd/dvd först?
så inte det kör på hårdsiken på en gång?

Permalänk
Medlem

jepp har jag, 370kr .. då slänger jag heldre datorn.. hehe..
ska höra med folk, borde det inte gå att boota ifrån en ipod shuffle eller typ ett SD kort ?

off topic : Kreator är bra

Update : 2 ikeamöbler senare.
Nu har jag testat å lägga in drivrutinerna på ipod shufflen.
Datorn hittar den, men när jag trycker F6 för att den ska leta efter drivisar osv så står det till sist att den inte hittar någon floppy... floppy verkar vara det enda man kan använda nu för tiden.. haha.. ( går altså inte att boota från ipoden )

Sedan var jag inne i bios å pillade lite, testade att DISABLA SATA NATIVE SUPPORT, då plötsligt hittades hårddiskarna, glad blev jag i förgäves, formatera såklart OS hårdisken när den medelade att det redan fanns ett windows installerat på partitionen.
Kom så långt att den började lägga in filer osv på disken ( efter formateringen ), då man ska starta om datorn för att windows installationsprogramet ska gå igång, dock gör det inte det. Har jag kvar Windows skivan så börjar det bara om från början istället för att köra det "riktiga" installation programet och tar jag ut skivan så kör den bara HP recovery disk eller vad det nu heter.

Nu känns det verkligen hopplöst och snart åker verkligen datorn ut ur fönstret om jag snart inte får support.

mvh

Permalänk
Medlem

Tror du måste få till det med cd:n (slipstreama)
detta för att få in drivrutinerna
testa enligt detta?
http://www.thinkdigit.com/forum/archive/index.php/t-559.html....

Permalänk
Medlem

Har testat via ett annat program som jag antar ( har inte kollat länken ) gör samma sak, det heter nlite, där slipstreamade jag också ( tror jag det hätte ).

Och när jag väl använder skivor där det står att SATA drivrutinerna är inkluderade så bootar den inte från skivan.
Nu ska visst en person här på swec skicka sin XP skiva via posten som påstår att den ska vara den som funkar.
ska kolla igenom den länken nu med det samma.

Det jag senast gjort nu är att jag formaterat hårddisken via HP recovery saken.

Permalänk
Medlem

Härr finns också en guide där de gör nåt liknande..
http://maximumpc.com/2005/01/how_to_slipstre.html

Permalänk
Medlem

ok, de ser rättså avancerade ut.. men jag ska försöka, annars får min bror hjälpa mig när han fibblat klart med sin musikskapande

Har inte kommit så långt ännu, men jag kan säga att när jag börjar installationen av windows och datorn sedan ska startas om för att starta det riktiga installationsprogramet så går det inte, trycker man inte på en valfri tangent för att starta om installationen osv, så kommer man in i windows.. så något är fel där med...

SAKEN ÄR JU ATT... när datorn håller på att starta efter den för första gången har startas om så går den istället in i recovery saken.. den fortsätter altså inte att installera som den borde göra.