en kort baldurs gate 2 fråga..

Permalänk

en kort baldurs gate 2 fråga..

jag har en liten fråga som gäller classen wizard slayer i bg2. är det nån som vet ifall deras ability att ge 10% spell failure för varje "hit" gäller även med bågar.

lekte med tanken att ha en skytt som inte bara avbryter magikers spellcasting utan också ger spell failure.

om nån vet hur det funkar så skulle jag bli glad för svaret!

Permalänk
Avstängd

Har för mig att det gör, dock inte 100% säker, ska nog testa när man kommer hem...

Annars behövs det inget sånt trams om man kör fighter/wiz/thief, inget slår den combon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bleet
Annars behövs det inget sånt trams om man kör fighter/wiz/thief, inget slår den combon

One man army

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Verkar lite svårt det där spelet, massa konstiga regler som man inte har någon aning om. :s

Permalänk

inte 100% säker är säker nog för mig!

har inte spelat igenom spelet på ett par år nu, så det börjar bli dags igen.. och nu när jag ändå har startat en ny tråd kan jag fråga om the darkest day också. sen jag installerade darkest day så har det uppstått en del små buggar som till exempel att drizzt och hans polare inte dyker upp när man har kommit så långt i main quest.. har alltid låtit honom hjälpa en men nu när jag är riktigt sugen på att hacka sönder dom så kan jag inte..

nån som vet vad man kan göra åt det?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pösk
Verkar lite svårt det där spelet, massa konstiga regler som man inte har någon aning om. :s

Ähh, speciellt svårt är det inte, inte när man kört igenom det allt för många gånger

Finns ingen roligare känsla än att springa igenom maaaassa fiender eller klara dom svåraste delarna i spelet helt själv

Fighter/Wiz/Thief

Carsomyr, robe of vecna, en bra rustning, + stoneskin, ghostarmor, mirror image, blur osv. Går inte att dö

Sen whirlwind+pilbåge och massa annat skoj, traps mm, finns inget man itne kan göra

Permalänk

har kört igenom spelet själv en gång. med en alv-ninja. en class som kommer med the darkest day. riktigt skönt att smyga igenom hela spelet. en backstab gjorde som mest runt 170 i skada.

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden på Dual-Class och Multi-Class? Dual är två klasser man växlar mellan eller? Och Multi kan man ha fler klasser?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pösk
Vad är skillnaden på Dual-Class och Multi-Class? Dual är två klasser man växlar mellan eller? Och Multi kan man ha fler klasser?

Dual-class är när man börjar med två klasser och levlar båda sammtidigt och Multi-class är när man börjar med en klass att levla med sedan så bytar man till en annan och slutar få exp på den första.
Kan vara så att jag minns fel men jag har för mig att det är så det ligger till (kan vara tvärt om också).

Permalänk

Nej. Nu vände du på begreppen där Fältkoma.

Dualclass: Du börjar med en klass och byter sedan till en annan och slutar då levla med din första.

Multiclass: Väljs vid starten, du levlar två olika klasser gemensamt mellan hela spelet.

Visa signatur

"You cannot kill the Messiah" - C&C3 Tiberium Wars

Permalänk
Avstängd

eller tre

Permalänk
Medlem

lite lättare än NWN där man måste göra strategiska klassbyten mm för att få en så bra gubbe som möjligt eller??

Permalänk

Nja, det beror helt på hur du vill spela det går fortfarande att spela som en enda klass genom hela NWN2 om du önskar.

Skillnaden ligger i att BG2 använder DnD 2.5 där helt fria klassbyten inte var implementerade. NWN använder tredje generationens regler och där går det. Jag antar att du "power gamar" då?

Visa signatur

"You cannot kill the Messiah" - C&C3 Tiberium Wars

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pösk
lite lättare än NWN där man måste göra strategiska klassbyten mm för att få en så bra gubbe som möjligt eller??

nwn är byggt efter tredjeupplagan Dungeons & Dragons och Forgotten Realms reglerna. Baldur's gate är efter Advanced Dungeons & Dragons 2nd edition reglerna. Lättare vill jag inte kalla det inte svårare heller. Bara man vet vad man håller på med. Som att magiker ska inte stå i närstrid och andra logiska saker så klarar man sig igenom spelen utan några större problem.

EDIT: ARGH! machivelli han före!

Permalänk
Medlem

Ahh, fast det är ju roligare att göra en Kenzai/Wizard med Dualclass, löjligt bra, o sedan katana o flail eller långsvärd

Edit: Håller för övrigt på med att spela igenom spelet med 2 egenskapade karaktärer, en barbarian och en Blade (bard)

Visa signatur

Bättre sent än tidigt (på morgonen)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av farbrorchristian
Bara man vet vad man håller på med. Som att magiker ska inte stå i närstrid och andra logiska saker så klarar man sig igenom spelen utan några större problem.
[/B]

Jo såpass är jag med, jobbigaste är alla magiska föremål, spells och hålla reda på vad allt gör, lite roligare om man vet vad som händer när man ens tex AC sänks med 1 osv (I NWN så är det ju så hög AC som gäller, tvärtom) nu vet jag givetvis vad som händer när AC sjunker med 1 men finns ju massa andra värden som höjs eller sänks osv

har ju spelat en del Drakar å Demoner, rollspelet på svenska

Permalänk
Medlem

Faast en pure Wizard (körde evocation tror jag) kan göra heeelt sjuka saker om man har expansionen. I expansionen hade jag en massa saker som gjorde att jag castade snababre och behövde mindre tid mellan spells. Vilket i princip betydde att jag spottade spells så som Irenicus gör i cut scenes. Helt sinnesjukt när man springer gatloppet med en massa dvärgar som attackerar min main stog och slangade död åt alla håll och de andra stog bara och försvarade min char och fick blöta sina svärd en två tre gånger.

Permalänk

Vänta tills du testar en Sorcerer då Det är verkligen döden på två ben.. *slicka*

Visa signatur

"You cannot kill the Messiah" - C&C3 Tiberium Wars

Permalänk
Avstängd

allt eran wizard eller sorc kan kan min fight/wiz/thief med!
Fast min har mer hp, bättre armor, och fetare vapen

Timestop, backstab is teh shit, sen whirlwind med carsomyr efter det, oooh, finns inget så underbart som att slakta en hel trupp innan dom har hunnit reagera

Permalänk
Medlem

Mja alltså ajg gillar inte riktigt Sorcerer.

Spelar en wild mage nu. Är ju helt underbart när man får en wildsurge med "spell is cast three times"
Så jäkla härligt med en fireball då.

Sen är ju timestop - backstab - hack hack hack ingnting om man jämnför med Timestop - fireball - disintegrate - finger of death - lightning - fireball

Har för mig att det var min fetaste Timestop.

Permalänk
Avstängd

testa whirlwind med vilket vapen det nu var (club of detonation tror jag), DET skoj om man har litta tur

Permalänk
Medlem

Berserker/Cleric är lite kul också, lagom odödlig

Permalänk

Jo, alla klasser är roliga att spela helt klart! Men jag gillar tanken på att döda firkraag med min sorcerer på level 11 med en "chromatic orb"

Visa signatur

"You cannot kill the Messiah" - C&C3 Tiberium Wars

Permalänk
Medlem

Det är ju det som är så underbart med BG2 man får verkligen halvgudskänslan när man börjar komma upp i lvl. Få spel som lyckas med det på ett bra sätt

Permalänk
Medlem

Kan ju passa på att fråga lite om vad folk har för favorit vapen och så, alltid kul o höra vad det är och varför=)

Själv gillar jag namarra skarpt, inte för att det är så bra, men det känns så busigt att ha silence med sin tank=)

Visa signatur

Bättre sent än tidigt (på morgonen)

Permalänk

mina favvovapen är väl som alla andras: the holy avenger, flail of the ages +5, daystar samt celestial fury. finns en massa andra gobitar men dom toppar listan..

Permalänk

Ohno, finns bara ett ("there can only be one") Staff of the Magi.

Visa signatur

"You cannot kill the Messiah" - C&C3 Tiberium Wars

Permalänk

jag startade ett nytt party som bestod av en paladin, två kesei som ska dual-classas till magiker och en wizard slayer som jag skulle dual-classa till cleric. och då hade jag tänkt och trott att när min cleric kom upp i en level högre än vad wizard slayern va så skulle jag kunna använda alla vapen som en wizard slayer kan använda, i mitt fall longbow, men det gick inte.

innebär det att mina kensei inte heller kommer att kunna använda några vapen som en mage inte kan använda? eller har jag bara missat nåt?

Permalänk
Medlem

Jag vet inget om wizard slayern, men kensai/mage ska kunna ha svärd o saker.

Tänkte du dualclassa på lvl 9 eller 12?

Visa signatur

Bättre sent än tidigt (på morgonen)

Permalänk

mina kensei tänkte jag dualclassa på level 9. men bara för att jag har hört att det ska vara bra.. jag har väldigt dålig koll på när man får extra attacker, nya slots att sätta ut på vapen och sånt.. och wizard slayern dualclassade det första jag gjorde, på level 7 eller vad en fighter nu är på i början.. kanske hade nåt med det att göra?