Permalänk
Medlem

BBB's 24mbit, xavi8222r

Tja

Jag fick nyligen bbb's 24mbit. Det första jag märkte var att modemet är ju lite jobbigt. Det kan ibland ha problem att få dns servrar, och ibland ingen gateway.

Det jag också märkte är att jag får ut knappa 8mbit :l. Toppar drygt 900kb/s.

Inne i modemets interface står det vilka hastigheter man får. där står det just nu

Hastighet nedströms:9026 Megabit/sekund
Hastighet uppströms:995 Megabit/sekund

Att det står 9026Mbit/s antar jag att de har gjort fel
Snarare 9,026mbit/s antar jag, och 0,995 upp.

Men 9Mbit borde väl ge mer än en topp på drygt 900kb/s?

Borde väl gå över 1000?

Men jag tycker ändå att jag borde få ut mer än så med 24Mbit. Jag har hört att bbb capar till 10mbit som standard för alla, är det sant?

Jag tänkte att man kanske får ut bättre hastighet om man bryggar modemet. Tänkte försöka koppla det till min netgear router. Men det gick ju inge vidare.

Någon som har en aning om hur man går till väga?

Visa signatur

Intel Corei5 @ 20x180 | Gigabyte p55 ud3 | Sparkle GTS250 783/1890/1200 | 4gb ocz reaper 1440 7 7 7 21 | Cooltek 600w | Antec p180b

Permalänk
Medlem

Hur långt ifrån stationen bor du?

Visa signatur

Asus P5K, e4300 @ 2.8GHZ med Scythe MINE, 2gb Corsair XMS2-5400, Nvidia 250 GTS 512mb, Aerocool ExtremEngine 3T, Hiper 530W

Permalänk

ang 8 mbit så fick jag en sk "felkorrigering". efter några mail så fixade dom så jag fick 17 mbit. Så jag föreslår att du ringer dom direkt.

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Medlem

Att be dem stänga av felkorrigeringen kan hjälpa en hel del ibland. Själv får jag ut 16 Mbit med den avstängd, så någon 10 Mbit cap kan nog inte finnas.. Toppar ca 1800 Kbyte/s.

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Avstängd

skaffa nåt modem? xavi 8222r är bara gjort för 8mbit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snorstark
skaffa nåt modem? xavi 8222r är bara gjort för 8mbit.

Hmmm... stämmer verkligen det? Jag har för mig att det är modemet jag har och jag toppar på ca 2-2,2MByte/sek från rätt siter.

Dock kör jag ju i bryggat läge.

Viktigt för hastighet/sabilitet är att du har bra kontaktdon/kablar, BBB/Skanova har bytt allt mellan mig och lokala telestationen, jag hade inte tillnärmelsevis lika bra hastighet innan.

Permalänk
Avstängd

8222 är adsl2+ >24mbit

Permalänk
Medlem

har ni admin-lösen till modemet?
kan någon PM:a mig det?

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
8222 är adsl2+ >24mbit

Inte fasen fick ja mitt xavi att gå i 24mbits speed i alla fall allt löste sej när jag fick nytt modem vips 18mbit direkt...

Permalänk
Medlem

Admin lösen för min är admin/admin som standard, kör även min i bryggat läge. Kommer ej ihåg modellen dock.

Men märkte att även jag hade problem med att den tappade gateway/DNS eller liknande för behövde starta om modemet ett par gånger i veckan för att få tillbaka nätet.

I bryggat läge fungerar den perfekt.

Om du kopplar den till din router måste du aktivera PPoE på din router och ange användarnamnet/lösenordet som tillhör ditt abonnemang, om du däremot kör utan router och i bryggat läge är det bara skapa en PPoE anslutning på datorn som du sen "ringer upp" (saknar bättre ord)

Kan notera att jag får dock inte 24mb i min..typ 8-9mb vilket suger med tanke på att man betalar för 24mb.

Som sagt, har inte kikat vilken modell det är (Grå rundad sak med lite lufthåll och en BBB Logo på mitten hehe)

Permalänk
Medlem

Hoppsan... hade glömt bort att jag startade den här tråden =).

För några dagar sedan slutade Wan-lampan lysa. Så jag fick ringa till supporten. Då passade jag på att fråga om hastigheten, då påstod telefonisten att jag bor 3km från stationen och inte kan få ut mer.

Men hon verkade lite yrig, hon kanske bara sa så? Kan de verkligen se hur långt det är?

Jag bor inne i stan, då borde det väl finnas en station närmare?

Hur kan jag själv ta reda på hur långt ifrån det är?

Angående att brygga modemet, jag ska nog testa som du sa Rorax. Ska man bara koppla en nätverskabel i första jacket på modemet sen in i routern?

Visa signatur

Intel Corei5 @ 20x180 | Gigabyte p55 ud3 | Sparkle GTS250 783/1890/1200 | 4gb ocz reaper 1440 7 7 7 21 | Cooltek 600w | Antec p180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dan fors
Hoppsan... hade glömt bort att jag startade den här tråden =).

För några dagar sedan slutade Wan-lampan lysa. Så jag fick ringa till supporten. Då passade jag på att fråga om hastigheten, då påstod telefonisten att jag bor 3km från stationen och inte kan få ut mer.

Men hon verkade lite yrig, hon kanske bara sa så? Kan de verkligen se hur långt det är?

Jag bor inne i stan, då borde det väl finnas en station närmare?

Hur kan jag själv ta reda på hur långt ifrån det är?

Angående att brygga modemet, jag ska nog testa som du sa Rorax. Ska man bara koppla en nätverskabel i första jacket på modemet sen in i routern?

Bara att jacka in routern i modemet efter bryggning.

1. Kontrollera att du har senaste mjukvaran, vill minnas att det är T39 som är senaste till 8222:an

2. Se till att du har rätt realm på användarnamnet, dvs b2skb24

3. BBB kan se hur långt du har till telestationen, går på Skanovas mätvärden. Sitter du på B2's egna nät kan dem mäta i realtid hur långt du har, eller motsvarande sträcka med ok teleledningar.

Visa signatur

Sekvencia: "Va e papst? "
XFX 7900XTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=DoBBeR=-
Bara att jacka in routern i modemet efter bryggning.

1. Kontrollera att du har senaste mjukvaran, vill minnas att det är T39 som är senaste till 8222:an

2. Se till att du har rätt realm på användarnamnet, dvs b2skb24

3. BBB kan se hur långt du har till telestationen, går på Skanovas mätvärden. Sitter du på B2's egna nät kan dem mäta i realtid hur långt du har, eller motsvarande sträcka med ok teleledningar.

Vart får jag tag i nyare mjukvara? Står att det är t36 för mig.
På xavi's hemsida så måste man vara reggad på nåt sätt för att kunna tanka mjukvaror.

Det är väl meningen att BBB ska sköta uppdatering av mjukvaran?

Edit: Vad menar du med realm, ska jag använda det jag fått? Det man aktiverar med. Eller är "b2skb24" något speciellt om man bryggar modemet?

Visa signatur

Intel Corei5 @ 20x180 | Gigabyte p55 ud3 | Sparkle GTS250 783/1890/1200 | 4gb ocz reaper 1440 7 7 7 21 | Cooltek 600w | Antec p180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dan fors
Vart får jag tag i nyare mjukvara? Står att det är t36 för mig.
På xavi's hemsida så måste man vara reggad på nåt sätt för att kunna tanka mjukvaror.

Det är väl meningen att BBB ska sköta uppdatering av mjukvaran?

Edit: Vad menar du med realm, ska jag använda det jag fått? Det man aktiverar med. Eller är "b2skb24" något speciellt om man bryggar modemet?

Byter mjukvara gör du genom att ringa in till B2s support och be dom uppgradera den.

@b2skb24 är realmen, står det @b2skb8 får du 8mbit står det @b2skb24 får du 24 osv.. har du fel där, måste du återigen ringa till supporten så att dem ställer om till rätt realm och du byter ut det i ditt användarnamn..

Visa signatur

Sekvencia: "Va e papst? "
XFX 7900XTX

Permalänk

Hoppar in här i tråden med en fråga om Xavi8222r. Jag vill öppna en port och går in på modemet på avancerade inställningar. Där står att min IP är reserverad och att det då skall gå att öppna en port. Nedanför kan man fylla i port men i själva rutan för ip adress är det bara blått och går inte att skriva nåt. Har provat att ställa in statisk ip direkt på mitt nätverkskort men det blev ingen skillnad i modenmenyn

Visa signatur

Core I7 920 - Asus P6T SE - 12gb ram Samsung 1333mhz - Asus DC II GTX 580 - Intel SSD 330 120gb OSdisk - Intel SSD 330 120gb speldisk - Seagate Barracuda 2tb lagringsdisk - X-FI titanium - Corsair GS 800w - Noctua NH-U9B SE2 - Antec Eleven Hundred w Noctua S12B FLX fans - Scythe KS01-BK - Razer Naga Molten - Qpad MK-85 MX Red - Win 8.1 Pro 64 Bit med Media Center

Permalänk
Medlem

Dte här var en intressant tråd. Sitter själv numera efter en flytt med BBB:s 24mbit ADSL tjänst. Tjänsten har bara strulat och jag får också bara upp 8-9mbit i hastighet och ca:0.5mbit uppåt. Och då bor jag bara 1500m från stationen i ett relativt nybyggt område. Jag använder skanovas nät också.

Har varit i kontakt med support och dom säger att jag verkar bara få in 9mbit in i modemet, medans andra har skyllt på annat. Har testat i princip allt och även fått mitt gamla modem utbytt. Kan det hjälpa med att uppgradera mjukvaran i modemet?

Visa signatur

Sys:Intel Q9450@3,2 Ghz, Nividia GTX260 (192), 4Gb Ram DDR2, 750Gb SATA2 Samsung F1 HDD, X-Fi Fatality Ljudkort, Corsair 750w HX.