Har inte widescreen i spel.

Permalänk
Medlem

Har inte widescreen i spel.

Jag har en vaio, med widescreen skärm. den funkar som den ska i win setc. men inte när jag startar spel då går den över till 4:3, varför gör den detta ? den börja göra så efter jag formatera den.

Permalänk

du får väl ställa in upplösningar till widescreen sådana i spelen?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Nää.. de flästa spel stödjer inte widescreen då ska bara bilden dras ut.. men gör inte de

Permalänk

De flesta nya spelen stödjer det visst. Vad är det för spel du spelar som inte funkar med ws upplösning då? För i de flesta spelen går det att ställa in med andra metoder än att välja in game.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

BF 1942. CS 1.6. wc3
Men mina polares bärbara ställer in dettta själv. måste va någon inställning..

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Hmm fattar inte

Permalänk
Medlem

Kolla BIOS är mitt råd.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

I flera spel så finns ju widescreen upplösningar att välja tex: 1440*900

<.<

Annars så vet jag att i PowerStrip (som kan användas för att tvinga upp skärmens kontrast) så kan man ställa in hur program ska köras, vilken upplösning, klockning etc etc..

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Men det konstiga är att det har juh funkat innan !..
Samt bara jag som är noobie men hur kommer man in i bios i en vaio ? går inte att trycka del. samt kommer bara upp vaio i början sedn börjar den ladda win.

Permalänk
Medlem

hitta config filen till varje spel, leta fram grafikinställningar och ändra sedan upplösningen och Hz'en till samma du har på skärmen. klart

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av G3kkO
Men det konstiga är att det har juh funkat innan !..
Samt bara jag som är noobie men hur kommer man in i bios i en vaio ? går inte att trycka del. samt kommer bara upp vaio i början sedn börjar den ladda win.

Näe du, det var bara ett pucko som tyckte du skulle in i bios? Vad hade han tänkt göra där? Ställa in skärmen genom bios? Skulle inte tro det.. Du får antingen gå in på http://www.widescreengamingforum.com/wiki/index.php?title=Mas... och kolla om dina spel stödjer det. Annars får du ändra i configfiler.. Vad har du för skärm?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Vilket grafikkort har du? Både nVidia och ati har en inställning för att dra ut bilden i spel som inte har widescreen upplösningar. Men det funkar tyvärr inte alltid.

Kommer inte ihåg exakt vart för Ati just nu då jag inte sitter vid min egen dator. Men kolla runt lite i inställningarna så hittar du nog.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av G3kkO
Hmm fattar inte

Du ser hur man får spelen att köra widescreen...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Vilket grafikkort har du? Både nVidia och ati har en inställning för att dra ut bilden i spel som inte har widescreen upplösningar. Men det funkar tyvärr inte alltid.

Kommer inte ihåg exakt vart för Ati just nu då jag inte sitter vid min egen dator. Men kolla runt lite i inställningarna så hittar du nog.

Jag har en 13.1 eller 13.3 tums skärm med ett GF Go 6400. mm har det med det medför mig för det har funkat innan...

Permalänk
Medlem

Tryck F2 för att komma in i bios. På vissa Vaiomodeller finns det faktiskt en inställning i bios för att "dra ut" bilden. Lycka till!

Visa signatur

X79, baby

Permalänk

Man behöver bara ändra i kontroll panelen... hade det själv en gång förut efter att jag lekt med inställningar.
Om jag minns rätt så var det pga att jag inte använde mig av skärmens egna skalning utan av Nvidias, borde finnas i Kontrollpanelen/Bildskärm.