Permalänk
Medlem

Orolig över mina temps

Setup:
E4300 (klockad till 3150mhz med 1.31 vcore)
P5B Deluxe
2048mb corsair twin2x

Kylning:
Scythe Ninja Plus
2x120mm chassifläkt

När jag skulle testa full load på min cpu efter att jag hade klockat den steg tempsen i TAT upp till nästan 80 (vågade inte testa mer) och detta var efter typ 5minuter bara. Dem ligger på runt 45-50 i idle. Jag har läst att Ninjan ska vara bra kylning men jag verkar ju komma upp i temps som är högre än vad vissa får i stock. Har jag monterat den fel? just nu blåser den ner emot grafikkortet. Någon som har lite tips om hur jag ska montera den? För uppenbarligen har ju jag gjort helt fel.

Tack!

Permalänk
Medlem

Du sätter lämpligen fläkten så att den blåser mot baksidan (och ev utblåsfläkt).
Men 80C är ganska mycket, försök att montera om kylaren och ta dig en titt på Cpu´n (om heatspreadern ar konkav..).

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Du sätter lämpligen fläkten så att den blåser mot baksidan (och ev utblåsfläkt).
Men 80C är ganska mycket, försök att montera om kylaren och ta dig en titt på Cpu´n (om heatspreadern ar konkav..).

Jo jag tycker det är rätt mycket jag med.. heatspredern är konkav? Vad menar ud med det?

Ska fläkten blåsa in emot kylflänsen eller ska den blåsa ut?

Permalänk
Medlem

TAT och E4300 är faktist ingen bra kombination. Kika på andra temperaturavläsningsprogram såsom everest eller coretemp och jämför.

Visa signatur

5800x3D . 6900 XT . 16gb ddr4 . NR200p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edzy
TAT och E4300 är faktist ingen bra kombination. Kika på andra temperaturavläsningsprogram såsom everest eller coretemp och jämför.

Är du säker på detta? För coretemp visar 30 grader idle och 60-65 full load (drog på load med TAT) Det verkar ju betydligt mycket bättre. Men det gäller ju att vara säker så man inte sitter och bränner sönder grejjerna.

Permalänk
Medlem

kollar du på TAT när det står processor ser du att det står pentium M, jag tror inte att TAT funkar ihop med E4300.... för jag har orinal kylare och har 55 idle och runt 80 full efter 30 sec sen vågar jag inte dra på mer... medans core temp visar 36-37 idle och 56 full

Visa signatur

Lian Li LanCool: PC-K62 Corsair HX: 750W Gigabyte: P55-DS3 Intel Core: i5 750 @ 2.67GHz Corsair XMS3: 4x2GB 1333MHz DHX XFX Radeon HD: 5870 "XXX" 1GB Creative SB: X-Fi Fatality XtremeGamer Western Digital: VelociRaptor, Caviar Green & Caviar Green

Korwish @ TS & NH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darkiee
Jo jag tycker det är rätt mycket jag med.. heatspredern är konkav? Vad menar ud med det?

Ska fläkten blåsa in emot kylflänsen eller ska den blåsa ut?

Titta på denna länken....nu är det iofs en Infinity (för trött nu för att leta reda på en bild med Ninjan).
http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/zalman-scyth...
Bilden längst upp till höger visar "rätt" montering.
Dvs att fläkten blåser igenom Ninjakylaren mot en utblås fläkt.

Med konkav heatspreader menar jag att du skall titta på din processor för att se om ytan som du sätter kylaren på inte har en "grop" som gör att du inte får riktig kontakt när du sätter på din Ninja..

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korwish
kollar du på TAT när det står processor ser du att det står pentium M, jag tror inte att TAT funkar ihop med E4300.... för jag har orinal kylare och har 55 idle och runt 80 full efter 30 sec sen vågar jag inte dra på mer... medans core temp visar 36-37 idle och 56 full

TAT och coretemp läser av samma sensor, frågan är vilken offset som är rätt. Många har haft problem med e4300 och TAT, dock så identifierar TAT ALLA c2d's som Pentium M. Problemet med e4300 är något annat.

Prova också med den nyaste speedfan som visar core temperaturer. För mig med en e6600 visar den i princip samma som TAT, typ 2-3 grader högre i IDLE och 2-3 grader lägre i LOAD jämfört med TAT. Har för mig att coretemp differiencerade sig mot TAT för mig på exakt samma sätt.

Om speedfan visar liknande som coretemp så skulle jag starkt misstänka att TAT visar fel, men man kan ju aldrig vara helt säker :/

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Speedfan visar samma som coretemp, dvs 29 idle.. den visar dock att mitt nätagg är jävla 96 grader, men eftersom att fläkten blåser igenom flänsen och upp emot agget så kanske det stämmer? Borde väl placera fläkten så att den blåser emot fläkten där bak istället och direkt ut ur burken? Det var tom uppe i 126 enligt speedfan, men det känns inte så varmt när man tar på det. Tycker det borde göra det om det är uppe i 100 grader

Permalänk
Medlem

Ptja...om du tänker lite kommer du nog på vad som är fel

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edzy
TAT och E4300 är faktist ingen bra kombination. Kika på andra temperaturavläsningsprogram såsom everest eller coretemp och jämför.

håller med!
TAT visar ungefär 15 grader för högt.

kör på CoreTemp istället det visar rätt

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darkiee
Speedfan visar samma som coretemp, dvs 29 idle.. den visar dock att mitt nätagg är jävla 96 grader, men eftersom att fläkten blåser igenom flänsen och upp emot agget så kanske det stämmer? Borde väl placera fläkten så att den blåser emot fläkten där bak istället och direkt ut ur burken? Det var tom uppe i 126 enligt speedfan, men det känns inte så varmt när man tar på det. Tycker det borde göra det om det är uppe i 100 grader

Låt mig gissa att det är AUX du pratar om ? Om du söker på det så kommer du se att väldigt många har haft problem att den reporteras kring 127 grader, så det är inget ovanligt, och endast en felavläsning. Jag har ställt in så jag slipper se det värdet.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Orolig över mina temps

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darkiee

När jag skulle testa full load på min cpu efter att jag hade klockat den steg tempsen i TAT upp till nästan 80 (vågade inte testa mer) och detta var efter typ 5minuter bara. Dem ligger på runt 45-50 i idle. Jag har läst att Ninjan ska vara bra kylning men jag verkar ju komma upp i temps som är högre än vad vissa får i stock. Har jag monterat den fel? just nu blåser den ner emot grafikkortet. Någon som har lite tips om hur jag ska montera den? För uppenbarligen har ju jag gjort helt fel.

Tack!

Om du har monterat ninjan rätt så verkar det ganska osannolikt att få 80C i load med 1.31 vcore tycker jag... Ninjan ska blåsa bakåt i chassit, där du helst ska ha en chassifläkt som blåser ut ur lådan.

Permalänk
Medlem

överlag låter det som att e4300 blir mycke varmare än dom andra modellerna. Alla som kör TAT med andra processorer får höga temps... varför skulle det inte kunna vara så att TAT visar rätt och att e4300 blir varm?!
har varit helt inne på att köpa e4300, men efter att ja sett folks temps blir jag osäker... vill vara garanterad en stabil klock omkring 3 ghz på luft.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

TAT kan helt enkelt inte läsa av temp-sensorerna på nya allendale kärnorna, och innan någon kommer och säger att e6300-e6400 är allendale kärnor så, nej, det är de inte. De är Conroe kärnor med halv L2-cache diasbled.

Så kolla tempen i Core 2 Temp eller Speed Fan 4.32 alternativt everest.

Visa signatur

Intel Core 2 duo E6300@3.24 GHz l XFX 8800GTS 320MB l Abit Fatal1ty FP-IN9 650SLi l 2048mb OCZ Gold XTC PC2-6400 l

Permalänk
Medlem

Att ni bara orkar....

Visa signatur

okim