Permalänk
Melding Plague

Insidan av Apple Tv

Apple lanserade i början av janurari detta år produkten Apple Tv, vilket är en sorts mediadator som strömmar filmer och musik från dator trådlöst. Det har i dagarna publicerats bilder på insidan av apparaten vilket bjuder på några överaskningar.

Läs nyheten: Insidan av Apple Tv

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Den verkar trevlig, men man har ju inte hört så mycket om apple nuförtiden,
det kanske har blivit något bra att satsa på i htpc väg:)
vad tror ni?

/fidde

Visa signatur

HEJ!:D

Permalänk

Någon som vet något om möjligheterna att köra linux på den? Vore smidigt att ha som en liten router/webbserver.

Eller ännu bättre, en version av XBMC för appleTV, det enda som saknas på xboxen är ju lite mer prestanda.

Permalänk
Medlem

Eller ännu bättre ett media center till wii.

Permalänk
Medlem

En 40 GB HD = två HD-filmer.
Alltså måste man streama allt till burken från en annan dator eller router/HD. Eller så får man direkt när man får den öppna den och slänga i en vettig disk.

Permalänk
Medlem

Det största problemet just nu är att den inte stödjer DivX och XviD. Får hoppas någon hittar lösning på det, då kommer det bli en mycket trevlig mediamaskin!

Fidde_modboy: har du inte hört så mycket om apple? Du har antagligen inte lyssnat bara De har plockat flera procent i marknadsandel senaste åren. Framförallt på den bärbara sidan.

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fidde_modboy
Den verkar trevlig, men man har ju inte hört så mycket om apple nuförtiden,
det kanske har blivit något bra att satsa på i htpc väg:)
vad tror ni?

/fidde

Har du missat iPod?

Permalänk
Medlem

"Apple Inc. announced Wednesday it is now shipping Apple TV, a device that can wirelessly stream or download iTunes videos, podcasts and music from a computer to a television. "
Så istället för att dra en HDMI-kabel (och eventuellt S/PDIF) mellan datorn och TV:n/förstärkaren, så skickar man signalen trådlöst till Apple TV. Är det långt mellan TV:n och mainburken så kan jag förstå att det bli enklare, under förutsättning att den klarar av vettiga saker :).

Edit:
"H.264 och Protected H.264 (från iTunes Store): Upp till 5 Mbit/s, Progressive Main Profile (CAVLC) med AAC-LC-ljud upp till 160 Kbit/s (maximal upplösning: 1280 x 720 bildpunkter vid 24 bilder/s (fps), 960 x 540 bildpunkter vid 30 bilder/s (fps))".
Too bad. Men å andra sidan så är det väl att förvänta med tanke på priset.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Avstängd

Kan någon sammanfatta för mig vad Apple TV är för något? Det är ju inte en htpc-ersättare om jag förstår det rätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
En 40 GB HD = två HD-filmer.
Alltså måste man streama allt till burken från en annan dator eller router/HD. Eller så får man direkt när man får den öppna den och slänga i en vettig disk.

Visst, 40 gig är för lite, men en komprimerad hd-dvd film ligger på ca 4Gb så om man nöjer sig med 10 filmer så

Damodred: Sant!, Snarare en set-top-box http://sv.wikipedia.org/wiki/Set-top-box

Permalänk
Medlem

suck... appletv, ipod, iphone. De fokuserar för lite på sina datorer nu för tiden tycker jag.

Iofs lär denna box bli en hit hos de användare som handlat för x antal tusen spänn på itunes. Är man fast i itunes värld måste möjligheten att se det man köpt på TV vara guld.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Iofs lär denna box bli en hit hos de användare som handlat för x antal tusen spänn på itunes. Är man fast i itunes värld måste möjligheten att se det man köpt på TV vara guld.

Inte många rätt där inte - ska jag skicka ett vykort med en bild på iTunes så du vet vad du pratar om?

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Kanon! Pa tiden nagon satter lite konkurrans mot Microsoft monopol med WMC.

ang. att den inte stodjer sa manga format.. har WMC stod for alla format by default? nej, man far lagga in codecs.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Kanon! Pa tiden nagon satter lite konkurrans mot Microsoft monopol med WMC.

ang. att den inte stodjer sa manga format.. har WMC stod for alla format by default? nej, man far lagga in codecs.

Skillnaden är att du inte KAN lägga in codecs i AppleTV. I alla fall vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av miiicke
Skillnaden är att du inte KAN lägga in codecs i AppleTV. I alla fall vad jag vet.

Eftersom man kan lägga codecs i QT så handlar det väl mest om att få tillgång och behörighet till sys/lib...
Eftersom jag inte sett vad en Apple TV säger när man nätverksansluter så vet jag inte om det går lätt/svårt/haXXornivå - men jag tvivlar på att alla säger att det inte går har kollat närmare på en Apple TV via nätverksporten.
(I värsta fall får man väl flytta disken och lägga in codecs på det sättet )

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av miiicke
Skillnaden är att du inte KAN lägga in codecs i AppleTV. I alla fall vad jag vet.

man kanske kan lägga in OSX på den först så..

vet ingen vad det är i för delar verkligen?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

"Trots att Apple förespråkar användning av trådlös anslutning till apparaten från datorn finns det även en vanligt nätverkskort för trådbunden anslutning."
Icke-nyhet? SJÄLVKLART finns det även en trådbunden anslutning...

Hur som helst, säkert kul att titta på kretskortet, i fem minuter tills man inser hur onödig Apple TV är.

Dunde - HD-filmer på 20GB? I sådana fall är det 1080p och väldigt långa filmer (över 3h), något som Apple TV vad jag förstått ändå inte klarar. 720p-filmer ligger knappast på 20GB st, speciellt inte om filmen är komprimerad med en bra codec. 40GB är snarare 4-5st. 720p-filmer.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
man kanske kan lägga in OSX på den först så..

vet ingen vad det är i för delar verkligen?

ryktet säger ju att där redan är OSX, men att det är en bantad version, stämmer det så borde det finnas möjlighet till att på nått sätt ändra lite

Det sägs vara nån av intels single core processorer, på runt 1-1,5 Ghz, sen om det stämmer är ju svårt o säga redan nu, nån kommer säkert lista ut det. nividia 7600 grafikkrets äre väll i alla fall

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

"A Somethingawful.com forum post details how to play Xvid and other non-supported formats on the Apple TV.

The process essentially involves the addition of the Perian plug-in into the /Library/Quicktime/ directory of the Apple TV's hard drive. Perian is a "a free, open source QuickTime component that adds native support for many popular video formats".

This confirms that the Apple TV is essentially running a version of Mac OS X. The process does require disassembly of the Apple TV unit to access the hard drive, but should pave the way for easier tutorials.
"

Permalänk
Medlem

ja, så tog det en dag så var det hackat o löst

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av John Stalberg
Har du missat iPod?

nej stjälvklart inte:P men det ja menar är att ja tycker att det är mkt bra att dom andra företagen får lite konkurans inom tv/htpc området, tillexempe windows mediacenter och liknande

mvh fidde

Visa signatur

HEJ!:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
ja, så tog det en dag så var det hackat o löst

Många som kikar i låddan
< http://forum.insanelymac.com/index.php?showtopic=46241 >
DivX är ju inte nog - det ska ju dit en "usbtvtuner" och stöd för den i interfacet.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk

Sweet, fixar de full support för de vanligaste HD-formaten (Vilka videocodecs används nu igen? h264 är väl ett av de vanligaste?) och så så kan ATV mycket väl bli prisvärd. Synd på hårddisken bara, höjer priset med 500:- och är helt oanvändbar. Kanske funkar att ha musik på, på sin höjd. Hur kul är det att föra över tv-serier egentligen? Går ju skitsakta via ett vanligt 54mbps trådlöst nätverk där man ändå inte får ut mer än 10-15Mbit.

EDIT: Vänta nu, de verkar ha fått igång VLC?
I sådana fall har man ju support för nästan all video som finns...
Nu blev ATV ungefär två tusen gånger mer intressant.
Synd på priset bara.... 2800:- är helt enkelt för mycket för fjuttig 720p-support.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Hur kul är det att föra över tv-serier egentligen? Går ju skitsakta via ett vanligt 54mbps trådlöst nätverk där man ändå inte får ut mer än 10-15Mbit. 720p

720p H264 är väl inte mer än 5mbps i strömmningshastighet så det är väl inget problem…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

enligt de som testat ska det inte ens vara nå problem med 54 Mbits uppkoppling. men appletv stödjer väll även N-tekniken, alltså 100 mbit?

förstår inte varför hårddisken inte skulle duga åt nått, dels så duger den till rätt mycket film, o dels så äre ju jäkligt bra som buffert

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
720p H264 är väl inte mer än 5mbps i strömmningshastighet så det är väl inget problem…

Nu menade jag överföra, inte streama.
Ligger strömningshastigheten på 5mbit betyder det att en film på 2 timmar tar sisådär en timme att föra över vid 10mbit stabilt... Troligtvis längre tid.
Inte särskilt kul direkt, finns ingen som helst användning för hårddisken alltså. 40GB helt i onödan! Dels blir inköpspriset minst en femhundring dyrare, och den drar mer ström (antar jag).

jens: Bufferten behöver knappast vara så stor.
30 sekunder buffer på en 6mbit videoström kräver 22,5MB... Det skulle man utan problem kunna lagra i arbetsminnet, något som jag antar att ATV också gör. Finns ingen som helst anledning att lägga buffern på hårddisken, skulle ju låta rejält om hårddisken gick igång flera gånger i minuten...
Öht. skulle ett pyttelitet flashminne vara att föredra.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Nu menade jag överföra, inte streama.
Ligger strömningshastigheten på 5mbit betyder det att en film på 2 timmar tar sisådär en timme att föra över vid 10mbit stabilt... Troligtvis längre tid.
Inte särskilt kul direkt, finns ingen som helst användning för hårddisken alltså. 40GB helt i onödan! Dels blir inköpspriset minst en femhundring dyrare, och den drar mer ström (antar jag).

jens: Bufferten behöver knappast vara så stor.
30 sekunder buffer på en 6mbit videoström kräver 22,5MB... Det skulle man utan problem kunna lagra i arbetsminnet, något som jag antar att ATV också gör. Finns ingen som helst anledning att lägga buffern på hårddisken, skulle ju låta rejält om hårddisken gick igång flera gånger i minuten...
Öht. skulle ett pyttelitet flashminne vara att föredra.

du får väll köra med nätverkssladd om du inte är nöjd med 100 Mbits trådlöst, vet att du inte får ut 100 Mbit, men du får ut bra mycket mer än 5 Mbit som du räknar med. finns ju som sagt vätverksuttag. sen finns det väll visst anledning att ha hårddisk, dels så slipper man ju starta datorn igen bara för att du vill lyssna på en låg som du lyssnade på igår, dessutom så kan du ju tanka över medans du streamar en film. borde inte vara omöjligt. med ditt resonumang så äre ju onödigt med hårddisk vilken HTPC som helst, oavsett om den är från apple, netager, dlink eller nått annat.

sen så låter ju inte en 2,5" 4200 varvs hårddisk särksilt mycket, skulle tro att fälkten i appletv låter mer, men vem fan ligegr me örat mot spelaren? sen att hårddisken drar ström, vafan äre för motargument vi snackar ju inte bärbart mediacenterhär, den går ju på nätström och har man inte råd med det där lilla extra (1 öre timmen eller om ens det) som en 2,5" disk drar, då har man nog inte råd o köpa appletv över huvudtaget

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

jens - Jag anser att det är onödigt att en mediaströmmare ska ha en hårddisk. En HTPC, som du troligtvis använder till mer, bör däremot ha en hårddisk, då man troligtvis även kan använda HTPCn för att direkt föra in material, såsom att rippa cd-skivor/dvder/ladda ner direkt till disken.

ATV är inte gjord för att använda som en HTPC, utan enbart för att strömma material! Till sådant behövs inte en hårddisk.

Varför skulle man vilja spendera en hel timme på att lägga över en film innan man kan se den? (Förövrigt räknar jag med 10mbit, om en film kräver 5mbit kan man alltså överföra två gånger bitraten på filmen, alltså tar en film på 2 timmar en timme att föra över).

Den enda fördelen är som du säger om man inte har någon dator i nätverket på som kan skicka ut en filmfil, men det är ett ganska dåligt argument, då de flesta antagligen har datorn på större delen under den tid man ser på film och liknande.

Kan man använda en dator där man har all sin media och som man sedan streamar ut från, så bör man använda det helt enkelt. Hur krångligt är det inte om man exempelvis har film inlagd på sin ATV, som man sedan vill bränna ut? Då måste man via nätverket "skicka tillbaka" filmen och sedan bränna ut den, istället för att hela tiden ha filmen i datorn och streama ut till ATVn när det behövs.

Jag vet inte hur du vill ha det däremot, du kanske vill ha all din media utspridd över 25 olika prylar?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Nu menade jag överföra, inte streama.
Ligger strömningshastigheten på 5mbit betyder det att en film på 2 timmar tar sisådär en timme att föra över vid 10mbit stabilt... Troligtvis längre tid.

Eftersom näthastigheten är högre än den bandbredd filmen behöver så behöver du inte flytta över filmen utan den kan strömmas från en annan dator.
Nu har ju Apple TV "draft" så den klarar ju (teoretiskt) 20ggr den siffran…
…och din timma är 6 minuter att flytta om du skulle behöva det, vilket man inte behöver.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
jens - Jag anser att det är onödigt att en mediaströmmare ska ha en hårddisk. En HTPC, som du troligtvis använder till mer, bör däremot ha en hårddisk, då man troligtvis även kan använda HTPCn för att direkt föra in material, såsom att rippa cd-skivor/dvder/ladda ner direkt till disken.

ATV är inte gjord för att använda som en HTPC, utan enbart för att strömma material! Till sådant behövs inte en hårddisk.

Varför skulle man vilja spendera en hel timme på att lägga över en film innan man kan se den? (Förövrigt räknar jag med 10mbit, om en film kräver 5mbit kan man alltså överföra två gånger bitraten på filmen, alltså tar en film på 2 timmar en timme att föra över).

Den enda fördelen är som du säger om man inte har någon dator i nätverket på som kan skicka ut en filmfil, men det är ett ganska dåligt argument, då de flesta antagligen har datorn på större delen under den tid man ser på film och liknande.

Kan man använda en dator där man har all sin media och som man sedan streamar ut från, så bör man använda det helt enkelt. Hur krångligt är det inte om man exempelvis har film inlagd på sin ATV, som man sedan vill bränna ut? Då måste man via nätverket "skicka tillbaka" filmen och sedan bränna ut den, istället för att hela tiden ha filmen i datorn och streama ut till ATVn när det behövs.

Jag vet inte hur du vill ha det däremot, du kanske vill ha all din media utspridd över 25 olika prylar?

Den är inte gjord för att strömma något, den är gjord för att synca med itunes. Man laddar alltså över det man vill titta/lyssna på till hårddisken i ATV, precis som en iPod. Den kör ju OS X också, så det krävs en del utrymme för systemet.