Permalänk
Medlem

Kylpasta, så slarvigt?

kollade på "datorbyggarskolan" på internet då jag inte är ett proffs på datorbygga, samt att jag ska bygga min första dator i början på nästa månad.

kommer in på sidan där man "sätter in" processorn i moderkortet och hur dom lägger på kylpasta

http://www.nordichardware.se/skrivelser_img/220/kylpasta.jpg

http://www.nordichardware.se/skrivelser_img/220/kylpasta2.jpg

ska kylpastan verkligen sitta som en klump i mitten? det ser otroligt slarvigt ut och jag undrar om det ska sitta mer utspritt än vad det gör på bilderna.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk

Dom rekomenderar att man lägger en klick i storlek av ett okokt ris.

Har tittat på min kylare vid dom tillfällerna jag haft den borta och jag lagt en klick innan
Då har den "brett" ut sej mer än på bilderna, kanske beror lite på hur kylarens inspänning är, kanske varierar från kylare till kylare

//Peter

Permalänk
Medlem

men det behöver inte vara mer noggrant än så?

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk

Kylpastan skall i alla fall ligga väldigt tunt, inte för tjockt då dödas lite av funktionen med kylpasta.

Processorn blir ju som varmast i mitten, så det är väl av den anledningen man sätter en liten klick där som skall sedan bre sig ut över processorn.

Visa signatur

Asus P5B | Intel Core 2 Duo 2.8 GHz E7400 | Samsung Spinpoint 250GB | 4GB DDR2 Corsair | Gigabyte GeForce 7600GS Silentpipe 512MB | Thermaltake Big Typ 120VX | Antec Solo

Permalänk
Medlem

jag lägger alltid en klick i mitten, sen låter jag kylaren göra resten.
Funkar fint

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

I dagens läge med dual och quad CPU:er så är det inte längre bara mitten som blir varm.

Hela IHS:en blir varm, mer eller mindre och man vill kyla hela IHS:en om ens kylare klarar av det. Alltså vill man ha 100% täckning av pastan.

Permalänk
Medlem

Man ska använda zalmans STG1 som har en söt liten pensel som man kan pensla ut tunt över hela IHSen, och den kyler bättre än AC5

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Man ska använda zalmans STG1 som har en söt liten pensel som man kan pensla ut tunt över hela IHSen, och den kyler bättre än AC5

och en kompressor kylning kyler bättre än luft/vatten så den ska man ha

Visa signatur

*Max klock* *superPI:16.422*
e6300@3500mhz 1:1
2x 1gbA-data 6400 @ fsb500

Permalänk
Medlem

hmm, får leta reda på en söt liten pensel då.

kompressor är itne ett alternativ då jag förmodligen ska ut på LAN och det kanske ietn är det mest prtabla systemet.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)