Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Datorn startar inte

Nu har jag klantat mig rejält och hatar mig själv för det.

Jag har en AMD64 3500+ med 512mb ram och ett piss-grafikkort så jag bestämde mig för att köpa ett till minne och ett nytt grafikkort.

När jag satte in det nya minnet så såg jag hur fläktarna började röra sig. Ingen aning varför. Jag hade dragit ur sladden. Kanske var kvar ström i agget?
Men i vilket fall så startar datorn men ingen bild kommer upp på skärmen. Har testat med det gamla grafikkortet och andra minnen. Men inget funkar. Kan processorn ha pajjat eller kanske moderkortet?

Är det någon som har hört någon lösning på det hela?

Mvh Emil

Permalänk
Medlem

Processorn eller Aggregatet låter det som, men jag har ett liknande problem just nu och har bytt aggregatet och moderkortet, återstår att se ifall det är processorn eller inte, jag hoppas det.

Permalänk
Avstängd

Har precis samma problem. datorn startar allt snurrar och så men kommer inget på skärmen..
blivit så en annan gång förut och då flyttade jag mina ram-minnen från dom två portar jag hade dom i till dom två andra och då helt plötsligt funkade det. men nu efter några månader så har det blivit samma sak igen =/ prova med nya ram-minnen men ej det, inte heller grafik kortet..

Tror det måste vara moderkortet som har sett sin sista dag !! va tror ni.??

Att portarna helt enkelt har pajjat och man måste köpa ett nytt moderkort?
Surt bara ifall det inte e det sen.

Permalänk
Medlem

moderkorter. hade det problemet själv ett par gånger

Visa signatur

Canon 30D - BG-E2N - Canon 28/2,8 - Canon 50/1,8 - Tokina 100/2,8 macro - Sigma EX 70-200/2,8 - Mina Bilder
Marantz 2230 - NAD 2400 - H/K HD 970 - DIY HiVi F8 + Seas 27TDFC

Permalänk
Medlem

ha som vana att dra ut strömkablarna (från moderkortet alltså) när du ändrar nåt på moderkortet som en extra säkerhet. det kan vara bra. jag har nog slarvat några gånger men jag brukar göra så. nätagget kan iaf lagra laddning och fortfarande ge spänning rätt länge efter att det blivit avstängt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Har precis samma problem, bara att jag precis byggde den.
Skulle boota upp och skiten blir bara svart, var extremt noga när jag byggde ihop. Undra om det går att byta ut moderkakan när den endå är så ny.

Visa signatur

say woot

Permalänk
Medlem

Har hänt ja att det strular efter man stoppat in/tagit ut ram stickor.
Placera dom olika och testa flera gånger, brukar lösa det för mig när jag hade ett sådant moderkort.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

Jag har liknande problem, och vet inte alls vad jag ska göra. Fläktar o allt går igång, hdd:n kuttrar till lite och och "power"-dioden lyser, men BARA EN STUND! Sen hör man att nåt händer, fläktarna eller nåt ändrar hastighet eller så, och powerlampan slocknar! Svart på skärmen, och vet att nätagg och grafikkort är fungerande. Moderkort nyinköpt, ASRock k7nf2-raid, och var väldigt försiktig när jag plocka ihop allt. Är det vanligt att det är fel på det moderkortet? Stoora bekymmer...

asrock k7nf2-raid
AMD Sempron vet inte hastighet...
256mb DDR-ram
120gb hdd
grafikkort ATI Radeon nånting.... 128mb
(datorn köpt begagnad!)

Visa signatur

Dataintresserad bilentusiast...

Permalänk
Medlem

jag har ett liknande problem

jag har byggt min dator själv och självklart så måste man ju in och pilla runt och kolla till allting....

bytte kylpasta på min processor och sen n'är jag skulle starta datorn så kom det ingen bild ...
så jag plockade bort min processor och då hade några "pinnar" böjts, så jag böjde tillbax dem och då kom det bild men efter ett tag när den håller på att searcha efter boot så stannar den och inget händer

tror att jag måste köpa ny processor

Visa signatur

life is a game...... so start playing

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freeek99
jag har ett liknande problem

jag har byggt min dator själv och självklart så måste man ju in och pilla runt och kolla till allting....

bytte kylpasta på min processor och sen n'är jag skulle starta datorn så kom det ingen bild ...
så jag plockade bort min processor och då hade några "pinnar" böjts, så jag böjde tillbax dem och då kom det bild men efter ett tag när den håller på att searcha efter boot så stannar den och inget händer

tror att jag måste köpa ny processor

Det kan räcka med att du försäkrar dej om att fläkten sitter perfekt
kloss an mot processorn, gör den inte det så blir up:n överhettad och
hela systemet släcks ner.

Permalänk
Medlem

Re: Datorn startar inte

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filth
Nu har jag klantat mig rejält och hatar mig själv för det.

Jag har en AMD64 3500+ med 512mb ram och ett piss-grafikkort så jag bestämde mig för att köpa ett till minne och ett nytt grafikkort.

När jag satte in det nya minnet så såg jag hur fläktarna började röra sig. Ingen aning varför. Jag hade dragit ur sladden. Kanske var kvar ström i agget?
Men i vilket fall så startar datorn men ingen bild kommer upp på skärmen. Har testat med det gamla grafikkortet och andra minnen. Men inget funkar. Kan processorn ha pajjat eller kanske moderkortet?

Är det någon som har hört någon lösning på det hela?

Mvh Emil

Du får gärna säga vilket graffe kort du köpte? Men kolla så att minnena sitter i ordentligt. En del nyare moderkort kräver att du måste ha en viss mängd minne. Och då får du också berätta vad ditt moderkort heter. Min dator reagerar exakt likadant om jag inte har tillräckligt minne isatt. Så kolla om minnes stickorna sitter i ORDENTLIGT.

Visa signatur

Nätagg: Fractal Design 1000W Platinum CPU: i7 4790k 4,4ghz RAM: 16gb GPU: Palit 1080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janne6304
Det kan räcka med att du försäkrar dej om att fläkten sitter perfekt
kloss an mot processorn, gör den inte det så blir up:n överhettad och
hela systemet släcks ner.

datorn är igång i typ 5 min och sen hakar den och som sagt så fixade jag några av "pinnarna"

Visa signatur

life is a game...... so start playing